Centre of Expertise Urban Vitality
Publicaties
53 Resultaten
-
De vijf knoppen voor kwalitatief goed buitenspelen op de basisschool
1 juli 2024 | Urban VitalityOp veel basisscholen is rond 10 en rond 12 uur ‘de pauze’. De deuren naar het schoolplein gaan open. De kinderen uit de verschillende klassen rennen naar buiten. De jongens uit groep 8 voorop om het ...
-
De rol van de begeleider (2)
1 juli 2024 | Urban VitalityHet schoolplein is cruciaal in de ontwikkeling van kinderen omdat het dé plek is voor kinderen om hun motorische vaardigheden te ontwikkelen en ook voor het oefenen van sociale vaardigheden. Hierin heeft de ...
-
De dynamische schooldag
1 juli 2024 | Urban VitalityIn LO Magazine 2 2021 schreven we over de mogelijkheden en de complexiteit van een Dynamische Schooldag. We gaven toen aan dat we een volgorde zien in de inzet van een school ten aanzien van goed leren bewegen en ...
-
Facilitators and barriers for the implementation of the dynamic school day
18 juni 2024 | Urban VitalityFrom September 2024 onwards we will start the development of an educational innovation for Dutch primary schools to design a dynamic school day (a school day in which sedentary learning is regularly interrupted by ...
-
Samen bewegen; praktijkonderzoek naar inclusie in de les LO
1 juni 2024 | Urban Vitality“Waarom vindt Sharida de les LO stom, terwijl ze wel met veel plezier naar de training van Favela Street gaat?” Elke maandagavond sport ze daar samen met een groep meiden. Dit buurtinitiatief biedt een ...
-
Promoting public playgrounds usage and children's physical activity with sports activities
1 mei 2024 | Urban VitalityThis study aimed to evaluate the children's usage and their physical activity levels at playgrounds with (N = 4) and without (N = 4) organized sports activities, following a quasi-experimental study design. Direct ...
-
Samen leren in het netwerk Dynamische vo-scholen
1 maart 2024 | Urban VitalityIn 2023 is het lerend netwerk Dynamische vo-scholen gestart. Het doel van dit landelijke netwerk is om samen te leren in hoe te komen tot een duurzame en kwalitatief goede dynamische schooldag in het voortgezet ...
-
Healthy development of children: a spiral of (dis)engagement?
1 januari 2024 | Urban VitalityBackground: Healthy development of children is under pressure. While governments, schools and organizations are trying to stimulate physical activity in children, reduce overweight and improve motor skills, they are ...
-
Dutch school policies for less sitting and more physical activity in primary schools
11 september 2023 | Urban VitalityPurpose: A more dynamic school day that includes less sitting and more physical activity throughout the day may support health in primary school children. In this mixed methodologies study, we assessed which physical ...
-
Bewegend leren is hip!
1 september 2023 | Urban VitalityDe zoekopdracht ‘bewegend leren’ levert in Google 400.000 hits op. De zoekopdracht dynamische schooldag’ laat 29.000 hits zien. Dat is veel voor begrippen die we pas zeven jaar kennen. Op de ...
-
Evaluation of a participatory physical activity promotion intervention in Dutch adolescents: the SALVO study
1 juli 2023 | Urban VitalityThis study assessed the efficacy of a co-designed, school-based intervention meant to promote physical activity and fitness among Dutch prevocational secondary students. In a two-year clustered randomized controlled ...
-
Connecting physical education lessons and urban sports facilities in the urban space surrounding schools
16 juni 2023 | Urban Vitality<b>Purpose</b>: Adolescents are insufficiently physically active and spent too much time sitting, which provides a health risk. In the current study the municipality of Amsterdam, secondary schools, ...
-
Physical activity patterns and sedentary time in primary schools situated in a low socio-economic status neighborhood in Amsterdam – The Netherlands.
15 juni 2023 | Urban VitalityPurpose: In Amsterdam – the Netherlands – we know that children living in low income households have a lower health status and report lower physical activity levels than their peers in middle- or ...
-
Promoting an Early Childhood Education and Care teacher-parent partnership regarding healthy behaviours in young children - a process evaluation
15 juni 2023 | Urban Vitality -
Age-dependent relationships between children’s motor competence, physical activity, perceived motor competence, physical fitness and weight status
1 mei 2023 | Urban VitalityIn their developmental model, Stodden et al. (2008) propose age-dependent relations between motor competence, physical activity, perceived motor competence, physical fitness, and weight status that can lead to a ...
-
Effect and process evaluation of a preschool-based intervention to promote an early childhood education and care teacher-parent partnership about healthy behaviours in children: Study protocol for the cluster randomised controlled trial CO-HEALTHY
1 januari 2023 | Urban VitalityBackground<br/>Early Childhood Education and Care (ECEC) teachers at urban preschools are potential key figures to promote healthy behaviours in disadvantaged young children and to engage parents in ...
-
The relationships between children's motor competence, physical activity, perceived motor competence, physical fitness and weight status in relation to age
1 januari 2023 | Urban VitalityThe goal of this cross-sectional study was to further explore the relationships between motor competence, physical activity, perceived motor competence, physical fitness and weight status in different age categories ...
-
The effects of the COVID‑19 lockdowns on motor skill development of 6‑ and 7‑year old children in the Netherlands: a longitudinal study
1 januari 2023 | Urban VitalityBackground: The closing of schools and sports clubs during the COVID-19 lockdown raised questions about the possible impact on children’s motor skill development. Therefore, we compared motor skill development ...
-
De kracht van de vakleerkracht, zorgprofessionals en de intern begeleider
1 november 2022 | Urban VitalityWerk jij als vakleerkracht al samen met de intern begeleider van de school? Weet jij wat deze professional voor jou kan betekenen? En is er een jeugdarts betrokken als een kind een ernstige motorische achterstand ...
-
Bewegingsbanen, bobbelbanen en freerunningtracks
1 oktober 2022 | Urban VitalityBobbelbanen of bewegingsbanen winnen aan populariteit binnen en buiten het bewegingsonderwijs. Wat is de kracht van bewegingsbanen, binnen welke voorwaarden zijn bewegingsbanen effectief en veilig? In het eerst deel ...