Onderwijs- en Innovatieplein

Kort cyclisch onderwijs bij Johan Cruyff Academy

19 jun 2024 00:00 | Programma Blended Learning

Ben jij op zoek naar een manier om de werkdruk bij studenten anders te verdelen en je onderwijs flexibeler te maken? Bekijk en lees hieronder hoe collega's van de Johan Cruyff Academy kort cyclisch werken en onderwijs geven aan hun studenten.

Vaste structuur, een steady werkdruk en afwisseling en Cruijffiaanse eigenwijzigheid

Bij de minor Waardecreatie in de Sport van Morgen wordt gewerkt in sprints. Doordat er in de sprints een vaste structuur of cadans wordt gehanteerd zorgt dit voor helderheid bij zowel de studenten als docenten.

In het traditionele onderwijs ervaren studenten hoge pieken en diepe dalen in hun werkdruk. De methode van kort cyclisch lesgeven zorgt voor vastigheid en voorspelbaarheid in deze werkdruk. Studenten leveren namelijk elke twee werken een product in en krijgen in het onderwijs genoeg ruimte om hier gedurende de twee weken aan te werken. Alle sprints hebben een ander onderwerp en dat maakt het voor studenten inhoudelijk interessant en dynamisch. Voor docenten zorgt dit ervoor dat je per halfjaar makkelijk de inhoud van sprints kan wisselen en veranderen zonder het hele curriculum te moeten wijzigen. Voor de Johan Cruyff Academy betekent dit onder andere dat zij makkelijker kunnen inspelen op actualiteiten en veranderingen in de wereld van sport.

Een bijkomend voordeel van het kort cyclisch werken is dat de werkwijze, waarbij we studenten uitdagen kritisch naar de opdracht te kijken, zich breed te oriënteren en creatief te zijn in de uitwerking, waarbij out-of-the-box oplossingen worden omarmd, elke twee weken weer aan bod kan komen. Oplettende lezers herkennen in bovenstaande elementen van formatief handelen, Johan verwoordde dat uiteraard op zijn manier:

‘Als ik had gewild dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd.’

Continue leren en ontwikkelen

Door het onderwijs kort cyclisch in te richten zijn studenten in staat hun eigen ontwikkeling beter te monitoren. Tijdens en na afloop van een sprint kijken de studenten terug op hetgeen zij de afgelopen twee weken hebben geleerd. Dit doen zij onder andere door op te schrijven van wie ze feedback hebben ontvangen en wat de feedback is. De studenten houden dit gedurende de hele minor bij en kunnen ontvangen feedback nog in dezelfde sprint of volgende sprint toepassen op het product. Op deze manier hebben de studenten aan het einde van het semester een overzicht (log) met ontvangen feedback waaruit zij kunnen putten voor het eindassessment.

Feedback geven met behulp van een quote

Feedback geven en ontvangen is belangrijk in deze manier van lesgeven. De feedback die studenten ontvangen stuurt hen in de juiste richting. De sprints zijn dan ook zo ingericht dat de studenten een aantal keer feedback geven en ontvangen van docenten, studenten en experts uit het werkveld. De academy gebruikt een quote van Johan Cruyff om de studenten inzicht te geven in de verschillende niveaus van feedback geven:

''Er zijn veel mensen die kunnen zeggen dat een voetbalploeg slecht speelt; er zijn weinig mensen die kunnen zeggen waarom ze slecht speelt; en er zijn maar een paar mensen die kunnen zeggen wat er moet gebeuren om ze beter te laten spelen.''

Sollicitatiegesprek als eindassessment

De minor wordt afgesloten met een eindassessment in de vorm van een sollicitatiegesprek. Docenten werken samen met de studenten naar het sollicitatiegesprek toe a.d.h.v. zes assessmentstappen. In deze stappen benutten we de, tijdens de tweewekelijkse opdrachten, ontvangen feedback en de door de student zelf genoteerde highlights, om daarmee de verschillende onderdelen van de sollicitatie voor te bereiden. Het doel hiervan is helder te maken dat groei in zowel vakinhoudelijke kennis als professioneel gedrag niet los van elkaar gezien kunnen worden.

Website

Neem vooral een kijkje op de website waarin studenten vertellen over hun ervaring met de minor: Minor Waardecreatie in de sport van morgen - Johan Cruyff Academy

WAT VINDT IZAAK?

Izaak Dekker is associate lector Didactiek en Curriculumontwikkeling Hoger Onderwijs, verbonden aan het lectoraat Maatwerk, leren en instructie. Als associate lector richt Izaak zich op het uitvoeren van onderzoek naar het onderwijs op de HvA. Met dit in het achterhoofd is hem gevraagd om zijn licht te laten schijnen op de innovatieve voorbeelden uit de HvA.

De reviewvideo van Izaak volgt binnenkort! Houd deze pagina dus in de gaten.