Kenniscentrum Maatschappij en Recht
Publicaties Youth Spot - Methodieken
Lectoraat Youth Spot
Het professioneel jongerenwerk kent een grote kennisbasis die het lectoraat Youth Spot samen met de jongerenwerkpraktijk en Amsterdamse sociaal werk opleidingen bottom-up hebben ontwikkeld en wetenschappelijk hebben onderbouwd. Hieronder staan de publicaties van het lectoraat uitgesplitst naar de verschillende jongerenwerk methodieken.
- Methodiekbeschrijving groepswerk in het jongerenwerk.
Todorović, D., Manders, W., Sonneveld, J., & Metz, J. (2017). Methodiekbeschrijving groepswerk in het jongerenwerk. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot. - Onderzoek naar Groepswerk als generieke methodiek van het grootstedelijk jongerenwerk.
Rumping, S., Metz, J. W., Awad, S., Nijland, E., Manders, W., Todorovic, D., Sonneveld, J. & Schaap, R. (2017). Onderzoek naar Groepswerk als generieke methodiek van het grootstedelijk jongerenwerk. Portfolio Jongerenwerk aflevering 5. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam. - De brede basis van het sociaal werk: grondslagen, methoden en praktijken. .
Sonneveld, J., & Penninx, K. (2017). Methodisch werken met groepen. In M. Spierts, A. Sprinkhuizen, M. Scholte, M. Hoijtink, E. de Jonge, & L. van Doorn (Eds.), De brede basis van het sociaal werk: grondslagen, methoden en praktijken (pp. 181-193). Coutinho. - Methodiekbeschrijving 'De Inloop'
Sonneveld, J. & J. Metz (2012) Methodiekbeschrijving 'De Inloop' . Product van Portfolio Jongerenwerk: aflevering 1 De Inloop. Uitgave: Youth Spot, Hogeschool van Amsterdam. - De Inloop als ingang. Onderzoek naar de werking en resultaten van De Inloop, als werkwijze binnen het grootstedelijk jongerenwerk.
Metz, J. & J. Sonneveld (2012). De Inloop als ingang. Onderzoek naar de werking en resultaten van De Inloop, als werkwijze binnen het grootstedelijk jongerenwerk. Uitgave: Youth Spot, Hogeschool van Amsterdam. - De Inloop op waarde geschat. Literatuuronderzoek naar De Inloop binnen het professionele jongerenwerk.
Metz, J. & Sonneveld, J. (2010). De Inloop op waarde geschat. Literatuuronderzoek naar De Inloop binnen het professionele jongerenwerk. Uitgave: Hogeschool van Amsterdam, Youth Spot, Onderzoek- en praktijkcentrum voor jongeren en jongerenwerk in Amsterdam.
- Methodiekbeschrijving Ambulant Jongerenwerk.
Sonneveld, J., Metz, J., & Koops, K. (2013). Methodiekbeschrijving Ambulant Jongerenwerk. Hogeschool van Amsterdam, Maatschappij en Recht - 'Wij zijn de brug naar zelf aan de slag gaan'. Onderzoeksrapport Ambulant Jongerenwerk in de grote stad.
Koops, K., Metz, J., en Sonneveld, J. (2013). 'Wij zijn de brug naar zelf aan de slag gaan'. Onderzoeksrapport Ambulant Jongerenwerk in de grote stad. Portfolio Jongerenwerk Aflevering 2. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam / Lectoraat Youth Spot - Ambulant jongerenwerk: vinden, binden, motiveren en doorleiden: de actuele relevantie van de klassieker.
Metz, J. (2011). Ambulant jongerenwerk: vinden, binden, motiveren en doorleiden: de actuele relevantie van de klassieker. Hogeschool van Amsterdam.
- Methodiekbeschrijving informatie & advies in het jongerenwerk.
Manders, W., Todorović, D., Metz, J., & Schaap, R. (2018). Methodiekbeschrijving informatie & advies in het jongerenwerk. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot. - Onderzoek naar Informatie & Advies als specifieke methodiek van het grootstedelijk jongerenwerk.
Schaap, R., Todorovic, D., Awad, S., Manders, W., Sonneveld, J. & Metz, J. (2017). Onderzoek naar Informatie & Advies als specifieke methodiek van het grootstedelijk jongerenwerk. Portfolio Jongerenwerk aflevering 6. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam. - Kern en meerwaarde van Informatie & Advies in het jongerenwerk.
Manders, W., & Metz, J. (2017). Kern en meerwaarde van Informatie & Advies in het jongerenwerk. Jeugdbeleid, 2017(11), 263-270. - Resultaten en effecten van Informatie & Advies als methodische activiteit van het jongerenwerk.
Metz, J.W., Awad, S. & Sonneveld, J.J.J. (2016). Resultaten en effecten van Informatie & Advies als methodische activiteit van het jongerenwerk. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam
- Methodiekbeschrijving Individuele Begeleiding.
Koops, K., Metz, J., & Sonneveld, J. (2015). Methodiekbeschrijving Individuele Begeleiding. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie. - Want zij gelooft in mij": onderzoeksrapport individuele begeleiding in het jongerenwerk.
Metz, J., Sonneveld, J., & Koops, K. (2014). "Want zij gelooft in mij": onderzoeksrapport individuele begeleiding in het jongerenwerk. (Portfolio jongerenwerk; No. 3). Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot. - Het mooie is dat je er niet alleen voor staat’. Literatuuronderzoek naar Individuele Begeleiding in het jongerenwerk.
Metz, J., Sonneveld, J., (2012). ‘Het mooie is dat je er niet alleen voor staat’. Literatuuronderzoek naar Individuele Begeleiding in het jongerenwerk. Uitgave: SWP, Amsterdam.
- Methodiekbeschrijving Youth Organizing.
Awad, S., Manders, W., Metz, J., Todorovic, D., & Sonneveld, J. (2018). Methodiekbeschrijving Youth Organizing. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot. - Onderzoek naar Youth Organizing als specifieke methodiek van het grootstedelijk jongerenwerk.
Awad, S., Metz, J. W., Koops, K., Sonneveld, J. J. J. (2017). Onderzoek naar Youth Organizing als specifieke methodiek van het grootstedelijk jongerenwerk. Portfolio Jongerenwerk aflevering 4. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam - Youth Organizing als nieuwe werkwijze van het jongerenwerk.
Metz, J., Sonneveld, J., & Awad, S. (2016). Youth Organizing als nieuwe werkwijze van het jongerenwerk. Journal of Social Intervention: Theory and Practice, 25(4), 76-84.
- Talentgericht werken met kwetsbare jongeren. Ontwikkelwerk, erkenningswerk, verbindingswerk.
Abdallah, S., Kooijmans, M. & Sonneveld, J. (2016). Talentgericht werken met kwetsbare jongeren. Ontwikkelwerk, erkenningswerk, verbindingswerk. Bussum: Coutinho. - Talent van de straat. Hoe je jongeren kunt verleiden uit de criminaliteit te blijven.
Kooijmans, M. (2016). Talent van de straat. Hoe je jongeren kunt verleiden uit de criminaliteit te blijven. Amsterdam: Van Gennep. - Talent van de straat: Jongerenwerk als preventiestrategie.
Amsterdam: Kooijmans, M. (2016). Talent van de straat: Jongerenwerk als preventiestrategie. Proefschrift. Universiteit van Amsterdam. - Heeft talentontwikkeling betekenis voor eigen kracht?
Metz, J. (2014). Heeft talentontwikkeling betekenis voor eigen kracht? In: Jeugdbeleid, jaargang 8, nummer 3/4, p. 79. - Afgunst en talentenjachten.
Raven, T.J. & Kooijmans, M. (2013). Afgunst en talentenjachten . Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken, nr2, pp. 58-59. - Samir's Gym: de emotionele energie van succeservaringen in het jongerenwerk.
Abdallah, S.E. (2012). Samir's Gym: de emotionele energie van succeservaringen in het jongerenwerk. In "Wat werkt nu werkelijk? Politiek en praktijk van sociale interventies". Eds. Justus Uitermark, Amy-Jane van Gielen en Marcel Ham. Pp. 123-143. Amsterdam: Van Gennep. - Talentontwikkeling stimuleer participatie en zelfvertrouwen.
Hoorik, I. van (2011). Talentontwikkeling stimuleer participatie en zelfvertrouwen. In: JeugdenCo Kennis 04, p. 40-48. - Molensteen of groeidiamant? Over de waarde van talentontwikkeling voor het jongerenwerk.
Metz, J. (2011). Molensteen of groeidiamant? Over de waarde van talentontwikkeling voor het jongerenwerk. In: Themanummer Cultuur Educatie 30, Informeel leren in de kunsten; theorie en praktijken, p. 74-87. - Track the talent: methodiekbeschrijving.
Bos, A., & Abdallah, S. (2008). Track the talent: methodiekbeschrijving. Stedelijk Jongerenwerk Amsterdam.
- Echt zijn in de online leefwereld.
Todorović, D., Koetsenruijter, R., Manders, W., & Sieckelinck, S. (2023). Echt zijn in de online leefwereld: Een handreiking voor jongerenwerkers. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
- Jongerenwerk in de online leefwereld van jongeren.
Manders, W., & Todorović, D. (2021). Jongerenwerk in de online leefwereld van jongeren. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie, Lectoraat Youth Spot.
- Peer-to-Peer. Begeleiden interacties tussen jongeren: Reflectie-instrument.
Todorović, D., Manders, W., & Metz, J. (2019, Dec 15). Peer-to-Peer. Begeleiden interacties tussen jongeren: Reflectie-instrument. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot. - Checklist voor het begeleiden van interacties tussen jongeren door jeugdprofessionals.
Manders, W., Metz, J., & Todorović, D. (2019, Dec 15). Checklist voor het begeleiden van interacties tussen jongeren door jeugdprofessionals. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot. - Literatuuronderzoek naar peer-to-peer in het jongerenwerk.
Manders, W.A., Metz, J.W. en Sonneveld, J.J.J. (2017). Literatuuronderzoek naar peer-to-peer in het jongerenwerk. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam.
2021
- The girls work method: what is the role of empowerment in building girls’ agency?
Boomkens, C., Metz, J. W., Schalk, R. M. J. D., & Van Regenmortel, T. M. R. F. (2021). The girls work method: what is the role of empowerment in building girls’ agency? European Journal of Social Work, 24(2), 224-237.
2020
- Supporting vulnerable girls in shaping their lives
Boomkens, C. (2020). Supporting vulnerable girls in shaping their lives: towards a substantiated method for girls work.
2019
- The development of agency in professional youth work with girls and young women in the Netherlands.
Boomkens, C., Metz, J. W., van Regenmortel, T. MRF., & Schalk, R. MJD. (2019). The development of agency in professional youth work with girls and young women in the Netherlands. Journal of social work, 19(6), 719-735. - The role of social environment in acquiring agency in Girls Work.
Boomkens, C., Metz, J. W., Schalk, R. M. J. D., & Van Regenmortel, T. M. R. F. (2019). The role of social environment in acquiring agency in Girls Work. Children and Youth Services Review, 104.
2018
- Kracht van meiden! meidenwerk als specifieke methodiek van het jongerenwerk. SWP.
Boomkens, C., Rauwerdink-Nijland, E., van der Grient, H., van Trijp, K., & Metz, J. (2018). Kracht van meiden! meidenwerk als specifieke methodiek van het jongerenwerk. SWP. - Meidenwerk en de rol van de familie: onderzoek naar de invloed van de familie op hoe kwetsbare meiden zelf vormgeven aan het eigen leven.
Van Trijp, K., & Metz, J. (2018). Meidenwerk en de rol van de familie: onderzoek naar de invloed van de familie op hoe kwetsbare meiden zelf vormgeven aan het eigen leven. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie. - Meidenwerk en de rol van de meidengroep: invloed van de meidengroep op hoe meiden zelf vormgeven aan het eigen leven.
Van der Grient, H., & Metz, J. (2018). Meidenwerk en de rol van de meidengroep: invloed van de meidengroep op hoe meiden zelf vormgeven aan het eigen leven. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie. - Meidenwerk en de rol van het netwerk: onderzoek naar de invloed van het netwerk op hoe kwetsbare meiden zelf vormgeven aan het eigen leven
Boomkens, C., & Metz, J. (2018). Meidenwerk en de rol van het netwerk: onderzoek naar de invloed van het netwerk op hoe kwetsbare meiden zelf vormgeven aan het eigen leven. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie. - Meidenwerk en de rol van het netwerk: factsheet.
Boomkens, C., & Metz, J. (2018). Meidenwerk en de rol van het netwerk: factsheet. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie. - Meidenwerk en de rol van de meidengroep: factsheet.
Van der Grient, H., & Metz, J. (2018). Meidenwerk en de rol van de meidengroep: factsheet. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot. - Meidenwerk en de rol van familie: factsheet.
Van Trijp, K., & Metz, J. (2018). Meidenwerk en de rol van familie: factsheet. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot. - Meidenwerk en de rol van de omgeving van meiden: factsheet.
Van Trijp, K., Boomkens, C., van der Grient, H., & Metz, J. (2018). Meidenwerk en de rol van de omgeving van meiden: factsheet. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
2012 - 2017
- Tabellenboek. Uitkomsten van het vragenlijstonderzoek naar de mening van meiden over het meidenwerk.
Rauwerdink-Nijland, E., Boomkens, C. en Metz, J.W. (2017). Tabellenboek. Uitkomsten van het vragenlijstonderzoek naar de mening van meiden over het meidenwerk. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam. - Meidenwerk, waarom en hoe werkt het? Theoretisch verklaringsmodel
Boomkens, Cynthia en Judith Metz (2015). Meidenwerk, waarom en hoe werkt het? Theoretisch verklaringsmodel. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam - Meiden? Dit kan je ermee. Methodische principes van het sekse specifiek werken met meiden.
Boer, E.E. de & J.W. Metz (2014). Meiden? Dit kan je ermee. Methodische principes van het sekse specifiek werken met meiden. Amsterdam: Lectoraat Youth Spot, Hogeschool van Amsterdam. - Meiden, wat kan je ermee? Methodische principes van het sekse specifiek werken met meiden.
Boer, E.E. de & J.W. Metz (2012). Meiden, wat kan je ermee? Methodische principes van het sekse specifiek werken met meiden. Uitgave: Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Youth Spot.