Publicaties
193 Resultaten
-
Verschuivende beelden
1 november 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingProfessionalisering van leraren is naar ons oordeel een essentieel onderdeel van lerarenopleiding, deels omdat het om een doorlopende ontwikkelingslijn gaat die niet stopt bij het behalen van het diploma, deels omdat ...
-
Het landelijk onderwijsbeleid en de lerarenopleidingen
1 november 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDit hoofdstuk gaat over de wijze waarop de overheid en de lerarenopleidingen de afgelopen vijftig jaar op elkaar hebben gereageerd, elkaar hebben opgezocht of uit de weg zijn gegaan. Ze zijn aan elkaar verbonden ...
-
Webinar loopbaanontwikkeling vanuit het perspectief van de docent
5 oktober 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingWebinar georganiseerd door het Platform Samen Opleiden en Professionaliseren ter gelegenheid van de Dag van de Leraar 2021. In dit webinar gaan Marco Snoek (lector Leren & Innoveren aan de HvA) en Erik Ex (leraar ...
-
Hoe ontwikkelen leraren en scholen gedeeld leiderschap?
1 maart 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn een poging om leraren nieuwe ontwikkelmogelijkheden te bieden en daarmee bij te dragen aan de aantrekkelijkheid van het beroep van leraar, startte in het najaar van 2019 in Amsterdam een aantal leergangen1. Een ...
-
Hoe leraren leiderschap kunnen ontwikkelen en delen
1 maart 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingGedeeld leiderschap vraagt kwaliteiten als persoonlijk leiderschap en inzicht in veranderkundige en proceskundige noties. Die kwaliteiten zijn niet vanzelfsprekend aanwezig en de lerarenopleiding besteedt hier nog ...
-
Een school die ontwikkeling stimuleert en verschillen erkent
1 februari 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe diversiteit en pluriformiteit binnen schoolteams is over het algemeen klein. En dan heb ik het niet zozeer over culturele of sekse verschillen, maar over pluriformiteit in taken, rollen en expertises, over het ...
-
Grenzen verleggen
1 januari 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn dit onderzoek staat de vraag 'Op welke wijze dragen door leraren geïnitieerde innovaties bij aan hun professionalisering?’ centraal. Daarvoor zijn drie deelvragen beantwoord: wat heeft de leraar ...
-
Loopbaanperspectieven in het voortgezet onderwijs
1 januari 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingWebsite met inspiratiebronnen, handreikingen en tips voor de loopbaanontwikkeling van leraren in het voortgezet onderwijs
-
Observatie en reflectie in tijden van corona
5 mei 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingNaar aanleiding van gesprekken met leraren in mei 202 laat Marco Snoek zien welke vormen van leiderschap zichtbaar werden tijdens de scholen lockdown in het voorjaar van 2020. Hij houdt met name een pleidooi voor ...
-
Supporting teacher and school leader careers: A Policy Guide
1 mei 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn considering how to better support teacher and school leader careers, the ET2020 Working Group on Schools has redressed the balance by understanding better the lived experience of individual teachers and school ...
-
Gevarieerd beroepsperspectief maakt het leraarschap aantrekkelijk
1 mei 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingLeraren starten na afronding van de lerarenopIeiding enthousiast en ambitieus in hun baan als leraar, maar om die passie en betrokkenheid ook na 10,20 of 30 jaar nog vast te houden is meer nodig dan een goede ...
-
Leren van een lockdown
1 mei 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn deze bijdrage aan de Velon blogserie Blog in coronatijd, reflecteert Marco Snoek op de inzichten die de lockdown rond COVID-19 leraren en lerarenopleiders heeft opgeleverd. Hij benadrukt het belang van zorgvuldige ...
-
Naar een nieuw perspectief voor de leraar
1 mei 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingInforgraphic die de loopbaanmogelijkheden van leraren zichtbaar maakt en de rol van schoolbestuurders, schoolleiders en HR-medewerkers daarbij beschrijft.
-
De rol van evaluatie voor loopbaanontwikkeling
1 februari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingMet nieuwe taken en rollen kan het beroep voor leraren aantrekkelijk en motiverend blijven. Maar in de meeste gevallen is niet iedere rol voor iedere leraar beschikbaar. Er kan nu eenmaal maar een beperkt aantal ...
-
Beroepsbeeld voor de Leraar
1 februari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe website Beroepsbeeldvoordeleraar.nl brengt informatie, ontwikkelingen en publicaties ten aanzien van het beroepsbeeld voor de leraar en loopbaanontwikkeling bij elkaar. Belangrijke kern van de website betreft ...
-
Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie
10 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingKwaliteitskader voor de Vereniging Hogescholen en NVAO t.b.v. van het beoordelen en (peer) reviewen van partnerschappen rond samen Opleiden en Inductie, geschreven door een ontwikkelteam in opdracht van het Platform ...
-
Lerarenopleider: durf te spelen!
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEr wordt binnen de het curriculum van de lerarenopleiding weinig beroep gedaan op het eigen vermogen om richting te geven aan het leerproces en de eigen leerambitie. De nadruk op het volgen van een vastgesteld ...
-
Een gedeeld beroepsbeeld voor de leraar
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEr komt steeds meer aandacht voor de kwaliteit van leraren. Tegelijkertijd zien we stijgende lerarentekorten, omdat scholieren het leraarsberoep niet aantrekkelijk genoeg vinden en zittende leraren met pensioen gaan ...
-
Van startbekwaam naar bekwaam leraar
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingLeraren maken in de eerste jaren van hun loopbaan een ontwikkeling door van leraar-in-opleiding via startende leraar naar ervaren leraar. Velen vinden de start zwaar. Dat heeft alles te maken met de complexiteit van ...
-
Leraar: een professie met perspectief - deel 1
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingLeraar is een prachtig beroep dat bijdraagt aan de ontwikkeling en toekomst van jongeren. Een beroep waar leraren vol passie aan beginnen. De kunst is om die passie een loopbaan lang vast te houden. Variatie, ...