Centre of Expertise Urban Education
R.J. Schoorl (Rosanna) MSc.
OnderzoekerRosanna werkt sinds 1 februari 2016 als onderzoeker bij het lectoraat Armoede Interventies. Ze studeerde in 2013 af als socioloog aan de Universiteit van Amsterdam. Ze schreef haar masterscriptie over de houding van buurtbewoners tegenover de vermaatschappelijking van de geestelijke gezondheidszorg. Na haar studie werkte ze bij TNO en Movisie, waar ze diverse onderzoeken uitvoerde naar o.a. integrale (jeugd)hulpverlening en sociale wijkteams. Bij het lectoraat Armoede Interventies werkt ze mee aan een aantal onderzoeken rondom schuldenproblematiek en financiële zelfredzaamheid.
-
Hoe kan de samenwerking tussen formele en informele schuldhulpverlening geoptimaliseerd worden?
Schoorl, R. J., & Mak, D. J. (2024). Hoe kan de samenwerking tussen formele en informele schuldhulpverlening geoptimaliseerd worden? Samenwerken aan een optimale klantreis van mensen met problematische schulden. Schuldsanering, 2(jaargang 12), 14-15.
-
Aan de slag met een armoede-aanpak op Amsterdamse Familie Scholen
Mak, J., Schoorl, R., Custers, A., & Vos, A. (2024). Aan de slag met een armoede-aanpak op Amsterdamse Familie Scholen: Resultaten en geleerde lessen van een actieonderzoek. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Armoede Interventies.
-
Samen het verschil maken! Amsterdamse Familie School zorg voor meer gelijke kansen in het onderwijs!
Mak, D. J., & Schoorl, R. J. (2023). Samen het verschil maken! Amsterdamse Familie School zorg voor meer gelijke kansen in het onderwijs! Magazine Samen het verschil maken! Amsterdamse Familie School zorgt voor meer gelijke kansen in het onderwijs!, 36-39.
-
Samenwerken aan een optimale klantreis
Mak, J., Schoorl, R., Boonstoppel, E., Hees, S., & Custers, A. (2023). Samenwerken aan een optimale klantreis: Hoe kan doorverwijzing van hulpvragers met een schuld vanuit lokale informele armoede- en schuldenprojecten naar de formele professionele schuldhulpverlening worden geoptimaliseerd? Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Armoede Interventies.
-
Evaluatie van de Amsterdamse Familie School
Vaessen, A., de Wit, M., Mak, J., Kruithof, M., Schoorl, R., & Fukkink, R. (2023). Evaluatie van de Amsterdamse Familie School. https://kohnstamminstituut.nl/rapport/eindrapport-onderzoek-amsterdamse-familie-scholen/
-
Inzetten op motivatie om deelnemers aan armoede- en schuldenprojecten te bereiken en te behouden
Mak, D. J., Schoorl, R. J., Boonstoppel, E., Broekhuizen, J., & van Geuns, R. C. (2022). Inzetten op motivatie om deelnemers aan armoede- en schuldenprojecten te bereiken en te behouden. Schuldsanering, 10(3), 8-10.
-
Oranje Fonds Meedoen! programma
Schoorl, R., Verheem, E., Maas, K., de Louw, E., & van Geuns, R. C. (2022). Oranje Fonds Meedoen! programma: eindrapportage profijtgroepenonderzoek. Erasmus Universiteit Rotterdam.
-
Waarom optimale samenwerking tussen de informele en formele schuldhulp noodzakelijk is
Mak, D. J., Schoorl, R. J., Boonstoppel, E., Broekhuizen, J., & van Geuns, R. C. (2022). Waarom optimale samenwerking tussen de informele en formele schuldhulp noodzakelijk is: Beter samenspel informele en formele schuldhulp. Schuldsanering, 10(2), 10-12.
-
Informele schuldhulp werkt, maar in samenspel met formele hulp
Mak, D. J., Boonstoppel, E., van Geuns, R. C., Schoorl, R. J., & Broekhuizen, J. (2021). Informele schuldhulp werkt, maar in samenspel met formele hulp. Sociaal Bestek: tijdschrift voor participatie, inkomen en zorg, 83(6).
-
De projecten en hun ontwikkeling binnen het VSNK-programma
Schoorl, R., & Kaynak, U. (2021). De projecten en hun ontwikkeling binnen het VSNK-programma. In R. C. van Geuns, J. Mak, & E. Boonstoppel (Eds.), Van schulden naar kansen: weten wat werkt (pp. 77-112). THOTH.
-
Werken aan motivatie
Schoorl, R., & Kaynak, U. (2021). Werken aan motivatie. In R. C. van Geuns, J. Mak, & E. Boonstoppel (Eds.), Vijf jaar van schulden naar kansen: weten wat werkt (pp. 165-182). Uitgeverij THOTH.
-
Derde Impactanalyse: Programma Van Schulden naar Kansen - Aegon
Schoorl, R., Mak, J., Berg, J., & van Geuns, R. C. (2020). Derde Impactanalyse: Programma Van Schulden naar Kansen - Aegon: Rapportage over doelen en doelbereik 2019 van projecten Van Schulden naar Kansen die ondersteund worden door Aegon . Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Armoede Interventies.
-
Vierde Impactanalyse: Stichting van Schulden naar Kansen
Berg, J., Mak, J., Schoorl, R., & van Geuns, R. C. (2020). Vierde Impactanalyse: Stichting van Schulden naar Kansen: Rapportage over doelen en doelbereik van projecten die ondersteund worden door Stichting van Schulden naar Kansen in 2019. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Armoede Interventies.
-
Tweede impactanalyse programma van Schulden naar Kansen - 2018 Aegon..
Schoorl, R., Mak, J., Berg, J., & van Geuns, R. C. (2019). Tweede impactanalyse programma van Schulden naar Kansen - 2018 Aegon.. rapportage over doelen en doelbereik van projectenvan Schulden naar Kansen die ondersteund worden door Aegon. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Armoede Interventies.
-
Derde impactanalyse Stichting van Schulden naar Kansen 2018
Berg, J., Mak, J., Schoorl, R., & van Geuns, R. C. (2019). Derde impactanalyse Stichting van Schulden naar Kansen 2018: rapportage over doelen en doelbereik van projecten die ondersteund worden door Stichting van Schulden naar Kansen in 2018. . Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie.
-
Voorkomen is beter dan genezen
Schoorl, R. J., van Geuns, R. C., & Desain, E. J. P. (2019). Voorkomen is beter dan genezen. In R. C. van Geuns, L. Desain, & R. van der Weijden (Eds.), Hulp bij armoede: bouwstenen voor effectieve hulpverlening bij armoede en schulden (pp. 87-94). Bohn Stafleu van Loghum.
-
Financiele zelfredzaamheid in Amsterdam Nieuw-West
Schoorl, R., Desain, L., van Geuns, R. C., & Schaap, R. (2018). Financiele zelfredzaamheid in Amsterdam Nieuw-West: rapportage laatste fases van het onderzoek. Hogeschool van Amsterdam, Urban Management.
-
Voorkomen beter dan genezen
van Geuns, R. C., Schoorl, R., & Desain, L. (2017). Voorkomen beter dan genezen. In S. Majoor, M. Morel, A. Straathof, F. Suurenbroek, & W. van Winden (Eds.), Laboratorium Amsterdam: werken, leren, reflecteren (pp. 91-100). THOTH.
-
Financiële zelfredzaamheid in Amsterdam Nieuw-West
Madern, T., van Geuns, R. C., Schoorl, R., Vadanescu, A., & Collot d’Escury, L. (2016). Financiële zelfredzaamheid in Amsterdam Nieuw-West: verkenning van problematiek en oplossingen. Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Armoede en Participatie.
- Zicht op huishoudboekjes
- Amsterdamse Familie School
- Onderzoek Samen Sterker Tegen Armoede
- Samenwerking lokale informele armoede- en schuldenprojecten en de professionele schuldhulpverlening
- Wat mij helpt
- Amsterdamse Familie School Onderzoek
- Afstudeerbegeleiding bij externe opdracht opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD)
- Onderzoek Bureau Frontlijn - aanpak Rotterdam
- Van schulden naar kansen