Afstudeercafé FOO
17 dec 2024 14:25 | Programma Blended LearningWil je weten hoe je de studentenbetrokkenheid en -binding kunt bevorderen voor studenten die een afwijkend studieprogramma doorlopen? Bekijk en lees hieronder hoe de collega's van de faculteit FOO dankzij het ‘online afstudeercafé’ studenten steun en flexibiliteit bieden om hun opleiding – ondanks eventuele vertraging – te voltooien.
In de onderstaande video vertelt docent Judith ten Hagen hoe het afstudeercafé bijdraagt aan het versterken van betrokkenheid in een 24/7 bereikbaar platform.
Judith heeft de mogelijkheid tot deelname in een 24/7 leer- en ontmoetingsruimte onderzocht in verschillende varianten. Het doel was om te inventariseren welke belemmeringen en behoeften studenten hebben en aan welke kenmerken 24/7 online leer- en ontmoetingsruimtes moeten voldoen om de betrokkenheid van studenten bij medestudenten, docenten en de opleiding te herstellen, behouden of verstevigen. De focus lag hierbij op de laagdrempeligheid voor het zoeken van contact en het stellen van vragen, en de rol die de docent heeft als online coach en moderator van de omgeving. In 2021 heeft Judith een Comenius Teaching Fellow-beurs voor haar onderzoek gekregen.
Aan welke kenmerken moet een online leer- en ontmoetingsruimte voldoen?
De omgeving bestaat uit een combinatie van een ingerichte onderwijsomgeving, waar relevante bronnen, links en materialen beschikbaar zijn. Daarnaast is er een samenwerkingsomgeving nodig waarin interactie mogelijk is en studenten zelf een bijdrage kunnen leveren. De omgeving is 24/7 beschikbaar via laptop en telefoon. Studenten worden ingedeeld in groepjes van 6 tot 10 personen. Daarnaast maakt iedereen deel uit van een algemeen kanaal. Per student wordt er ook een privé-kanaal aangemaakt waar de student en docent apart contact met elkaar kunnen opnemen.
Er zijn wekelijks vaste contactmomenten waarop de groep elkaar online ontmoet in een Teams-sessie. De student bepaalt zelf de frequentie, het tempo en het doel van de meetings. De docent monitort de chat om zo adequaat en snel mogelijk te reageren op de vragen.
Wat is jouw rol als docent bij deze leer- en ontmoetingsruimte?
Als docent is het belangrijk dat je de studenten stimuleert om deel te nemen aan de chats en videocalls. Daarnaast is het belangrijk dat je laat merken dat iedere inbreng in videocalls en chats welkom is. Judith merkte dat langstudeerders de binding met de opleiding verliezen. Als docent is het daarom essentieel dat je laat merken dat je vertrouwen hebt in het online samenwerken. Maak schuld en schaamte bespreekbaar.
"Online is een uitkomst, fysiek durfde ik me niet meer te vertonen. Wat als je een docent tegenkomt op de gang?" – Langstudeerder
Wat levert dit op?
Uit de ervaringen van de ondervraagden bleek dat langstudeerders te maken hebben met uiteenlopende redenen voor studievertraging. Vaak combineren zij hun studie met gezin, mantelzorg of werk, of hebben zij te maken met ziekte, psychische problematiek, stress, faalangst of een functiebeperking. Zij hebben behoefte aan flexibel onderwijs dat zij zelf kunnen vormgeven. Het 24/7 bereikbare afstudeercafé werd als laagdrempelig ervaren. Er werden online contacten opgebouwd met medestudenten en de docent. Studenten gaven aan elkaar beter te leren kennen dan in een fysieke klas, zij ervoeren een groepsgevoel en schaamte nam af. De docent was online een luisteraar, droeg zorg voor een goede sfeer, stimuleerde het delen van kennis en reageerde snel in de chats. Er werd samengewerkt en studenten maakten afspraken online buiten de vaste meetings. Doordat zij 24/7 konden instappen in de omgeving, kregen zij meer grip op hun afstuderen en werd hun betrokkenheid bevorderd.
Op basis van de resultaten zijn een aantal kenmerken te formuleren voor een succesvolle online leer- en ontmoetingsruimte; toegankelijkheid, kleine groepen, vaste meetings, mogelijkheid voor privékanalen, online betrokkenheid van de docent en laagdrempelig contact via de chat.