Jaar 3 - Stages

Onze visie op de stage

Tijdens de stage moeten studenten zoveel mogelijk ervaren wat werken in de praktijk betekent. Zo wordt zichtbaar wat de stagiair allemaal al kan en wat de stagiair nog verder kan leren en ontwikkelen. Hiervoor is het essentieel dat de stagiair zoveel mogelijk meedraait in het arbeidsproces en zich bijna een gewone medewerker voelt. Maar, een stagiair is in de eerste plaats nog steeds student en zit nog middenin zijn leerproces. De stagiair is tijdens de stage boventallig. Hiermee bedoelen we: niet onmisbaar voor de formatie.

Functioneert de stagiair zo goed en zie je haast geen verschil ziet met de reguliere medewerkers? Schitterend! Maar de stagiair is nog professional-in-opleiding. Dit betekent dat de stagiair zich vrij mag voelen om, in overleg, even pas op de plaats te maken en een stapje terug of opzij te zetten als alles toch ineens te snel lijkt te gaan.

Waar?

De student loopt stage in een sales- of marketingomgeving: dit is de kernactiviteit van het bedrijf of van de afdeling of het onderwerp van de stageopdracht.

Eisen stagebedrijf

  • Minimaal vijf medewerkers vast in dienst op een vestiging
  • Bedrijf bestaat minimaal twee jaar (uitzondering alleen in overleg)
  • Stagewerkzaamheden op hbo-niveau
  • Stagewerkzaamheden moeten marketing- en/of salesgerelateerd zijn
  • Bedrijfsbegeleider op hbo-niveau


Doel stage

Tijdens de stageperiode leert de student, naast het werkveld kennen, inzicht krijgen in zijn eigen kwaliteiten, interesses, hoe hij de toekomst voor zich ziet en welke vervolgstappen en ontwikkelingen hiervoor nodig.

De student kan zelfstandig een onderzoek opzetten, verantwoordelijkheid nemen voor een marketing-, sales- en/of marketingcommunicatieproject, werken aan beroepsproducten en deze binnen de gestelde eisen van een opdrachtgever succesvol afronden.

Voorbeelden van beroepsproducten:

  • Workshop organiseren en uitvoeren
  • Salesplan maken en resultaten registreren
  • Sponsoringplan uitvoeren van A-Z
  • Productlancering, een evenement voor klanten of een publieksevenement
Gepubliceerd door  Faculteit Business en Economie 9 september 2024