Onderwijs- en Innovatieplein

Scholingsaanbod

Ben je docent bij de HvA en ga je aan de slag met onderwijsinnovatie? Er is een divers aanbod aan trainingen en workshops beschikbaar waar docenten gebruik van kunnen maken.

Je kan op de HvA op verschillende plekken terecht voor hulp bij het professionaliseren van docententeams. In het overzicht Toolbox professionalisering zie je workshops en trainingen die de facultaire medewerkers O&O en ICTO uitvoeren. Uiteraard kan je ook bij de HvA Academie terecht. De Innovatiepartners van de HvA organiseren regelmatig fabrieken, dit zijn evenementen gericht op het didactisch professionaliseren.

Toolbox professionalisering

De trainingen en workshops hieronder zijn gericht op het toepassen van technologie in het onderwijs, met als doel het verhogen van de didactische meerwaarde van je onderwijs. Deze trainingen zijn op aanvraag. De minimale groepsgrootte voor de meeste sessies is 5 personen. Verzamel dus snel een aantal collega's en informeer naar de mogelijkheden via jouw facultaire O&O.

Titel

Ondertitel

Onderwerp

Binding in blended onderwijs, hoe dan?

Aan de hand van stellingen over binding gaan we in gesprek over wat wel en niet werkt in blended onderwijs.

Inspiratiesessie blended learning - teammiddag

Draaiboek voor een teammiddag met plenaire deel en parallel workshop

Deelnemers van het team, 50+ personen, stimuleren om de next step met blended learning te nemen. Het inspiratiedeel gaat over Brighspace & Feedbackfruits. En een case van een blended module. De workshops gaan over kennisclips ontwerpen, en ontwerpen van blended learning met de Wave.

Next Level Learning

Waar sta jij met blended learning, en wat is je volgend stap?

Aan de hand van stellingen ga je als individu of als team reflecteren op je digitale onderwijs. De stellingen zijn ingedeeld in de rubrieken: evalueren, organiseren, activeren, delen, verduurzamen. Op de website helpt de tool je door die onderwerpen te verzamelen waar je zelf van hebt aangegeven dat je er meer over wilt weten. Het papieren kaartspel bevat werkvormen om het met elkaar de verbeterstappen te identificeren en daar uitvoering aan te geven.

Studentarena (werkvorm)

Ondervraag je studenten over onderwijsinnovatie

Het is goed om te weten hoe studenten het onderwijs ervaren, en of de veranderingen die je hebt doorgevoerd ook het gewenste effect hebben. Wanneer je een goed beeld hebt van wat je wilt weten, kan je door een onafhankelijke moderator deze vragen laten stellen aan een groep studenten. Met gericht doorvragen komen de antwoorden naar boven.

Blended wave workshop

De docenten leren over de theorie van de blended wave en de toepassing hiervan in het onderwijs. Ook gaan ze hiermee zelf aan de slag.

Sociale binding in de DLO

Deze korte workshop richt zich op sociale binding en samenwerken in de DLO. Korte theoretische uitleg vanuit het Community of inquiry model, gevolgd door een kennismaking met Brightspace, padlet en feedbackfruits vanuit studentperspectief.

Kennisclips ontwerpen

Het onderwijskundig ontwerpen van kennisclips

Deelnemers aan deze training van een middagdeel krijgen informatie over de manier om didactisch goede clips te maken. Ze gaan met deze kennis naar kennisclips van collega's kijken. Ze zien wat goed werkt en wat niet, en welke werkwijzen ze zelf zouden kunnen gebruiken (t.a.v. de opbouw van een verhaal, het activeren van voorkennis, het betrekken van studenten). Daarna gaan ze aan de slag om een ontwerp te maken voor een kennisclip. Eventueel kan die clip meteen ook opgenomen worden. Hiervoor is vooroverleg met de dienst webcollege nodig.

Introductie KAOS Pilot

De leerbogen-ontwerpmethodiek van de Kaos-pilot biedt een simpele manier om het leren tot leven te laten komen. Het zorgt ervoor dat (een onderdeel van) het curriculum visueel in letterlijke bogen wordt vertaald en geïnterpreteerd in een leertraject. Tegelijkertijd nodigt het docenten en studenten uit om het traject te co-creëren, te ontwerpen en af te leveren. De leerbogen zorgen voor een overzichtelijk leertraject en voor duidelijkheid over, en inzicht in, de rol van de docent en de student.

Tijdens deze workshop zullen de deelnemers aan de hand van leerbogen onderwijs voor hun lerenden invullen en transparant maken.

CurriculumKit

Workshop voor het (her)ontwerpen van curriculum en/of vakken.

De CurriculumKit is een kaartspel waarmee je als team op een leuke manier een curriculum ontwerpt. Aan de hand van leerdoelen doorlopen jullie verschillende stappen: wat gaan studenten leren, hoe ze dat gaan leren, hoe maken ze dat zichtbaar en hoe krijgen ze feedback. Met behulp van emotiekaarten kom je sneller to the point in het gesprek met collega’s. Uiteindelijk heb je met je team aan het einde van de sessie een blauwdruk voor het curriculum gemaakt. Zie voor meer informatie en praktijkverhalen de site van Vernieuwenderwijs: https://www.vernieuwenderwijs.nl/curriculumkit/

HvA Academie

Willen jij en je team ondersteuning bij onderwijsinnovatie en wil je je didactische aanpak verder ontwikkelen? De medewerkers van de HvA Academie kunnen je als docent of als team helpen bij je ontwikkeling, in samenwerking met de onderwijskundigen uit jouw faculteit zodat het aansluit bij de didactische ontwikkeling en aanpak op de plek waar je werkt. Bekijk het volledige professionaliseringsaanbod op MijnHvA.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 2 april 2024