Centre of Expertise Urban Education

Kantoortuinen voor praktijkgestuurd onderwijs aan het Friesland College

Artikel

Het lectoraat HRM heeft binnen het Friesland College een onderzoek uitgevoerd naar ho een professionele dialoog onder het docententeam Zakelijke Dienstverlening kan bijdragen aan een nieuw onderwijs concept

Om het onderwijs actueel en toekomstbestendig te maken experimenteert de afdeling Zakelijke dienstverlening & Communicatie van het Friesland College met een kantoortuin binnen het onderwijs. Deze kantoortuin is vormgegeven om praktijk-gestuurd onderwijs te realiseren door docenten, opleidingsmanagers en studenten in samenspraak met de instellingen en organisaties in de ‘buitenwereld’. De opbrengst hiervan is onderwijs in de vorm van leereenheden met een praktijkopdracht afgeleid, of afkomstig uit de echte praktijk. Bij deze herziening van het onderwijs is een belangrijke rol weggelegd voor structurele samenwerking van docenten in teams.

Dit vraagt veel van een docententeam en dan is het voeren van een goede professionele dialoog belangrijk voor de implementatie van de leereenheden. Binnen het Friesland College heeft het lectoraat HRM van de Hogeschool van Amsterdam daarom een actie onderzoek uitgevoerd naar hoe een professionele dialoog onder het docententeam Zakelijke dienstverlening & Communicatie kan bijdragen aan de uitrol van het nieuwe onderwijsconcept. Het onderzoek genaamd ‘Proeftuin Professioneel docententeam’ start met een diagnose door middel van individuele interviews met docenten. Deze interviews focussen zich op visie op het onderwijs en de doelen van de docenten. De uitkomsten daarvan worden teruggegeven aan het docententeam middels een aantal focusgroepgesprekken, met onderzoekers van het lectoraat als procesbegeleider.

Referentie van Middelkoop, D., Horsselenberg, P., & Portielje, M. (2018). Kantoortuinen voor praktijkgestuurd onderwijs aan het Friesland College. Profiel, 27(6), 5.
Gepubliceerd door  CAREM 1 september 2018