Publicaties
46 Resultaten
-
De rol van de begeleider
1 juli 2024 | Urban VitalityHet schoolplein is cruciaal in de ontwikkeling van kinderen omdat het dé plek is voor kinderen om hun motorische vaardigheden te ontwikkelen en ook voor het oefenen van sociale vaardigheden. Hierin heeft de ...
-
De dynamische schooldag
1 juli 2024 | Urban VitalityIn LO Magazine 2 2021 schreven we over de mogelijkheden en de complexiteit van een Dynamische Schooldag. We gaven toen aan dat we een volgorde zien in de inzet van een school ten aanzien van goed leren bewegen en ...
-
De vijf knoppen voor kwalitatief goed buitenspelen op de basisschool
1 juli 2024 | Urban VitalityOp veel basisscholen is rond 10 en rond 12 uur ‘de pauze’. De deuren naar het schoolplein gaan open. De kinderen uit de verschillende klassen rennen naar buiten. De jongens uit groep 8 voorop om het ...
-
Samen bewegen; praktijkonderzoek naar inclusie in de les LO
1 juni 2024 | Urban Vitality“Waarom vindt Sharida de les LO stom, terwijl ze wel met veel plezier naar de training van Favela Street gaat?” Elke maandagavond sport ze daar samen met een groep meiden. Dit buurtinitiatief biedt een ...
-
Samen leren in het netwerk Dynamische vo-scholen
1 maart 2024 | Urban VitalityIn 2023 is het lerend netwerk Dynamische vo-scholen gestart. Het doel van dit landelijke netwerk is om samen te leren in hoe te komen tot een duurzame en kwalitatief goede dynamische schooldag in het voortgezet ...
-
Dutch school policies for less sitting and more physical activity in primary schools
11 september 2023 | Urban VitalityPurpose: A more dynamic school day that includes less sitting and more physical activity throughout the day may support health in primary school children. In this mixed methodologies study, we assessed which physical ...
-
Bewegend leren is hip!
1 september 2023 | Urban VitalityDe zoekopdracht ‘bewegend leren’ levert in Google 400.000 hits op. De zoekopdracht dynamische schooldag’ laat 29.000 hits zien. Dat is veel voor begrippen die we pas zeven jaar kennen. Op de ...
-
Evaluation of a participatory physical activity promotion intervention in Dutch adolescents: the SALVO study
1 juli 2023 | Urban VitalityThis study assessed the efficacy of a co-designed, school-based intervention meant to promote physical activity and fitness among Dutch prevocational secondary students. In a two-year clustered randomized controlled ...
-
Connecting physical education lessons and urban sports facilities in the urban space surrounding schools
16 juni 2023 | Urban Vitality<b>Purpose</b>: Adolescents are insufficiently physically active and spent too much time sitting, which provides a health risk. In the current study the municipality of Amsterdam, secondary schools, ...
-
Effect and process evaluation of a preschool-based intervention to promote an early childhood education and care teacher-parent partnership about healthy behaviours in children: Study protocol for the cluster randomised controlled trial CO-HEALTHY
1 januari 2023 | Urban VitalityBackground<br/>Early Childhood Education and Care (ECEC) teachers at urban preschools are potential key figures to promote healthy behaviours in disadvantaged young children and to engage parents in ...
-
The relationships between children's motor competence, physical activity, perceived motor competence, physical fitness and weight status in relation to age
1 januari 2023 | Urban VitalityThe goal of this cross-sectional study was to further explore the relationships between motor competence, physical activity, perceived motor competence, physical fitness and weight status in different age categories ...
-
De kracht van de vakleerkracht, zorgprofessionals en de intern begeleider
1 november 2022 | Urban VitalityWerk jij als vakleerkracht al samen met de intern begeleider van de school? Weet jij wat deze professional voor jou kan betekenen? En is er een jeugdarts betrokken als een kind een ernstige motorische achterstand ...
-
Bewegingsbanen, bobbelbanen en freerunningtracks
1 oktober 2022 | Urban VitalityBobbelbanen of bewegingsbanen winnen aan populariteit binnen en buiten het bewegingsonderwijs. Wat is de kracht van bewegingsbanen, binnen welke voorwaarden zijn bewegingsbanen effectief en veilig? In het eerst deel ...
-
Teamwork bij motorische achterstand
1 september 2022 | Urban VitalityIn Amsterdam pakken diverse basisscholen de motorische achterstanden van leerlingen aan met de Ondersteuningsroute Bewegen en Motoriek. Twee intern begeleiders en twee gymleraren vertellen over de voordelen van samen ...
-
Bewegen in en om school: essentieel voor de ontwikkeling van onze jeugd
30 juni 2022 | Urban VitalityHoe kan het dat iedereen weet dat bewegen en spelen essentieel is voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren, maar dat het niet vanzelfsprekend onderdeel is van hun dag? Met mijn lectoraat Bewegen in en om School ...
-
Development of a toolkit to strengthen the ECEC teacher-parent partnership regarding healthy eating, physical activity and sleeping behaviors in young children
19 mei 2022 | Urban Vitality -
A Tale of Two Cities: Understanding Children's Cycling Behavior From the Socio-Ecological Perspective
1 maart 2022 | Urban VitalityThe childhood obesity epidemic has persisted for over three decades, which has presented serious social, economic and health consequences worldwide. For researchers and policy makers alike, cycling has been a ...
-
More physical activity and less sitting at school
1 januari 2022 | Urban Vitality -
A Causal Loop Diagram of factors that influence motor skills in school-aged children
1 januari 2022 | Urban Vitality -
Werkende aanpakken
1 januari 2022 | Urban VitalityIn dit hoofdstuk is een verzameling opgenomen van ‘good practices’ gericht op jongeren in het vmbo. Van iedere good practice wordt beschreven wat het doel is van de aanpak, vanuit welk model deze is ...