Publicaties
61 Resultaten
-
Bevorderen van veerkrachtige democratische gezindheid
9 februari 2023 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingWe leren leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs en studenten in het middelbaar beroepsonderwijs te beperkt over burgerschap en democratie. En we introduceren hen te weinig in de politieke wereld. In zijn ...
-
Social inclusion through sport? Pedagogical perspectives of Dutch youth sport coaches
1 januari 2023 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingThe impact of organised youth sports on youth development depends on various conditions in the pedagogical climate, such as how the sport is delivered by youth sports coaches. While this is broadly acknowledged and ...
-
Netherlands: Education for democratic citizenship in Dutch schools
21 december 2022 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingThis paper discusses developments in citizenship education policy and practice in the Netherlands, and outlines key challenges as faced by the different stakeholders involved.
-
Kritisch denken is wél iets anders dan reflectie
30 maart 2022 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingA former teacher educator started a debate on the role of reflective thinking in teacher education. In his article he claims that critical thinking is the same as thinking and reflective thinking. In this article I ...
-
Verhoging van de stemintentie
1 maart 2022 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn dit artikel is een beschrijving gegeven van lesmaterialen over het lesgeven over verkiezingen. De lesmaterialen zijn gebaseerd op uitkomsten uit wetenschappelijk onderzoek en ze zijn ook wetenschappelijk ...
-
Hoe verhouden burgerschap(sonderwijs) en inclusie zich tot elkaar?
1 januari 2022 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn dit artikel worden de overeenkomsten en verschillen tussen burgerschap en inclusie voor het onderwijs in het mbo beschreven.
-
All things considered
1 januari 2022 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingThe views young people have towards democratic values shape their views in later life. However, the values that are fundamental to democracy, such as majority rule and minority rights, are often competing. This study ...
-
Burgerschapsonderwijs via het beeldscherm
1 januari 2022 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEr is nog weinig zicht op hoe burgerschapsonderwijs tijdens de COVID-19-lockdowns is verlopen. Onderzoek naar burgerschapsonderwijs en afstandsonderwijs biedt aanknopingspunten om burgerschapsonderwijs op afstand ...
-
Leren omgaan met verschillen in een homogene onderwijsomgeving
1 september 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn een pluriforme en democratische samenleving is het leren omgaan met diversiteit en verschillen een belangrijke burgerschapscompetentie. Vanuit de contacttheorie kan worden verondersteld dat contact tussen leden ...
-
Burgerschapsonderwijs en controversiële onderwerpen
18 juni 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingOp basis van een peiling van de TeacherTapp onder ruim 500 leraren wordt beschreven of leraren lesgeven over burgerschapsonderwerpen en controversiële onderwerpen.
-
Burgerschap in de klas
1 januari 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn deze publicatie wordt in kort bestek beschreven op welke manieren burgerschapsonderwijs concreet uitgewerkt kan worden en er daarmee gewerkt kan worden aan een diepgaander democratiebegrip onder leerlingen.
-
Hoe stimuleer je burgerschap in de klas?
1 januari 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn deze publicatie wordt in kort bestek beschreven op welke manieren burgerschapsonderwijs concreet uitgewerkt kan worden.
-
Burgerschap en sociaal-emotioneel leren
1 januari 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingBasisscholen kunnen een wezenlijke bijdrage leveren aan het sociale welbevinden van hun leerlingen. De school is een plek waar leerlingen op jonge leeftijd met een relatief grote groep andere kinderen leren samen te ...
-
Time for citizenship in teacher training
1 januari 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingWith this article, we aim to provide insight into how citizenship education receives attention in the formulated national curricula for teacher education in the Netherlands and to what extent the different domains of ...
-
Burgerschapsonderwijs, een taak voor alle leraren?
19 november 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn een artikel op Science Guide bekritiseert Hessel Nieuwelink, lector Burgerschapsonderwijs aan de Hogeschool van Amsterdam het idee dat burgerschapsonderwijs een taak voor alle leraren is.
-
Niemand past in een hokje.
1 oktober 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingLeerlingen moeten zich veilig voelen in de klas, tijdens burgerschapsonderwijs is dat vanwege gevoelige onderwerpen extra belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen met een migratieachtergrond zich relatief ...
-
De politiek ingroeien met maatschappijleer
1 september 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn dit artikel wordt in kort bestek besproken op welke manieren bij maatschappijleer gewerkt kan worden aan burgerschapsonderwijs.
-
Discussies via het beeldscherm?
1 september 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingOp basis van een peiling onder ruim 150 leraren wordt beschreven hoe leraren tijdens de eerste Covid-19 lockdown online hun burgerschapsonderwijs vormgaven.
-
Wanneer doet burgerschapsonderwijs er toe?
1 augustus 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingMinister Slob stuurde eind vorig jaar een nieuwe wet op burgerschapsonderwijs naar de Tweede Kamer en ook bij curriculum.nu heeft burgerschap een prominente plek. In dit artikel geeft Hessel Nieuwelink op basis van ...
-
Jongeren, media en democratie: Wat adolescenten vinden en onderwijs kan bijdragen
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn dit hoofdstuk bespreekt Hessel Nieuwelink dat voor waarheidsvinding niet alleen digitale, maar ook democratische vaardigheden van burgers van belang zijn. Hij beschrijft dat het beeld van jongeren als digital ...