Nationaal Decanensymposium UvA-HvA 2021
Anders voor iedereen
Het 32ste Nationaal Decanensymposium vond plaats op 16 september 2021 in het Koninklijk Theater Carré Amsterdam. In totaal waren er 400 aanmeldingen vanuit heel Nederland voor het symposium. Ongeveer 70% van de aanmeldingen bestond uit schooldecanen op de havo en het vwo en 30% van de aanmeldingen bestond uit loopbaanbegeleiders mbo-4. Daarnaast waren er medewerkers van de UvA en HvA aanwezig die betrokken zijn bij instroom.
Op deze pagina:
Thema: Kansengelijkheid
Het thema van het decanensymposium was kansengelijkheid. Hoe houden we iedereen erbij? Hoe optimaliseren we de kansen op een passende studiekeuze? Hoe kun je ongeacht je omstandigheden je talenten ontwikkelen?
Tijdens het symposium is aandacht besteed aan de vraag hoe begeleiders kunnen leren van de expertise die is opgebouwd over de begeleiding van bijzondere doelgroepen, zoals eerstegeneratiestudenten, studenten met een migratieachtergrond en studenten met een functiebeperking. Het symposium bood handvatten hoe de expertise toegepast kan worden in de LOB-praktijk zodat meer leerlingen hiervan profijt hebben.
Terugblik 2021
De dag werd begeleid door Sarah Sylbing, documentairemaakster bekend van o.a. de serie 'Klassen' over kansenongelijkheid in het onderwijs. Voorzitter van het College van Bestuur van de HvA, Jopie Nooren, onderstreepte in haar welkomstwoord het belang van het thema en hoe haar ervaringen als eerstegeneratiestudent en stapelaar haar leven hebben verrijkt.
Sfeerimpressie NDS 2021
Opening door Jopie Nooren, voorzitter CvB HvA
Keynotes
Het thema kansengelijkheid werd uitgediept door keynotes van:
- Schrijver Joris Luyendijk: over waarom mannen zoals Joris in Nederland anno nu de dienst uitmaken. Joris probeert erachter te komen waarom juist zijn soort mannen zo ontzettend vaak 'boven komen drijven' aan de top van het Nederlandse bestuur, de politiek en de kwaliteitsmedia. Behoren deze mannen tot een soort superras? Of speelt hier iets anders? Begin 2022 verschijnt zijn nieuwste boek over dit onderwerp.
- Hoogleraar Bas ter Weel: over de kansenatlas van Nederland ontwikkeld door SEO.
- Onderwijssocioloog Iliass El Hadioui: over hoe je het verschil kan maken als verschillen groeien.
- Aliya Çelik (diversity officer HvA) interviewde Aminata Cairo over The Inclusivity Pathway. In dit tweegesprek werd gereflecteerd op je rol als begeleider: soms is ongelijkheid confronterend en betekent dit dat je bewust de ongemakkelijkheid moet opzoeken. Het zette aan het denken: in hoeverre creeër je echte veiligheid en verbinding?
De column werd dit jaar verzorgd door schrijver Pete Wu, zoon van Chinese immigranten in Nederland. Wu vertelde dat hij al jong besefte dat niet altijd alles op rolletjes zou lopen. De woorden van zijn schooldecaan ‘je kan alles worden’ hebben voor hem veel betekend. Spoken word performer Babs Gons sloot het plenaire programma af met een voordracht over kwetsbaarheid en gezien willen worden.
Bas ter Weel is algemeen directeur van SEO Economisch Onderzoek en hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is o.a. kroonlid van de Sociaal Economische Raad (SER). Ter Weel laat zien welke gemeentes in Nederland inwoners de beste kans bieden om zich op te werken. Een vraag die wordt beantwoord met behulp van gegevens van miljoenen Nederlanders. Zo is het mogelijk ongelijkheid te traceren naar de plekken waar mensen zijn opgegroeid en welke rol het onderwijs daarin speelt. De resultaten worden zichtbaar gemaakt via een Kansenatlas voor beleidsmakers en anderen. De Kansenatlas bevat een schat aan informatie.
Bekijk hier de keynote van Bas ter Weel
Keynote Bas ter Weel
Iliass El Hadioui, onderwijssocioloog, ging in op de diepere motivationele drijfveren die het verschil maken voor studenten als ze het voortgezet onderwijs verlaten en gaan studeren. Hij bespreekt dit vraagstuk in het licht van twee onderwijsjaren met lock downs.
El Hadioui is als wetenschappelijk docent en onderzoeker verbonden aan de Erasmus Universiteit en de Vrije Universiteit. Hij is mede auteur van Switchen en klimmen en auteur van het boek Hoe de straat de school binnendringt, denken vanuit de pedagogische driehoek van de thuiscultuur, de schoolcultuur en de straatcultuur. Hij is tevens programmaleider van het professionaliseringsprogramma De Transformatieve School en lid van de Onderwijsraad.
Bekijk hier de keynote van Illias El Hadioui
Keynote Illias El Hadioui
Interview met Aminata Cairo door Aliya Çelik over de Inclusivity Pathway. Het interview is afgelopen zomer opgenomen omdat Aminata tijdens NDS 2021 een tour door de Verenigde Staten van Amerika maakt ter promotie van haar boek: Holding space: a storytelling approach to diversity and inclusion.
De Inclusivity Pathway Training (IPT) is een trainingsprogramma dat specifiek is ontwikkeld om inclusieve leeromgevingen te stimuleren. Een leeromgeving kan hierbij in brede zin worden getypeerd, zoals een klas, een afdeling of team, of één-op-één-contacten tussen mensen. Dit interview over de kernbegrippen van IPT zet je aan het denken over je rol als begeleider: hoe maak je echt verbinding met iemands verhaal?
Cairo is antropoloog, psycholoog, geleerde, danser, verhalenverteller en ‘Love worker’, een onafhankelijke adviseur die met mensen werkt.
Celik is programmamanager Diversiteit & Inclusiviteit bij de Hogeschool van Amsterdam en lid van de Expertgroep Toegankelijkheid Hoger Onderwijs (ETHO) bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.
Tijdens het NDS 2021 is de korte edit van het interview getoond, het volledigde interview staat hieronder.
Meer horen over Holding Space? Voor de leergang Loopbaancoaching is een podcast gemaakt. Hierin vertelt PH.D. Aminata Cairo over hoe kunnen we ruimte maken voor ieders verhaal, hoe ongemakkelijk en pijnlijk ook? In deze aflevering van de Loopbaancoach bespreken we wat volgens haar de beperking is van spreken over de termen diversiteit en inclusie in deze vorm. Aminata, met haar achtergrond in de psychologie en de antropologie, spreekt liever over ‘het dominante verhaal en het andere- ondergeschikte verhaal’. Beide hebben elkaar nodig, zijn aan elkaar verbonden. Iedereen is op een bepaald moment of in een bepaalde situatie een speler in het ‘dominante verhaal’ of in het ‘andere verhaal’. Holding Space zijn voor jezelf en de ander is nodig om al die verhalen bestaansrecht te geven en te kunnen erkennen. Wat dat is? En hoe je dat als mens en als loopbaanprofessional kunt doen? Luister naar Aminata. Een ding is alvast cruciaal: “Luisteren. Niet alleen horen, maar echt luisteren. We zijn zo gericht op wat mensen zeggen en hoe het eruit komt, maar wat is het verhaal erachter?”, aldus Aminata Cairo.
Bekijk hier het volledige interview met Aminata Cairo
Interview Aminata Cairo - lange edit
Column van Pete Wu
Pete Wu, schrijver en columnist was in 2020 gastcolumnist bij de Volkskrant, en werd benoemd tot een van de NRC Talenten van 2020 (categorie Literatuur). Hij maakte zijn schrijversdebuut in 2019 met De bananengeneratie: over het dubbelleven van Chinese Nederlanders van nu.
Column van Pete Wu
Spoken word door Babs Gons
Deze Amsterdamse schrijver, performer, host en docent is de stuwende kracht achter een flink aantal spoken word-initiatieven. Jarenlang was ze de artistiek leider van de Poetry Circle Nowhere en organiseerde voor die tijd tien jaar lang een maandelijks podium voor jonge dichters en schrijvers in Paradiso. Gons is vaste columnist van Het Parool. In juni 2021 verscheen haar bundel Doe het toch maar.
Spoken word voordracht Babs Gons
Workshops
‘s Middags konden de deelnemers een workshop naar keuze volgen. Zij hadden keuze uit:
1. Autismespectrumstoornis geen belemmering voor goede loopbaanoriëntatie door Daphne Wiersema
2. Leerlijn Academische Vaardigheden voor mbo, havo en vwo door Anneke Madern en Gepco de Jong
3. Diversiteit, inclusie en kansengelijkheid: een rechtvaardige schoolloopbaan voor iedereen door Dymphna Snijders Blok
Het onderwerp diversiteit en inclusie krijgt steeds meer aandacht in de samenleving. Soms blijft het echter heel abstract en kun je je machteloos voelen. In deze workshop ga je heel concreet aan de slag met het onderwerp. Met behulp van het spel IQ110, een bijzonder oneerlijk spel, komen persoonlijke en maatschappelijke mechanismen rondom kansenongelijkheid duidelijk aan het licht. Je krijgt concrete ideeën hoe je met jouw collega’s op een laagdrempelige manier verder aan de slag kunt met dit onderwerp.
4. De Inclusivity Pathway Training door Birol Ona en Somya Bouzaggou
De Inclusivity Pathway Training (IPT) is een training waarin deelnemers praktische vaardigheden leren en instrumenten aangereikt krijgen om effectiever met diversiteit en inclusie om te gaan. De Inclusivity Pathway Training, is geen toolkit maar een pathway waarin je continu werkt aan bewustwording, is ontwikkeld door (voormalige) lector Inclusive Education dr. Aminata Cairo (Haagse Hogeschool), in samenwerking met Winnie Roseval (Haagse Hogeschool), Aya Ezawa en Eline Pollaert (Universiteit Leiden), Birol Ona en Somya Bouzaggou van het lectoraat Diversiteitsvraagstukken (Hogeschool Inholland) en in opdracht van de Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.
Foto's NDS 2021
Video's NDS 2021
Alle video's van het Nationaal Decanensymposium 2021 in één playlist