Centre of Expertise Urban Education
dr. M. Snoek (Marco)
Lector Leren en InnoverenMarco is sinds 2003 als lector Leren & Innoveren verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Binnen dat lectoraat houdt hij zich bezig met professionaliteit en leiderschap van leraren en lerarenopleiders. Dit geeft hij, samen met een wisselende groep van onderzoekers, vorm door middel van onderzoeksprojecten, bijdragen aan de ontwikkeling en uitvoering van (master)opleidingen, ondersteuning van scholen, adviezen op het terrein van lerarenbeleid, presentaties en het schrijven van artikelen en boeken.
Quote gerelateerd aan het onderwijs
"Consciously we teach what we know, unconsciously we teach who we are" – Hamachek, 1999
Wat drijft jou in jouw werk?
“Ik wil graag bijdragen aan het versterken van professionals in het onderwijs. Leraren en lerarenopleiders zijn in mijn ogen professionals die de regie moeten nemen over de inhoud van hun werk. Dat vraagt om zelfbewustzijn, om collegiale samenwerking en om leiderschapskwaliteiten. In de opleiding, en in de professionele ontwikkeling van leraren en lerarenopleiders tijdens het beroep moet daar aandacht voor zijn. Het gaat om beroepen waarin je je blijft ontwikkelen. Ten behoeve en ten dienste van leerlingen en leraren.”
Hoe wordt dat zichtbaar in je werk?
“Ik hou me eigenlijk bezig met alle fasen van het beroep: de opleiding, de inductiefase van startende leraren, de groei en ontwikkeling van leraren tijdens de loopbaan. Ik denk mee over de didactiek van de lerarenopleidingen, bijvoorbeeld als het gaat om de inzet van lesson studies of de rol van onderzoek binnen de opleiding, ik ondersteun scholen bij het ontwikkelen van begeleidingsprogramma’s voor startende leraren, we hebben instrumenten ontwikkeld die scholen en starters daarbij ondersteunen, ik ben betrokken bij masteropleidingen als (gast)docent en ontwikkelaar, we doen onderzoek naar de effecten van masteropleidingen op leraren en hun scholen, we delen de uitkomsten met het ministerie en denken mee over de implicaties voor het lerarenbeleid, ik begeleid onderzoek bij de Onderwijscoöperatie naar de effecten van het lerarenontwikkelfonds en de bijdrage daarvan aan het leiderschap van leraren, ik begeleid leraren die binnen hun school een rol hebben als onderzoekscoördinator, .... Eigenlijk te veel om op te noemen, maar allemaal met een zelfde focus: het versterken van het beroep van leraar en lerarenopleider.”
Wat maakt jouw werk zo leuk?
“De vele verschillende thema’s die allemaal met elkaar samenhangen en de samenwerking met hele diverse actoren die bezig zijn met het beroep van leraar: studenten in de lerarenopleiding, lerarenopleiders, leraren in scholen en in landelijke of regionale netwerken, schoolleiders en bestuurders, beleidsmakers in sectororganisaties, lerarenorganisaties, Inspectie en het ministerie, beleidsmakers in andere landen, mede-onderzoekers en opleiders in de regio, nationaal en internationaal, …
Het leukste daarvan is dat het me de mogelijkheid biedt om al die perspectieven te verbinden en aan elkaar te koppelen. Ieder perspectief heeft een eigen en uniek zicht op het beroep en op het onderwijs en daarmee kunnen ze elkaar verrijken. Zo kan ik studenten en leraren meer inzicht geven in de concerns en intenties van ministerie en inspectie, kan ik beleidsmakers op het ministerie zicht geven op concerns en knelpunten die startende leraren of masterstudenten ervaren, kan ik schoolleiders prikkelen met inzichten uit onderzoek en theorie, ik kan studenten rechtstreeks in contact brengen met mensen uit mijn netwerk: zowel onderzoekers als beleidsmakers, … En al die perspectieven helpen mij weer om zaken inhoudelijk met elkaar te verbinden en zo tot nieuwe ontwerpen te komen, zoals het beroepsbeeld voor de leraar (www.beroepsbeeldvoordeleraar.nl).”
Je bent bezig met loopbanen van leraren. Hoe ziet jouw eigen loopbaan eruit?
“Na mijn doctoraal studie Natuurkunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam begon ik in 1989 als lerarenopleider Natuurkunde aan de Hogeschool Holland en later de HvA. Eerst als vakdidacticus en opleidingscoördinator Natuurkunde. Als senior beleidsmedewerker kreeg ik steeds meer te maken met innovatieprogramma’s binnen de lerarenopleiding als geheel, zowel binnen de eigen hogeschool als landelijk. In die tijd ben ik betrokken geweest bij een groot aantal innovatieprojecten binnen de lerarenopleidingen van de Hogeschool Holland en de HvA en bij landelijke innovatieprojecten rond het curriculum van de lerarenopleidingen.
In 2003 werd ik benoemd als lector. Daarmee werd onderzoek meer nadrukkelijk een onderdeel van mijn werk. Eerst met kleinschalige projecten samen met leden van mijn kenniskring en met scholen en opleidingen, maar na mijn promotie in 2014 over leiderschap van leraren, raakte ik ook steeds meer betrokken bij grote landelijke onderzoeksprojecten. In de rol als lector raakte ik ook weer meer betrokken bij onderwijs en kreeg ik daarmee weer nauwer contact met studenten.
Parallel aan mijn ontwikkeling van lerarenopleider zie ik een ontwikkeling in mijn betrokkenheid in allerlei netwerken. Allereerst binnen de beroepsgroep van lerarenopleiders VELON waar ik deel heb uitgemaakt van de redactie, van het bestuur en nu deel uitmaak van de Ledenraad. Daarnaast raakte ik betrokken in steeds meer Europese netwerken: dat van de Association of Teacher Education in Europe ATEE (waar ik 10 jaar voorzitter ben geweest van één van de Research and Development Centers, en 6 jaar lid ben geweest van het bestuur), het netwerk Teacher Education Policy in Europe (waar ik deel uit maak van de Board). Tenslotte vertegenwoordig ik Nederland al zo’n 12 jaar in diverse werkgroepen van de Europese Commissie rond leraren, lerarenopleidingen en scholen
-
Een uitgestelde keuze voor een vakgebied
Dekker, I., Snoek, M., & Fokkens-Bruinsma, M. (2024). Een uitgestelde keuze voor een vakgebied: Motieven voor het leraarschap bij een brede pedagogische lerarenopleiding. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 45(2), 163-182.
-
Professionele ontwikkeling als strategie om leraren te behouden
Koffeman, A., van de Kuilen, H., & Snoek, M. (2023). Professionele ontwikkeling als strategie om leraren te behouden. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 44(4), 26-44.
-
Geen eindpunt, maar een startpunt
Snoek, M., & van Tartwijk, J. (2023). Geen eindpunt, maar een startpunt: De paradox van kwaliteit en flexibiliteit. TH&MA Hoger Onderwijs, 2023(5), 31-35. https://www.themahogeronderwijs.org/110-2904_h1-Geen-eindpunt-maar-een-startpunt-h1
-
Minder uren, betere lessen? [Infographic]
Snoek, M., & Cijvat, I. (2023). Minder uren, betere lessen? [Infographic]: het eindrapport van de podcast in vogelvlucht. Web publication or website, Hogeschool van Amsterdam, Urban Education.
-
Teamscholing werkt beter
van den Berg, E., Snoek, M., & Schenke, W. (2023). Teamscholing werkt beter. Onderwijsblad, (7), 68-69. https://onderwijsblad.nl/article.asp?ArtikelID=15290
-
Minder uren, betere lessen?
Cijvat, I., & Snoek, M. (2023). Minder uren, betere lessen? Hoe kan er meer ontwikkelruimte komen voor leraren? Hogeschool van Amsterdam, Urban Education. https://publications.hva.nl/eindrapport-minder-uren-betere-lessen/voorblad?_ga=2.77944157.875534028.1705764996-1701436632.1699289493
-
Patronen in scholen – Waarom het leren van leraren problematisch is
Snoek, M., & Cijvat, I. (2023). Patronen in scholen – Waarom het leren van leraren problematisch is. Van 12 tot 18, 2023(4). https://van12tot18.nl/artikelen/patronen-in-scholen-waarom-het-leren-van-leraren-problematisch-is
-
Podcast Minder uren, betere lessen? Aflevering 9: De balans: ontwikkeltijd en onderwijstijd?
Snoek, M., Ex, E., & Cijvat, I. (2023). Podcast Minder uren, betere lessen? Aflevering 9: De balans: ontwikkeltijd en onderwijstijd?. Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam, Urban Education. https://open.spotify.com/episode/7JLnVD3vfeHMp1QAJKIFQw?si=_RyhC6aTQ7-49yjYvo0fFw&utm_source=copy-link&utm_medium=copy-link&nd=1&_branch_match_id=1277283048993975427&_branch_referrer=H4sIAAAAAAAAA8soKSkottLXLy7IL8lMq9TLyczL1k8KCaoqz8r3THdJAgCSUGxLIAAAAA%3D%3D
-
Podcast Minder uren, betere lessen? Aflevering 8: Inzet van andere experts: noodmaatregel of kwaliteitsimpuls
Snoek, M., Ex, E., & Cijvat, C. C. (2023). Podcast Minder uren, betere lessen? Aflevering 8: Inzet van andere experts: noodmaatregel of kwaliteitsimpuls. Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam, Urban Education. https://open.spotify.com/episode/2JrqNXY02moI3l8f9WOf5l?si=Z2nUTo5-RlyCWO53sWYpnw&utm_source=copy-link&utm_medium=copy-link&nd=1&_branch_match_id=1277283048993975427&_branch_referrer=H4sIAAAAAAAAA8soKSkottLXLy7IL8lMq9TLyczL1vcwcU9zzPD1SndJAgACQjQcIAAAAA%3D%3D
-
Podcast Minder uren, beter lessen? Aflevering 7: Versterken van kansen voor kinderen: meer lestijd of betere lessen?
Snoek, M., Ex, E., & Cijvat, C. C. (2023). Podcast Minder uren, beter lessen? Aflevering 7: Versterken van kansen voor kinderen: meer lestijd of betere lessen?. Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam, Urban Education. https://open.spotify.com/episode/03IhtlPR7VEF30cdpn5akV?si=Hqw01y2pTRyOCBKNaHV6Wg&utm_source=copy-link&utm_medium=copy-link&nd=1&_branch_match_id=1277283048993975427&_branch_referrer=H4sIAAAAAAAAA8soKSkottLXLy7IL8lMq9TLyczL1nf0TnMvK%2Fb3SndJAgBebHi%2BIAAAAA%3D%3D
-
Podcast Minder uren, betere lessen? Aflevering 6: Schooldruk en welzijn onder jongeren.
Snoek, M., Ex, E., & Cijvat, I. (2023). Podcast Minder uren, betere lessen? Aflevering 6: Schooldruk en welzijn onder jongeren.. Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam, Urban Education. https://open.spotify.com/episode/50VaYAw2ZjBXSAmVJBuYDl?si=0I9BnQvXSry6-FKtpIJdZA&nd=1&dlsi=ea3753d564c9489e
-
Podcast Minder uren, betere lessen? Aflevering 5: Stilstaan bij goed werk
Snoek, M., Ex, E., & Cijvat, I. (2023). Podcast Minder uren, betere lessen? Aflevering 5: Stilstaan bij goed werk. Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam, Urban Education. https://open.spotify.com/episode/49x0zrlWpgY4k7yUr1CJPg?si=BsPzSlrpT9elAAbMsomBVw&nd=1&dlsi=042fb9cda02a4e86
-
Understanding the complexity of professional development in schools through Causal Loop Diagrams
Snoek, M., Koffeman, A., & Cijvat, I. (2023). Understanding the complexity of professional development in schools through Causal Loop Diagrams. Abstract from TEPE Conference. Transformation of knowledge in and on teacher education: policy and practice in times of change., Karlstad, Sweden.
-
Podcast Minder uren betere lessen? Aflevering 4
Ex, E., Snoek, M., & Cijvat, C. C. (2022). Podcast Minder uren betere lessen? Aflevering 4: Curriculum: Voorschrift of keuzepalet. Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam, Urban Education. https://open.spotify.com/episode/06XfOHLzB0c6XTgajhs9Sq?si=565037f2dd39438e
-
Quality in teaching and teacher education
Madalinska-Michalak, J., Astrand, B., & Snoek, M. (2022). Quality in teaching and teacher education: key dilemmas and implications for research, policy and practice. In J. Madalinska-Michalak (Ed.), Quality in teaching and teacher education: international perspectives from a changing world (pp. 352-376). (Issues in teacher education: policy, research and practice; No. 2). Brill Publishers. https://doi.org/10.1163/9789004536609_017
-
The teacher, teacher careers and teacher education
Snoek, M. (2022). The teacher, teacher careers and teacher education: conditions for a career long dedication and passion. In J. Madalinska-Michalak (Ed.), Quality in teaching and teacher education: International perspectives from a changing world (pp. 277-303). (Key issues in teacher education: Policy, research and practice; No. 2). Brill Publishers. https://doi.org/10.1163/9789004536609_014
-
De urennorm naar beneden? En leerlingen dan?
Snoek, M. (2022). De urennorm naar beneden? En leerlingen dan?. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/blonz/de-urennorm-naar-beneden-en-leerlingen-dan
-
Minder uren, betere lessen?
Snoek, M., & Cijvat, I. (2022). Minder uren, betere lessen?. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/artikel/minder-uren-betere-lessen
-
Podcast Minder uren, betere lessen? Aflevering 2
Ex, E., Snoek, M., & Cijvat, C. C. (2022). Podcast Minder uren, betere lessen? Aflevering 2: Leeropbrengsten: lestijd of leskwaliteit?. Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam, Urban Education. https://open.spotify.com/episode/6m4bqGsa4VJQMN2FQTt1gi?si=976def05ae214221
-
Podcast Minder uren, betere lessen? Aflevering 3
Ex, E., Snoek, M., & Cijvat, C. C. (2022). Podcast Minder uren, betere lessen? Aflevering 3: Betere lessen: randvoorwaarden en ondersteuning. Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam, Urban Education. https://open.spotify.com/episode/3EBFmmv5JwxPKEWIzmxyBk?si=564af00e9062435a
-
Podcast Minder uren, betere lessen? Aflevering 1
Ex, E., Snoek, M., & Cijvat, C. C. (2022). Podcast Minder uren, betere lessen? Aflevering 1: Klem tussen hoge verwachtingen en dagelijkse hectiek. Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam, Urban Education. https://open.spotify.com/episode/3gsKfbnARj28gQdEw313g1?si=80fdb13c0e8c4c42
-
Urban professional
Snoek, M. (2022). Urban professional: van professionele eenzaamheid naar collectieve verantwoordelijkheid. In T. Bakker, & E. van Wijk (Eds.), De stad als professie (Vol. 7). (Bewogen Stad; No. 7). Hogeschool van Amsterdam, Centre of Expertise - Urban Governance and Social Innovation. https://publications.hva.nl/bewogen-stad-7/urban-professionals-van-professionele-eenzaamheid-naar-collectieve-verantwoordelijkheid
-
Duurzame innovaties in het onderwijs: een systematische literatuurreview
Krijgsman, C., Snoek, M., Abels, S., Dekkers, M., van Gemert, M., & Thurlings, M. (2022). Duurzame innovaties in het onderwijs: een systematische literatuurreview: de invloed van (gespreid) leiderschap en de samenhang met contextuele, relationele en individuele condities. Eindhoven School of Education. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/kc-oo/pdfs-bijlagen-bij-nieuwsberichten/krijgsman-et-al.-2022_nro_main_document.pdf?1660124536137
-
Evaluatie Teambeurs Primair Onderwijs
Schenke, W., van Stigt, A., van den Berg, E., Knezic, D., & Snoek, M. (2022). Evaluatie Teambeurs Primair Onderwijs: Samen volgen van een masteropleiding. Kohnstamm Instituut.
-
Opleiden voor vernieuwingsscholen
Snoek, M. (2022). Opleiden voor vernieuwingsscholen: Gezamelijke verantwoordelijkheid. De Nieuwe Meso, 2022(2), 32-33. https://www.professioneelbegeleiden.nl/alleen-als-we-samen-optrekken-komen-we-ergens
-
Samen steeds beter willen worden
Snoek, M. (2022). Samen steeds beter willen worden. In L. Meijer (Ed.), Een boekje vol inspiratie om docenten gemotiveerd te (be)houden voor het onderwijs (pp. 10-13). BLR Media. https://leraareenkleurrijkberoep.nl/wp-content/uploads/2022/06/LeraarinAmsterdamInspiratieMgzn.pdf
-
https://www.loopbaanlerarenpo.nl/
Snoek, M., & de Graaff, M. (2022). https://www.loopbaanlerarenpo.nl/: Website ter ondersteuning van loopbaanontwikkeling van leraren in het primair onderwijs. Web publication or website, Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding. http://www.loopbaanlerarenpo.nl
-
Teacher leadership bij Geo Future School
Adriaens, R., Béneker, T., Snoek, M., Nieveen, N., & van Houtum, M. (2022). Teacher leadership bij Geo Future School. Geografie, 2022(april), 38-39.
-
Infographic Duurzame innovaties in het onderwijs: Een systematische literatuurreview
Krijgsman, C., Snoek, M., Abels, S., Dekkers, M., van Gemert, M., & Thurlings, M. (2022). Infographic Duurzame innovaties in het onderwijs: Een systematische literatuurreview: De invloed van (gespreid) leiderschap en de samenhang met contextuele, relationele en individuele condities. Digital or Visual Products, Eindhoven School of Education, Technische Universiteit Eindhoven. https://www.tue.nl/universiteit/faculteiten/eindhoven-school-of-education/onderzoek/onderzoeksprojecten
-
Masteropleidingen als impuls voor schoolontwikkeling
Schenke, W., & Snoek, M. (2022). Masteropleidingen als impuls voor schoolontwikkeling: Handvatten voor schoolleiders . Basisschoolmanagement, 2022(8), 26-29.
-
Het landelijk onderwijsbeleid en de lerarenopleidingen
Geerdink, G., & Snoek, M. (2021). Het landelijk onderwijsbeleid en de lerarenopleidingen: vijftig jaar sturen, polderen en laten. In G. Geerdink, & A. Swennen (Eds.), Vijftig jaar leraren opleiden (pp. 149-162). Boom Uitgevers.
-
Verschuivende beelden
Leenheer, P., & Snoek, M. (2021). Verschuivende beelden: lerarenopleiders en de hobbelige weg van nascholing naar professionalisering. In G. Geerdink, & A. Swennen (Eds.), Vijftig jaar leraren opleiden (pp. 317-330). Boom Uitgevers.
-
Webinar loopbaanontwikkeling vanuit het perspectief van de docent
Snoek, M., Ex, E., & Verspiek, M. (2021). Webinar loopbaanontwikkeling vanuit het perspectief van de docent. Digital or Visual Products, Platform Samen Opleiden & Professionaliseren. https://www.platformsamenopleiden.nl/meeting/webinar-loopbaanontwikkeling-vanuit-het-perspectief-van-de-leraar/
-
Teacher career pathways
Snoek, M., Tournier, B., Chimier, C., & Astrand, B. (2021). Teacher career pathways: summary of a TEPE webinar. Web publication or website, Tepe.
-
Impressions, messages and recommendations
Snoek, M., Zgaga, P., & Eisenschmidt, E. (2021, Aug). Impressions, messages and recommendations: from the Teacher Education Policy in Europe (TEPE) annual conference. Teacher Education Policy in Europe Network.
-
Hoe leraren leiderschap kunnen ontwikkelen en delen
Snoek, M., Verbeek, B., & Verwer, S. (2021). Hoe leraren leiderschap kunnen ontwikkelen en delen: reflecties op een leergang. De Nieuwe Meso, 8(1), 42-47.
-
Hoe ontwikkelen leraren en scholen gedeeld leiderschap?
Snoek, M., Verbeek, B., & Verwer, S. (2021). Hoe ontwikkelen leraren en scholen gedeeld leiderschap? reflecties op een leergang Gedeeld Leiderschap voor Leraren. Leraar in Amsterdam: Een kleurrijk beroep.
-
Een school die ontwikkeling stimuleert en verschillen erkent
Snoek, M. (2021). Een school die ontwikkeling stimuleert en verschillen erkent: Over het ondersteunen en benutten van loopbaanontwikkeling van leraren. In H. Bijlsma, & M. Keyser (Eds.), Erken de ongelijkheid: de kracht van diversiteit in onderwijsteams (pp. 31-45). Uitgeverij Pica.
-
Educating quality teachers: how teacher quality is understood in the Netherlands and its implications for teacher education
Snoek, M. (2021). Educating quality teachers: how teacher quality is understood in the Netherlands and its implications for teacher education. European Journal of Teacher Education, 44(3), 309-327. https://doi.org/10.1080/02619768.2021.1931111
-
Foreword
Snoek, M. (2021). Foreword. In T. R. N. Murphy, & P. Mannix-McNamara (Eds.), International perspectives on teacher well-being and diversity: portals into innovative classroom practice (pp. vii-ix). Springer.
-
Grenzen verleggen
Droppers, A., Ermers, C., Gruijthuijzen, R.-J., Jonker, R., Meijer, L., Nicolasen, I., Overdiep, C., Roon, L., Smit, B., & Snoek, M. (2021). Grenzen verleggen: professionalisering tijdens innovaties door leraren. Lerarenontwikkelfonds.
-
Loopbaanperspectieven in het voortgezet onderwijs
Snoek, M., & de Graaff, M. (2021). Loopbaanperspectieven in het voortgezet onderwijs. Web publication or website, VO-Raad. http://www.loopbaanleraren.nl
-
Reflective movements in the professional development of teacher educators as supervisors of student research in higher education
van Veldhuizen, B., Oostdam, R., Enthoven, M., & Snoek, M. (2021). Reflective movements in the professional development of teacher educators as supervisors of student research in higher education. European Journal of Teacher Education, 44(4), 452-467. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1777977
-
Loopbaanbeleid voor een aantrekkelijk lerarenberoep
Snoek, M. (2020). Loopbaanbeleid voor een aantrekkelijk lerarenberoep: Leraren behouden voor het onderwijs. Basisschoolmanagement, 34(7), 12-15.
-
Observatie en reflectie in tijden van corona
Snoek, M. (2020). Observatie en reflectie in tijden van corona. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/blonz/observatie-en-reflectie-in-tijden-van-corona
-
Gevarieerd beroepsperspectief maakt het leraarschap aantrekkelijk
Snoek, M. (2020). Gevarieerd beroepsperspectief maakt het leraarschap aantrekkelijk. Van 12 tot 18, 30(5), 42-44.
-
Leren van een lockdown
Snoek, M. (2020). Leren van een lockdown: Blog in coronatijd#6. Web publication or website, VELON. https://velon.nl/blog-in-coronatijd-6/
-
Naar een nieuw perspectief voor de leraar
Snoek, M., & van de Kuilen, H. S. (2020). Naar een nieuw perspectief voor de leraar. Web publication or website, Hogeschool van Amsterdam.
-
Supporting teacher and school leader careers: A Policy Guide
Grainger Clemson, H., Allen, J., Snoek, M., Hens, L., Livingston, K., & Laugesen, H. (2020). Supporting teacher and school leader careers: A Policy Guide. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2766/972132
-
Beroepsbeeld voor de Leraar
Snoek, M., de Wit, B., Dengerink, J., & Wirtz, N. (Eds.) (2020). Beroepsbeeld voor de Leraar. Web publication or website, Steunpunt Opleidingsscholen. http://www.beroepsbeeldvoordeleraar.nl
-
De rol van evaluatie voor loopbaanontwikkeling
Snoek, M. (2020). De rol van evaluatie voor loopbaanontwikkeling. In A. Ros, F. Geijsel, J. Dengerink, & B. de Wit (Eds.), Leraar: Een professie met perspectief 3: Een leeromgeving voor leraren (Vol. 2, pp. 79-87). (Leraar: Een professie met perspectief; Vol. 3). ten Brink Uitgevers.
-
Handreiking effectief teamleren
van der Veen, C., Brouwer, R., Bosma, T., Beishuizen, J., Koffeman, A. H., Snoek, M., Keijzer, R., Kras, A., & Levie, A. (2020). Handreiking effectief teamleren: Tips voor de inzet van de Amsterdamse teambeurs. https://openresearch.amsterdam/image/2020/4/15/effectief_teamleren_handreiking2.pdf
-
Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie
Ontwikkelteam Kwaliteitskader, & Snoek, M. (2020, Jan 10). Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie: en werkwijze peer review. Platform Samen Opleiden & Professionaliseren.
-
Bekwaam als leraar
Snoek, M. (Ed.), Doppenberg, J., Meijer, B., Kenkel, J., Morshuis, J., & Oudkerk Pool, I. (2020). Bekwaam als leraar: begeleiding startende leraren. Software, Lifely. https://apps.apple.com/nl/app/bekwaam-als-leraar/id1391619148
-
Beroepsbeeld docent
Held, M., & Snoek, M. (2020). Beroepsbeeld docent. Software, Beroepsvereniging Opleiders MBO. https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.bvmbo.beroepsbeeld&hl=en_US&gl=US
-
De teacher leader
Snoek, M. (2020). De teacher leader. In J. Dengerink, J. van der Meij, & J. O. (Eds.), Leraar: een professie met perspectief 2: Verbreding en verdieping in het beroep (pp. 100-111). (Leraar: een professie met perspectief; Vol. 2). ten Brink Uitgevers.
-
Een dynamisch beroep vraagt een systeembrede aanpak
Snoek, M., de Wit, B., & Dengerink, J. (2020). Een dynamisch beroep vraagt een systeembrede aanpak. In A. Ros, F. Geijsel, J. Dengerink, & B. de Wit (Eds.), Leraar: Een professie met perspectief 3: Een leeromgeving voor leraren (Vol. 3, pp. 108-116). (Leraar: Een professie met perspectief; Vol. 3). ten Brink Uitgevers.
-
Een gedeeld beroepsbeeld voor de leraar
Snoek, M., de Wit, B., & Dengerink, J. (2020). Een gedeeld beroepsbeeld voor de leraar. In M. Snoek, I. Pauw, & J. van Tartwijk (Eds.), Leraar: een professie met perspectief 1: Een veelzijdig beroepsbeeld (pp. 16-28). (Leraar: een professie met perspectief; No. 1). ten Brink Uitgevers.
-
Intake en zelfselectie voor de lerarenopleidingen
Snoek, M., Kosters, J., van Blankenstein, F., Bisschop, P., van der Ven, K., Heyma, A., Meijer, J., van der Ark, A., & Schenke, W. (2020). Intake en zelfselectie voor de lerarenopleidingen: voorspellende waarde, effecten en onderliggende mechanismen van intakeprocedures in de lerarenopleidingen. Kohnstamm Instituut.
-
Leraar: een professie met perspectief
Snoek, M., de Wit, B., & Dengerink, J. (Eds.) (2020). Leraar: een professie met perspectief. ten Brink Uitgevers.
-
Leraar: een professie met perspectief - deel 1
Snoek, M., van Tartwijk, J., & Pauw, I. (Eds.) (2020). Leraar: een professie met perspectief - deel 1: Een veelzijdig beroepsbeeld. ten Brink Uitgevers.
-
Lerarenopleider: durf te spelen!
Snoek, M., & Sondervan, D. (2020). Lerarenopleider: durf te spelen! overpeinzingen bij het curriculum van de lerarenopleidingen. In W. de Jong, J. Bekker, H. de Deckere, J. Metselaar, I. Schonewille, & L. van der Poel (Eds.), Pedagoog: durf te spelen! (pp. 79-91). SWP.
-
Naar een nieuw perspectief voor de leraar
Snoek, M. (2020). Naar een nieuw perspectief voor de leraar: welke loopbaan perspectieven zijn er voor mij? - infographic . Digital or Visual Products, Online Scientist.
-
Van startbekwaam naar bekwaam leraar
Snoek, M. (2020). Van startbekwaam naar bekwaam leraar. In M. Snoek, I. Pauw, & J. van Tartwijk (Eds.), Leraar: een professie met perspectief 1: Een veelzijdig beroepsbeeld (pp. 104-114). (Leraar: Een professie met perspectief; Vol. 1). ten Brink Uitgevers.
-
Leraren en schoolleiders: leiders en volgers
Snoek, M. (2019). Leraren en schoolleiders: leiders en volgers: vier perspectieven op leiderschap van leraren. De Nieuwe Meso, 6(4), 8-15.
-
Zukunftsszenarien - WERKSTATT
Snoek, M., Brückel, F., & Willms, M. (2019). Zukunftsszenarien - WERKSTATT: Schulentwicklungsinstrument für Dialog und Innovation. Lernende Schule, 88, 1-16.
-
Over de professionele identiteit van de leraar
Snoek, M. (2019). Over de professionele identiteit van de leraar: In het kader van een nieuwe opleidingsstructuur. Van 12 tot 18, 2019(9), 12-13. https://www.van12tot18.nl/over-de-professionele-identiteit-van-de-leraar
-
Curriculum.nu als leertraject en loopbaanpad
Snoek, M. (2019). Curriculum.nu als leertraject en loopbaanpad. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/artikel/curriculumnu-als-leertraject-en-loopbaanpad
-
De visie van de Werkplaats op praktijkonderzoek
Snoek, M. (2019). De visie van de Werkplaats op praktijkonderzoek. In Drie jaar Werkplaats Diversiteit (pp. 21-28). Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam. https://www.platformsamenonderzoeken.nl/kennisbank/drie-jaar-werkplaats-diversiteit/
-
Navigeren in een dynamisch en veelzijdig beroep
Snoek, M. (2019). Navigeren in een dynamisch en veelzijdig beroep: MBO-docent en loopbaan. SchoolManagement, 20(4), 14-16.
-
Raamwerken en ondersteuningsstructuren die bijdragen aan aantrekkelijke en duurzame loopbanen van leraren
Snoek, M., & Olsthoorn, S. (2019, Oct). Raamwerken en ondersteuningsstructuren die bijdragen aan aantrekkelijke en duurzame loopbanen van leraren: Verslag van peer learning tussen Europese lidstaten. Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding. https://www.hva.nl/kc-onderwijs-opvoeding/gedeelde-content/nieuws/nieuwsberichten/2019/12/europese-perspectieven-op-loopbanen-voor-leraren-2.html
-
Reframing the teacher profession as a dynamic multifaceted profession: A wider perspective on teacher quality and teacher competence frameworks
Snoek, M., Dengerink, J., & de Wit, B. (2019). Reframing the teacher profession as a dynamic multifaceted profession: A wider perspective on teacher quality and teacher competence frameworks. European Journal of Education, 54(3), 413-425. https://doi.org/10.1111/ejed.12350
-
Zicht op verschillende rollen in kindcentra
Snoek, M. (2019). Zicht op verschillende rollen in kindcentra: leren & innoveren. Bestuur, Beleid, Management en Pedagogiek in het Kindcentrum, 2019(juli-augustus), 37.
-
Teachers reflecting on sources for professional learning.
Koffeman, A. H., & Snoek, M. (2019). Teachers reflecting on sources for professional learning.. Paper presented at ISATT Biennal Conference, Sibiu, Romania.
-
Evaluatie doorstroomprogramma’s mbo-pabo Amsterdam, Den Haag en Rotterdam
van Diepen, M., & Snoek, M. (2019). Evaluatie doorstroomprogramma’s mbo-pabo Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding. https://www.hva.nl/kc-onderwijs-opvoeding/gedeelde-content/nieuws/nieuwsberichten/2019/08/evaluatie-doorstroom-programmas-mbo-pabo.html?origin=B0JfiaIJR8iO0n2rt%2F35GQ
-
Op zoek naar nieuwe helden in de school
Snoek, M. (2019). Op zoek naar nieuwe helden in de school: Leiderschap van leraren. Basisschoolmanagement, 2019(5), 11-13.
-
Zelfselectie en de rol van identiteit en waarden bij de keuze voor de lerarenopleiding
Kösters, J., & Snoek, M. (2019). Zelfselectie en de rol van identiteit en waarden bij de keuze voor de lerarenopleiding. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 40(2), 89-100.
-
Hoe kan leiderschap binnen scholen bijdragen aan aantrekkelijke loopbanen van leraren?
Snoek, M., & Lourens, M. (2019, May). Hoe kan leiderschap binnen scholen bijdragen aan aantrekkelijke loopbanen van leraren? Verslag van peer learning tussen Europese lidstaten. Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/kc-oo/pdfs-bijlagen-bij-nieuwsberichten/verslag-pla-antwerpen---hoe-kan-leiderschap-binnen-scholen-bijdragen-aan-aantrekkelijke-loopbanen-van-leraren-def.pdf?1563296678440
-
Versterk de leidende leraar
Snoek, M., Hulsbos, F., & Andersen, I. (2019). Versterk de leidende leraar. Didactief, 2019(mei), 20-21.
-
Beroepsbeeld mbo docent
Held, M., Medendorp, L., & Snoek, M. (Eds.) (2019). Beroepsbeeld mbo docent: ontwikkeling van starter tot expert: handvat voor professionele ontwikkeling. (versie maart 2019 ed.) BVMBO.
-
Den onderwijzer
Snoek, M., & Schenke, W. (2019). Den onderwijzer: over het leren van leraren en transfer binnen de school. Pedagogische Studiën, 2019(95), 395-407.
-
Docent in het mbo
Snoek, M., Held, M., & Medendorp, L. (2019). Docent in het mbo: een dynamisch en veelzijdig beroep. Profiel, 2019(2), 12-16.
-
Verwondering over onderwijs
Snoek, M. (2019). Verwondering over onderwijs. Web publication or website, De Derde Dimensie in het Onderwijs. https://derdedimensie.net/2019/02/18/verwondering-over-onderwijs/
-
Digitale zelfscan
Snoek, M., Kenkel, J. M., Oudkerk Pool, I., & Morshuis, J. W. M. (2019, Jan 16). Digitale zelfscan. Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding. https://www.hva.nl/etalage/az-lemmas/algemeen/etalage/junior-leraar/instrumentarium-junior-leraar/zelfscan/zelfscan.html
-
Teacher leadership
Snoek, M., Hulsbos, F., & Andersen, I. (2019). Teacher leadership: hoe kan het leiderschap van leraren in scholen versterkt worden? Hogeschool van Amsterdam.
-
Beroepsbeeld Medewerker Integraal Kindcentrum
Schwartz, H., Reitsma, J. (Ed.), & Snoek, M. (2019). Beroepsbeeld Medewerker Integraal Kindcentrum: Perspectieven voor medewerkers in een interprofessioneel team. PACT voor Kindcentra.
-
Identifying context factors as a source for teacher professional development
Koffeman, A., & Snoek, M. (2019). Identifying context factors as a source for teacher professional development. Professional development in education, 45(3), 456-471. https://doi.org/10.1080/19415257.2018.1557239
-
Teacher - Leadership
Snoek, M. (2019). Teacher - Leadership: [website]. Web publication or website, Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding. http://www.hva.nl/teacher-leadership
-
Ruim baan voor de loopbaan van leraren
Snoek, M. (2018). Ruim baan voor de loopbaan van leraren: Kanttekeningen bij het advies van de Onderwijsraad. Web publication or website, Scienceguide. https://www.scienceguide.nl/2018/11/ruim-baan-voor-loopbanen-van-leraren/
-
Leiderschap van leraren
Andersen, I., Hulsbos, F., & Snoek, M. (2018). Leiderschap van leraren. SchoolManagement, 2018(5), 28-34.
-
Mag je experimenteren met kinderen?
Snoek, M., Nicolaes, D., & de Wolf, I. (2018). Mag je experimenteren met kinderen? over het omgaan met de risico's van innovatie. Van 12 tot 18, 2018(Nov), 28-31.
-
Impact of in-service Master of Education programmes on teachers and their working environment
Snoek, M., Knezic, D., van den Berg, E., Emmelot, Y., Heyma, A., & Sligte, H. (2018). Impact of in-service Master of Education programmes on teachers and their working environment. European Journal of Teacher Education, 41(5), 620-637. https://doi.org/10.1080/02619768.2018.1529755
-
Startende leraren en het belang van de leerling
Snoek, M. (2018). Startende leraren en het belang van de leerling. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/blonz/startende-leraren-en-het-belang-van-de-leerling
-
'Startende leraren op Curacao moet je koesteren'
Snoek, M. (2018). 'Startende leraren op Curacao moet je koesteren'. Van 12 tot 18, 2018(september), 30-31.
-
Een beroepsbeeld voor de leraar
Snoek, M., de Wit, B., Dengerink, J., van Eldik, S., van der Wolk, W., & Wirtz, N. (2018). Een beroepsbeeld voor de leraar: handvat voor loopbaan- en ontwikkelpaden. In F. Cörvers, & M. van der Meer (Eds.), Onderwijs aan het werk - 2018: analyses, feiten en visies overw erken in het onderwijs (pp. 197-209). (Publicatiereeks overheid & arbeid; Vol. 47). CAOP.
-
Hoe kan de Inspectie bijdragen aan schoolontwikkeling?
Snoek, M., & Nicolaes, D. (2018). Hoe kan de Inspectie bijdragen aan schoolontwikkeling? Verschuivingen in de rol van leraren, schoolleiders en Inspecteurs. Van 12 tot 18, 28(2), 40-41.
-
Krachtige leraren vernieuwen het onderwijs
Snoek, M. (2018). Krachtige leraren vernieuwen het onderwijs. Jij maakt het onderwijs, 24.
-
Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs
Boogaard, M., Glaudé, M., Schenke, W., Weijers, D., & Snoek, M. (2018). Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs: hoe rollen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van leraren. Kohnstamm Instituut.
-
Startende leraren in het po en vo
Snoek, M. (2018). Startende leraren in het po en vo: goede begeleiding aan het begin van de loopbaan. (Leiderschap in de onderwijspraktijk). Uitgeverij Pica.
-
The teacher educator as an agent of (social) change
Snoek, M. (2017). The teacher educator as an agent of (social) change: reflections on the purpose of research in teacher education. Web publication or website, InFoTED. http://info-ted.eu/the-teacher-educator-as-an-agent-of-social-change/
- Van individueel gericht leren naar gericht team- en organisatieleren
- Professionele leerculturen als gezamenlijke opdracht en verantwoordelijkheid
- Patronen in scholen
- Interprofessionele samenwerking tussen kinderopvang, basisonderwijs en jeugdhulp
- Podcastserie Minder uren, betere lessen?
- ERASMUS+ Co-Creating inclusive school communities
- Samen Vernieuwend Opleiden
- Whole Teacher Development for Whole Child Development
- Literatuurverkenning veerkracht en zelfvertrouwen
- Selectie en intake in de lerarenopleidingen.
- Vervolg effecten van masteropleidingen
- Teammasters in het primair onderwijs in Amsterdam Zuidoost
- Het UPvA afstudeeronderzoek als boundary object
- ERASMUS+ Education for the Future
- ERASMUS+ Education for the Future
- Vakdidactische transfer
- De effecten van masteropleidingen
- Kwalitatief onderzoek InnovatieImpuls Onderwijs
- Review selectie ten behoeve van de lerarenopleiding
- Ontwikkeling van competenties van leerkrachten op het gebied van preventie en aanpak van gedragsproblemen in het primair onderwijs.