Publicaties
56 Resultaten
Bekijk hieronder alle publicaties van afgeronde onderzoeksprojecten van het lectoraat Higher Education, Research and Innovation. Neem voor meer informatie contact op met de betreffende onderzoeker(s).
-
AI4Students: methodiekontwikkeling om hogeschoolbreed AI-ready studenten op te leiden
7 juli 2023 | Higher Education, Research and InnovationArtificial Intelligence-toepassingen (AI) beïnvloeden het leven en werk van iedereen en vragen daarmee doelgerichte aanpassingen aan bachelorcurricula en het handelingsrepertoire van docenten. In Comenius ...
-
Scaffolding Students’ Professional Development: learning in living labs
7 juli 2023 | Higher Education, Research and InnovationLabs en soortgelijke rijke leeromgevingen groeien in aantal in het hoger onderwijs. De groei is grotendeels gebaseerd op een conceptueel positief ideaalbeeld waarin leren en innoveren tegelijk mogelijk zijn. De ...
-
To Create Tomorrow Together: samenwerkingsprocessen in gezamenlijk curriculumdesign
1 januari 2023 | Higher Education, Research and InnovationIn dit Comenius Leadership project staat het gezamenlijk (her)ontwerpproces van curriculumdelen van bacheloropleidingen van de Hogeschool van Amsterdam centraal. Het project is vormgegeven langs drie pijlers: ...
-
Selecteren, structureren, presenteren
9 juli 2021 | Higher Education, Research and InnovationVan hbo-docenten wordt verwacht dat zij bij het ontwerpen van onderwijs putten uit een (online) overvloed aan potentieel studiemateriaal, ook wel educational resources genoemd. Om de onderwijskwaliteit te bevorderen, ...
-
Kijk verder dan de vaste clusters
19 april 2021 | Higher Education, Research and InnovationHoewel hogescholen en universiteiten al enige tijd werken aan een betere verbinding tussen onderwijs en onderzoek, blijkt die nog altijd complex. Didi Griffioen vraagt zich af hoe hogeronderwijsinstellingen eruit ...
-
Veranderingen vragen inzicht in het mechanisme
15 januari 2021 | Higher Education, Research and InnovationSinds het voorjaar van 2020 hebben onderwijsinstellingen noodgedwongen onderwijs op afstand verricht. Hoewel noodgedwongen, leveren deze omstandigheden óók inspiratie op voor de richting van het ...
-
Co-creatie van curricula
1 januari 2021 | Higher Education, Research and InnovationHet ontwikkelen van geïntegreerde curricula waarin onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk samenkomen, vraagt om het bijeenbrengen van expertise op elk van deze vlakken. Binnen het Comenius Leadership Project To ...
-
Het congres als leeromgeving voor junioren en senioren in het hoger onderwijs
1 januari 2021 | Higher Education, Research and InnovationMedewerkers en studenten in het hoger onderwijs zeggen veel te leren van congresdeelname. Tot op heden echter zijn die leerervaringen nauwelijks systematisch in kaart gebracht. We weten ook weinig over verschillen ...
-
Ideale kennisinstelling: de complexe eenvoud van een fuga
8 oktober 2020 | Higher Education, Research and InnovationHoofdstuk in het Liber Amoricum bij het afscheid van Huib de Jong als voorzitter van het college van bestuur van de Hogeschool van Amsterdam op 8 oktober 2020.
-
Hogescholen kunnen heel best zonder PD
1 februari 2020 | Higher Education, Research and InnovationMaak onderscheid tussen practici en academici die - al naargelang hun focus op beroep of discipline - kunnen promoveren aan hogeschool of universiteit, betoogde Didi Griffioen eind 2019 in ...
-
Differences in students’ experiences of research involvement
1 januari 2020 | Higher Education, Research and InnovationIntegrating professional research into higher education is supposed to intellectually benefit students. However, the literature suggests that students in different academic disciplines experience differing research ...
-
Building research capacity in new universities during times of academic drift
1 januari 2020 | Higher Education, Research and InnovationNew universities on the European mainland were mostly teaching oriented until the start of this century. Current national and local management intends to better connect research and teaching through the increase of ...
-
Higher education’s responsibility for balanced professionalism
29 oktober 2019 | Afdeling CommunicatieMost higher education alumni work in professional fields, making higher education responsible for the provision of high-quality professionalism throughout society. However, higher education does not yet fulfil its ...
-
The intended Synergy between Research and Teaching of Universities of Applied Sciences in the Netherlands
28 oktober 2019 | Higher Education, Research and InnovationTo ensure the proper education of “future proof” professionals, it is important that higher education institutions make strong connections between research and teaching. The combination of the ...
-
A research design to understand the transformation of students in higher professional education
28 oktober 2019 | Higher Education, Research and InnovationStudents in higher professionals education are prepared for high level professional practice. To be able to fulfill their future roles, their educational programmes provide them interaction with professional ...
-
De integratie van onderzoek in het hbo: een longitudinale analyse van vacatureteksten
28 juni 2019 | Higher Education, Research and InnovationOnderzoekscompetenties helpen professionals functioneren in de hedendaagse kennismaatschappij. Docenten spelen een centrale rol in het overbrengen van deze competenties, doordat zij in direct contact staan met de ...
-
Leren van congresbezoek door junior en senior bezoekers
27 juni 2019 | Higher Education, Research and InnovationCongresbezoek is een manier om (vak-)kennis en vaardigheden te actualiseren en te netwerken. We weten nog weinig over verschillen in hoe junioren en senioren zich professionaliseren door congresbezoek. Dit onderzoek ...
-
Onderzoeksgerelateerde leerdoelen in de curricula van de hogeschool van Amsterdam
26 juni 2019 | Higher Education, Research and InnovationVanwege de snel veranderde maatschappij is het van belang dat recent afgestudeerde professionals innovatief kunnen denken en handelen in hun toekomstige beroep. Deze vaardigheden worden in het hoger beroepsonderwijs ...
-
De visie van hbo-opleidingen voor integratie van onderzoek in onderwijs
26 juni 2019 | Afdeling CommunicatieOmdat integratie van onderzoek in het curriculum leidt tot breder onderlegde afgestudeerden worden hbo-opleidingen geacht hun curricula aan te passen. Bij curriculumontwerp zou volgens van den Akker (2003) de visie ...
-
Professionele master
1 juni 2019 | Higher Education, Research and InnovationIn juni 2019 heeft de Vereniging Hogescholen (VH) de standaard voor masteropleidingen in het hbo geactualiseerd. Het hoger beroepsonderwijs beschikt hiermee over een up-to-date, gemeenschappelijk document, dat de ...
-
The Integration of Research in the Higher Education Curriculum: A Systematic Review
1 mei 2019 | Higher Education, Research and InnovationThe support for connections between research and education is widespread. This connection yields the promise of educating students for the knowledge society. With the curriculum as the most important carrier of ...
-
De integratie van onderzoek in het hbo
28 januari 2019 | Higher Education, Research and InnovationVakoverstijgende competenties zoals analytisch, onderzoekend en reflectief vermogen zijn tegenwoordig nodig om als professional responsief te kunnen omgaan met een veranderlijke omgeving (Onderwijsraad, 2014). Daarom ...
-
Promoveren in het Nederlandse binaire stelsel
1 januari 2019 | Higher Education, Research and Innovation -
Conferentieverslag Onderwijs Research Dagen 2018
1 januari 2019 | Higher Education, Research and InnovationDe 48e editie van de Onderwijs Research Dagen (ORD) werd onder toezicht van de Vereniging voor Onderwijs Research (VOR) afgelopen jaar op 13, 14 en 15 juni in Nijmegen georganiseerd door de Radboud Universiteit, het ...
-
The Influence of undergraduate students’ research attitudes on their intentions for research usage in their future professional practice
1 januari 2019 | Higher Education, Research and InnovationThe main aim of vocationally oriented higher education is to train students to become future professionals in their chosen field. Therefore, the effectiveness of research education depends on students’ ...
-
Strategizing Beyond Educational Inadequacy in Connecting Research and Teaching: An Institutional Approach
1 juli 2018 | Higher Education, Research and InnovationThe current assignment of vocational programs in higher education is to educate future evidence-based professionals. Often is presumed that a substantial connection between research and teaching is needed to be able ...
-
Onderzoeksintegratie en de Intentie tot Onderzoeksgedrag van Studenten in Hoger Beroepsonderwijs
15 juni 2018 | Higher Education, Research and InnovationHet gebruik van onderzoek in de latere beroepspraktijk is het meest belangrijke aspect van leren onderzoeken voor hoger beroepsopleidingen. Deze onderzoeksvaardigheid is nodig om later te kunnen functioneren in ...
-
Are more able students in higher education less easy to satisfy?
1 mei 2018 | Higher Education, Research and InnovationStudent satisfaction gains an increasingly central position in the context of quality measurements. However, student satisfaction can also be stipulated as an important motivational factor for students as learners. ...
-
Het verbinden van onderzoek en onderwijs
1 januari 2018 | Higher Education, Research and InnovationHoger onderwijsinstellingen proberen steeds meer een koppeling tussen onderzoek en onderwijs te maken. Een juiste balans tussen onderzoeks- en didactische vaardigheden in het werk van academici is hierbij een ...
-
Onderzoeksleerdoelen in bachelorcurricula
1 januari 2018 | Higher Education, Research and InnovationOnderzoeksvaardigheid is in de afgelopen decennia steeds belangrijker geworden in het hoger beroepsonderwijs, maar onduidelijk blijft waar bacheloropleidingen zich precies op richten. Om hier scherper zicht op te ...
-
Integrale benadering van onderzoek in het onderwijs
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet realiseren van een verbinding tussen onderwijs en onderzoek in het hoger beroepsonderwijs een integrale aanpak variërend van docenttaken en curriculumstructuur, tot organisatie-inrichting en beloningsbeleid. ...
-
Organisational influence on lecturers' perceptions and behaviour towards change in education
1 januari 2018 | Higher Education, Research and InnovationWhat lecturers do and think are a prerequisite for educational change. It is therefore important to gain insight into factors that influence their involvement in educational reform. This study considers the effect of ...
-
Does excellence matter?
1 januari 2018 | Higher Education, Research and InnovationIt is often assumed that students with a higher potential for excellence are less motivated to collaborate. So far, the question remains whether this is actually the case.
-
Bundel de Krachten
1 januari 2017 | Afdeling Communicatie -
Professionaliseringswensen op onderzoek van docenten in het hbo
1 januari 2017 | Higher Education, Research and InnovationIn het hoger beroepsonderwijs is onderzoek van toenemend belang. Van docenten wordt verwacht dat zij toegerust zijn onderzoek over te brengen aan studenten. Docenten op hogescholen worden daarom gestimuleerd tot het ...
-
Higher education lecturers' criteria for 'Good Research'
1 januari 2017 | Higher Education, Research and InnovationThis article explores the criteria for ‘good research’ employed by lecturers in traditional universities and institutes of higher professional education. The implementation of research-related activities ...
-
Onderzoek is onderdeel van professioneel handelen
1 januari 2017 | Afdeling Communicatie -
Onderzoek in onderwijs: docenten als essentiele schakel in een complexe transformatie.
1 januari 2017 | Afdeling Communicatie -
The influence of direct executive managers on lecturer’s perceptions on new organisational aims in times of academic drift.
1 januari 2017 | Higher Education, Research and InnovationDuring educational change, managers can contribute positively to the professional’s sense of coping ability. The question remains as to whether the managers of lecturers can also influence the perception of ...
-
Ontwerpcriteria voor honours onderzocht
1 januari 2016 | Afdeling Communicatie -
Nieuwsgierige professionals opleiden.
1 januari 2016 | Afdeling CommunicatieGriffioen, D. (2016). Nieuwsgierige professionals opleiden. een serieuze uitdaging voor de ontwerpers van het curriculum. TH&MA Hoger Onderwijs, 2016(1), 26-31.
-
The Higher Education Conference 2016. Programme Book & Book of Abstracts
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingGiven the multi-level nature of the issues at stake within higher education, representatives of major EU and US networks of higher education researchers decided to combine their expertise and organize this joint ...
-
Een typologie van excellentieprogramma’s voor het hoger beroepsonderwijs
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn het kader van het Sirius programma zijn er in Nederland een groot aantal excellentieprogramma’s ontwikkeld en geïmplementeerd in het hoger onderwijs. Deze ontwikkelde excellentieprogramma’s zijn ...
-
Ontwerp, gebruik en acceptatie van excellentie in de Hogeschool van Amsterdam
1 januari 2016 | Higher Education, Research and InnovationMeer en beter onderwijs voor topstudenten in een land waarin het opleidingsniveau kan worden omschreven als een “hoogvlakte zonder pieken”.
-
Mapping Dutch Higher Education Lecturers’ Discourse on Research at Times of Academic Drift
1 juni 2015 | Higher Education, Research and InnovationWith the introduction of research activities in higher professional education in the Dutch higher education system, the notions of ‘research’ that were previously silently agreed upon among academics in ...
-
Academic Drift in Dutch Non-University Higher Education Evaluated: A Staff Perspective
1 juni 2013 | Afdeling CommunicatieIn the context of a European knowledge economy, the Dutch non-university institutions systematically develop research activities at a higher frequency than before. With this development, they have been accused of ...
-
Onderzoek in het hbo onderwijsprogramma in het kader van internationale ontwikkelingen
1 januari 2013 | Higher Education, Research and Innovation -
Vrouwelijke academici
1 januari 2013 | Afdeling Communicatie -
Onderzoek in Universiteit en Hoger Beroepsonderwijs
1 januari 2013 | Afdeling CommunicatieGriffioen, D. M. E. (2013). Onderzoek in Universiteit en Hoger Beroepsonderwijs: niet in de wortels. In D. M. E. Griffioen, G. J. Visser-Wijnveen, & J. Willems (Eds.), Integratie van onderzoek in het onderwijs: ...
-
Onderzoek in het onderwijs van de Hogeschool van Amsterdam
1 januari 2013 | Afdeling Communicatie -
Integratie van onderzoek in het onderwijs
1 januari 2013 | Afdeling CommunicatieGriffioen, D. M. E., Visser-Wijnveen, G. J., & Willems, J. (Eds.) (2013). Integratie van onderzoek in het onderwijs: Effectieve inbedding van onderzoek in hoger onderwijs curricula. Wolters Noordhoff.
-
Het belang dat managers hechten aan onderzoeksvaardigheden van docenten in het hoger beroepsonderwijs
1 januari 2013 | Urban VitalityIn 2001 verkregen Nederlandse instellingen voor hoger beroepsonderwijs de middelen om onderzoek te doen (HBO-raad, 2004). Vóór 2001 was het de voornaamste taak van het hoger beroepsonderwijs ...
-
Integrale aanpak van de integratie van onderzoek in het onderwijs.
1 januari 2013 | Afdeling CommunicatieGriffioen, D. M. E. (2013). Integrale aanpak van de integratie van onderzoek in het onderwijs. In D. M. E. Griffioen, G. J. Visser-Wijnveen, & J. Willems (Eds.), Integratie van onderzoek in het onderwijs.: ...
-
Research self-efficacy of lecturers in non-university higher education
1 januari 2013 | Afdeling CommunicatieDuring the last decade, the relationship between university and non-university higher education institutions has changed. As a contribution to the knowledge economy, non-university higher education institutions are ...
-
Promoveren door medewerkers van het hoger beroepsonderwijs: een verdere verkenning
1 maart 2011 | Afdeling CommunicatieSteeds meer medewerkers in het hbo beginnen een promotietraject. Vrijgesteld voor andere taken voor meestal twee dagen per week, proberen zij binnen vier jaar de doctorstitel te behalen. Dit explorerend onderzoek ...
-
Opvattingen van docenten en niet-docenten over onderzoek in het HBO
1 januari 2010 | Higher Education, Research and InnovationDe Nederlandse instellingen voor hoger beroepsonderwijs hebben in 2001 het financiële recht gekregen om onderzoek te doen. Voor 2001 was het wettelijke recht al wel gerealiseerd, maar waren de middelen nagenoeg ...