Centre of Expertise Urban Education
Dr M. Stallen (Mirre)
OnderzoekerMirre Stallen is senior onderzoeker bij het lectoraat Armoede Interventies aan de Hogeschool van Amsterdam en universitair docent bij Universiteit Leiden. Zij doet onderzoek naar de psychologische processen die ten grondslag liggen aan gedrag. Centraal in haar werk staat het verbinden van wetenschap en praktijk. In haar onderzoek combineert zij methoden uit verschillende disciplines, waaronder de neurowetenschappen, psychologie en economie.
Mirre is afgestudeerd in de Cognitieve Wetenschappen aan de UvA (cum Laude) en gepromoveerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (2013). Voordat zij bij het lectoraat Armoede Interventies begon, werkte zij als postdoctoraal onderzoeker bij Stanford University in de Verenigde Staten (2015-2017) en bij het Donders Institute for Brain, Cognition and Behavior aan de Radboud Universiteit Nijmegen (2013-2015).
-
Partner choice and cooperation in social dilemmas can increase resource inequality
Stallen, M., Snijder, L. L., Gross, J., Hilbert, L. P., & De Dreu, C. K. W. (2023). Partner choice and cooperation in social dilemmas can increase resource inequality. Nature Communications, 14, Article 6432. https://doi.org/10.1038/s41467-023-42128-2
-
A Causal Loop Diagram of factors that influence motor skills in school-aged children
Pepping, R., Janssen, M., Streppel, M., Fukkink, R., Engelbert, R., van Hartingsveldt, M., Busch, V., Stallen, M., & Oosterlaan, J. (2022). A Causal Loop Diagram of factors that influence motor skills in school-aged children. 266-266. Abstract from ISBNPA 2022 - The International Society of Behavioral Nutrition and Physical Activity, United States.
-
Appraisal and coping predict health and well-being during the COVID-19 pandemic
Kirby, L. D., Qian, W., Adiguzel, Z., Afshar Jahanshahi, A., Bakracheva, M., Orejarena Ballestas, M. C., Cruz, J. F. A., Dash, A., Dias, C., Ferreira, M. J., Goosen, J. G., Kamble, S. V., Mihaylov, N. L., Pan, F., Sofia, R., Stallen, M., Tamir, M., van Dijk, W. W., Vittersø, J., & Smith, C. A. (2022). Appraisal and coping predict health and well-being during the COVID-19 pandemic: an international approach. International Journal of Psychology, 57(1), 49-62. https://doi.org/10.1002/ijop.12770
-
Adviesrapport pilotproject Geld Gappie
Telli, S., Stallen, M., & van Geuns, R. C. (2021). Adviesrapport pilotproject Geld Gappie: Welke knelpunten en succesfactoren worden ervaren in de pilot Geld Gappie en wat zijn de mogelijkheden voor opschaling? Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Armoede Interventies.
-
Brain Activity Foreshadows Stock Price Dynamics
Stallen, M., Borg, N., & Knutson, B. (2021). Brain Activity Foreshadows Stock Price Dynamics. The Journal of Neuroscience, 41(14), 3266-3274. https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.1727-20.2021
-
The effect of centralized financial and social incentives on cooperative behavior and its underlying neural mechanisms
Micheli, L., Stallen, M., & Sanfey, A. G. (2021). The effect of centralized financial and social incentives on cooperative behavior and its underlying neural mechanisms. Brain sciences, 11(3). https://doi.org/10.3390/brainsci11030317
-
Armoede effectief bestrijden
van Geuns, R. C., & Stallen, M. (2021). Armoede effectief bestrijden. Vakblad Sociaal Werk, 2021(6), 7-11.
-
Armoede effectief bestrijden
van Geuns, R. C., & Stallen, M. (2021). Armoede effectief bestrijden: tien jaar armoedebeleid. Vakblad Sociaal Werk, 2021(6), 7-11.
-
Blokkenspel voor professionals - Test je kennis over gedrag en schuldhulp
Stallen, M. (2020). Blokkenspel voor professionals - Test je kennis over gedrag en schuldhulp.
-
A scarcity mindset alters neural processing underlying consumer decision making
Huijsmans, I., Ma, I., Micheli, L., Civai, C., Stallen, M., & Sanfey, A. G. (2019). A scarcity mindset alters neural processing underlying consumer decision making. PROCEEDINGS OF THE NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES OF THE UNITED STATES OF AMERICA, 116(24), 11699-11704. https://doi.org/10.1073/pnas.1818572116
-
Budgettraining voor mensen met een licht verstandelijke beperking
van Dam, R., Kruithof, M., & Stallen, M. (2019). Budgettraining voor mensen met een licht verstandelijke beperking: onderzoek. Sociaal Bestek: tijdschrift voor participatie, inkomen en zorg, 2019(maart), 17-19.
-
Een online tool voor mensen met risicovolle en problematische schulden
Stallen, M., Kruithof, M., Weijers, M., & Schonewille, G. (2019). Een online tool voor mensen met risicovolle en problematische schulden: eindverantwoording. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Armoede Interventies.
-
Online tool voor SHout.nl
Stallen, M. (2019). Online tool voor SHout.nl: Financieel informatiepunt voor jongeren. https://shoutleiden.nl/
-
Neurobiological Mechanisms of Responding to Injustice
Stallen, M., Rossi, F., Heijne, A., Smidts, A., De Dreu, C. K. W., & Sanfey, A. G. (2018). Neurobiological Mechanisms of Responding to Injustice. The Journal of Neuroscience, 38(12), 2944-2954. https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.1242-17.2018
-
Direct online hulp bij schulden
Kruithof, M., Stallen, M., Schonewille, G., & Weijers, M. (2018). Direct online hulp bij schulden: online platform in de maak voor vragen over schulden en om slim door te verwijzen. Sociaal Bestek: tijdschrift voor participatie, inkomen en zorg, 2018(zomer), 42-44.
-
Het effect van armoede op het kinderbrein
Stallen, M. (2018). Het effect van armoede op het kinderbrein. In R. C. van Geuns, L. Desain, & R. van der Weijden (Eds.), Hulp bij armoede: bouwstenen voor effectieve hulpverlening bij armoede en schulden (pp. 32-37). Bohn Stafleu van Loghum.
-
Kennis in uitvoering
Tonnon, S., Madern, T., Kruithof, M., Stallen, M., van der Laan, J., Jungmann, N., van Geuns, R. C., & van Dijk, W. W. (2018). Kennis in uitvoering: een verkenning van de kennis die professionals gebruiken in de uitvoering van de schuldhulpverlening en de mate waarin die kennis berust op wetenschappelijke bewijsvoering. Universiteit Leiden.
-
Tijd om het gat te dichten
Madern, T. E., & Stallen, M. (2018). Tijd om het gat te dichten: wetenschappelijke kennis in de uitvoeringspraktijk. Schuldsanering, 2018(3), 12-15.
-
Poverty and the Developing Brain
Stallen, M. (2017). Poverty and the Developing Brain. Web publication or website, Behavioral Scientist. http://behavioralscientist.org/can-neuroscientists-help-us-understand-fight-effects-childhood-poverty/
-
Inkomensvoorzieningen zijn voor veel armen te gecompliceerd
van Geuns, R. C., & Stallen, M. (2017). Inkomensvoorzieningen zijn voor veel armen te gecompliceerd. Web publication or website, Sociale Vraagstukken. https://www.socialevraagstukken.nl/inkomensvoorzieningen-zijn-voor-veel-armen-te-gecompliceerd/
-
The neuroscience of social conformity: implications for fundamental and applied research
Stallen, M., & Sanfey, A. G. (2015). The neuroscience of social conformity: implications for fundamental and applied research. Frontiers in Neuroscience, 9. https://doi.org/10.3389/fnins.2015.00337
-
Cooperation in the brain: neuroscientific contributions to theory and policy
Stallen, M., & Sanfey, A. G. (2015). Cooperation in the brain: neuroscientific contributions to theory and policy. Current Opinion in Behavioral Sciences, 3, 117-121. https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2015.03.003
-
Advancing consumer neuroscience
Smidts, A., Hsu, M., Sanfey, A. G., Boksem, M. A. S., Ebstein, R. B., Huettel, S. A., Kable, J. W., Karmarkar, U. R., Kitayama, S., Knutson, B., Liberzon, I., Lohrenz, T., Stallen, M., & Yoon, C. (2014). Advancing consumer neuroscience. MARKETING LETTERS, 25(3), 257-267. https://doi.org/10.1007/s11002-014-9306-1
-
Norms and expectations in social decision-making
Sanfey, A. G., Stallen, M., & Chang, L. J. (2014). Norms and expectations in social decision-making. TRENDS IN COGNITIVE SCIENCES, 18(4), 172-174. https://doi.org/10.1016/j.tics.2014.01.011
-
Scholieren belonen met een zeilcruise van 8000 euro: dat kan handiger
Stallen, M. (2014). Scholieren belonen met een zeilcruise van 8000 euro: dat kan handiger. Web publication or website, Sociale Vraagstukken. https://www.socialevraagstukken.nl/scholieren-belonen-met-een-zeilcruise-van-8000-euro-dat-kan-handiger/
-
The Cooperative Brain
Stallen, M., & Sanfey, A. G. (2013). The Cooperative Brain. NEUROSCIENTIST, 19(3), 292-303. https://doi.org/10.1177/1073858412469728
-
Peer influence: neural mechanisms underlying in-group conformity
Stallen, M., Smidts, A., & Sanfey, A. G. (2013). Peer influence: neural mechanisms underlying in-group conformity. Frontiers in Human Neuroscience, 7. https://doi.org/10.3389/fnhum.2013.00050
-
The Herding Hormone: Oxytocin Stimulates In-Group Conformity
Stallen, M., De Dreu, C. K. W., Shalvi, S., Smidts, A., & Sanfey, A. G. (2012). The Herding Hormone: Oxytocin Stimulates In-Group Conformity. PSYCHOLOGICAL SCIENCE, 23(11), 1288-1292. https://doi.org/10.1177/0956797612446026
-
Neural correlates of dynamically evolving interpersonal ties predict prosocial behavior
Fahrenfort, J. J., van Winden, F., Pelloux, B., Stallen, M., & Ridderinkhof, K. R. (2012). Neural correlates of dynamically evolving interpersonal ties predict prosocial behavior. Frontiers in Neuroscience, 6. https://doi.org/10.3389/fnins.2012.00028
-
Celebrities and shoes on the female brain: The neural correlates of product evaluation in the context of fame
Stallen, M., Smidts, A., Rijpkema, M., Smit, G., Klucharev, V., & Fernandez, G. (2010). Celebrities and shoes on the female brain: The neural correlates of product evaluation in the context of fame. JOURNAL OF ECONOMIC PSYCHOLOGY, 31(5), 802-811. https://doi.org/10.1016/j.joep.2010.03.006
-
The Quadruple Process model approach to examining the neural underpinnings of prejudice
Beer, J. S., Stallen, M., Lombardo, M. V., Gonsalkorale, K., Cunningham, W. A., & Sherman, J. W. (2008). The Quadruple Process model approach to examining the neural underpinnings of prejudice. NEUROIMAGE, 43(4), 775-783. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2008.08.033
- Living Lab de Spelende Mens
- Een systemische blik op de Gezonde Motorische Ontwikkeling van kinderen in Amsterdam
- PREVENT Integrale wijkgerichte preventie
- Gezin en geld
- Geld Gappie
- Huren zonder zorgen
- Werkwijze Stichting Leergeld Amsterdam
- Praktijkkennis in kaart gebracht
- Kennis getoetst – tussen wetenschap en praktijk
- Kennis in Uitvoering
- Evaluatie budgettraining Grip op je Knip
- Een online tool ter ondersteuning van de schuldhulpverlening