Centre of Expertise Urban Education
Dr. W.F. Rinnooy Kan (Willemijn)
Willemijn Rinnooy Kan studeerde politicologie (BSc), religiestudies (MA) en sociologie (MSc) voordat zij begon aan haar promotieonderzoek aan de Universiteit van Amsterdam. In haar proefschrift ‘The school as practice ground: youth citizenship in schools as communities’ heeft zij scholen onderzocht als oefenplaatsen voor burgerschap, waar jonge mensen niet alleen burgers worden, maar ook al burgers zijn en aan burgerschap doen. Aan de HvA vervolgt zij haar onderzoek naar het burgerschap van jonge mensen, in het bijzonder binnen de schoolcontext: van basisschool tot hoger onderwijs.
Met haar onderzoek wil zij bijdragen aan reflectie op de implicaties van jonge mensen serieus nemen als medeburgers. Daarvoor doet zij uiteenlopend onderzoek naar de manieren waarop het burgerschapspotentieel van scholen beter benut kan worden, bijvoorbeeld in onderzoek naar de vraag hoe maatschappelijke vraagstukken als ongelijkheid, diversiteit en duurzaamheid al op de basisschool verkend kunnen worden met leerlingen.
-
Burgerschap: weten we wat we meten?
Nieuwelink, H., Rinnooy Kan, W. F., Rombout, F., & Teegelbeckers, J. Y. (2024). Burgerschap: weten we wat we meten? Een overzichtsstudie over de mogelijkheden om burgerschap en burgerschapsonderwijs in kaart te brengen . Hogeschool van Amsterdam.
-
The school as practice ground
Rinnooy Kan, W. (2024). The school as practice ground: Youth citizenship in schools as communities. [Research HvA, graduation external, Universiteit van Amsterdam, Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen]. https://hdl.handle.net/11245.1/a9756aba-bb6f-4a7e-8540-68c9a6739661
-
Diverse Sources of Trust: Sense of School Membership, Generalized Social Trust, and the Role of a Diverse School Population
Rinnooy Kan, W. F., Munniksma, A., & Volman, M. (2023). Diverse Sources of Trust: Sense of School Membership, Generalized Social Trust, and the Role of a Diverse School Population. Journal of Applied Youth Studies . Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s43151-023-00105-y
-
Facilitating citizenship-related classroom discussion: Teaching strategies in pre-vocational education that allow for variation in familiarity with discussion
Coopmans, M., & Rinnooy Kan, W. F. (2023). Facilitating citizenship-related classroom discussion: Teaching strategies in pre-vocational education that allow for variation in familiarity with discussion. Teaching and Teacher Education, 133, 1-11. Article 104268. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104268
-
Het stimuleren van de opkomst van jongeren bij verkiezingen
Nieuwelink, H., Rinnooy Kan, W., & Teegelbeckers, J. (2023). Het stimuleren van de opkomst van jongeren bij verkiezingen: evidence informed lessenseries. Maatschappij & Politiek, 41(8).
-
Hoe kan je lesgeven over verkiezingen? [poster]
Teegelbeckers, J. Y., Rinnooy Kan, W. F., & Nieuwelink, H. (2023). Hoe kan je lesgeven over verkiezingen? [poster]. Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam.
-
Practicing voice
Rinnooy Kan, W. F., Munniksma, A., Volman, M., & Dijkstra, A. B. (2023). Practicing voice: Student voice experiences, democratic school culture and students’ attitudes towards voice. Research Papers in Education. https://doi.org/10.1080/02671522.2023.2178496
-
Burgerschap in het voortgezet onderwijs
Coopmans, M., Munniksma, A., & Rinnooy Kan, W. (2021). Burgerschap in het voortgezet onderwijs: in dialoog met Terra Nova Minimaatschappij. Universiteit van Amsterdam. https://www.researchgate.net/publication/353452519_Burgerschap_in_het_voortgezet_onderwijs_In_dialoog_met_Terra_Nova_Minimaatschappij
-
Learning from, through and about differences
Rinnooy Kan, W. F., März, V., Volman, M., & Dijkstra, A. B. (2021). Learning from, through and about differences: A multiple case study on schools as practice grounds for citizenship. Social Sciences, 10(6), Article 200. https://doi.org/10.3390/socsci10060200
-
Learning from, about or despite each other’s differences: Citizenship education and schools’ differentiation strategies.
Rinnooy Kan, W. F., März, V., & Dijkstra, A. B. (2018). Learning from, about or despite each other’s differences: Citizenship education and schools’ differentiation strategies.. Paper presented at ECER 2018, Bolzano, Italy.
-
The importance of sharing: Understanding different manifestations of citizenship learning in schools.
Rinnooy Kan, W. F., März, V., & Dijkstra, A. B. (2018). The importance of sharing: Understanding different manifestations of citizenship learning in schools.. Paper presented at Annual Meeting of the American Sociological Association (ASA), Philadelphia , Pennsylvania, United States.
-
How Schools Influence Citizenship Of Adolescents: Understanding The Relationship Between School Community And Citizenship Strategies
Rinnooy Kan, W. F., März, V., & Dijkstra, A. B. (2017). How Schools Influence Citizenship Of Adolescents: Understanding The Relationship Between School Community And Citizenship Strategies. Paper presented at American Educational Research Association (AERA) 2017, San Antonio, Texas, United States.