Onderwijs- en Innovatieplein

Differentiëren met Excel bij HRM

8 mei 2024 12:51 | Programma Blended Learning

Wil jij weten hoe je binnen je vak kunt differentiëren om studenten onderwijs te bieden wat aansluit bij het niveau van hun voorkennis? Collega's van de opleiding Human Resource Management (HRM) laten zien hoe zij dit doen voor het vak HR Metrics.

WAT IS HR METRICS VOOR VAK?

HR Metrics is een verplicht onderdeel voor alle eerstejaars HRM studenten. Het vak valt onder Professioneel Handelen, een studieonderdeel waarin de studenten elk semester 10 studiepunten verdienen door aan te tonen hoe ze zich hebben ontwikkeld op een aantal competenties. HR Metrics valt onder de competentie Onderzoeken. Studenten leren daarbij vraagstukken rond personeel te analyseren met behulp van Excel en een conclusie te trekken op basis van die analyses. Maar om in blok 2 t/m 4 met die inhoudelijke vragen aan de slag te gaan moeten de studenten in blok 1 eerst de basisvaardigheden in Excel aanleren.

Omdat de voorkennis van Excel van de studenten die instroomt flink kan verschillen binnen een cohort of klas, bieden we dat onderwijs – rond die basisvaardigheden in Excel – gedifferentieerd aan. Studenten maken in de eerste les een nulmeting waarin we beoordelen in hoeverre ze de leerdoelen van dat eerste blok al beheersen. Studenten worden ingedeeld op drie niveaus:

• Niveau 1: De student volgt alle lessen en wordt in de les stap voor stap meegenomen door alle leerdoelen. Ook heeft de student toegang tot de e-learning om zelfstandig verder te oefenen.
  • Niveau 2: De student gaat met een e-learning (gestructureerde opdrachten en video’s in Brightspace) aan de slag om diens Excel skills verder bij te spijkeren zodat alle leerdoelen die wij gesteld zijn behaald zijn aan het eind. De student levert wekelijks de opdrachten voor de les in en is welkom bij de les als de student vragen heeft (maar kan die ook per mail stellen).
  • Niveau 3: De student hoeft niet naar de lessen te komen want de leerdoelen zijn al behaald. Wel moet de student een expertsessie voor medestudenten organiseren om klasgenoten te helpen bij het maken van de proeftoets (dit draagt bij aan een ander toetsingsonderdeel van Professioneel Handelen).

De leerdoelen die alle studenten aan het eind van het blok moeten behalen zijn:

1. Je kunt de som/min/max/gemiddelde-formule juist toepassen met gebruik van een cellenbereik en de vulgreep
  2. Je kunt rekenformules maken met gebruik van absolute en relatieve celverwijzingen
  3. Je kunt grafieken maken met een kloppende opmaak
  4. Je kunt voorwaardelijke opmaak toepassen

HOE IS DEZE LESACTIVITEIT EVIDENCE-INFORMED?

Onderzoek heeft aangetoond dat differentiatie op basis van instroomniveau, voornamelijk in deels digitale programma’s, een zeer positief effect kan hebben op het studiesucces (behaalde cijfers) van studenten (Haelermans, Ghysels & Prince, 2014). Studenten laten een verbeterde prestatie zien vergelijken met andere programma’s, ook als gecontroleerd wordt voor effecten van gender, instroomniveau en leeftijd (Haelermans, Ghysels & Prince, 2014). Tenslotte presteren studenten van de verschillende niveaus aan het eind van het vak niet verschillend van elkaar (Haelermans, Ghysels & Prince, 2014).

WAT LEVERT DAT OP?

De vaardigheden die de studenten moeten aanleren in dat eerste blok, zouden geen reden moeten zijn om uit te stromen uit de opleiden. Het zijn namelijk geen complexe vaardigeden en geen inhoudelijke stof die een eerstejaars HRM student moet kennen. Dat komt in de verdere invulling van het vak vanaf blok 2. Daarom zijn we zeer tevreden dat al een aantal jaren op rij de gemiddelde scores op de toets van studenten aan het eind van blok 1 nagenoeg gelijk zijn voor alle drie de niveaus. We meten in die tijds bijna precies dezelfde vaardigheden als in de nulmeting, maar waar niveau 1 daar nog sterk onvoldoende scoorde en niveau 2 nog net niet voldoende scoorde, scoren nu alle niveaus gemiddeld ruim voldoende op alle leerdoelen. Voor de inzet van differentiatie was het aanleren van de basisvaardigheden in Excel een struikelblok voor een deel van de studenten.

De situatie in de klas is ook verbeterd. Er is meer tijd voor de student die meer aandacht nodig heeft beschikbaar van de student. Dit maakt ook dat de lessen minder chaotisch zijn – voorheen zaten we met 30-40% van de studenten die niet aangehaakt waren in de les omdat de les op een hoog op laag niveau voor hen was.

WAT VINDT IZAAK?

Izaak Dekker is associate lector Didactiek en Curriculumontwikkeling Hoger Onderwijs, verbonden aan het lectoraat Maatwerk, leren en instructie. Als associate lector richt Izaak zich op het uitvoeren van onderzoek naar het onderwijs op de HvA. Met dit in het achterhoofd is hem gevraagd om zijn licht te laten schijnen op de innovatieve voorbeelden uit de HvA.

Voor de analyse van dit goede voorbeeld heeft Izaak collega Berber Langelaan uitgenodigd. Berber is docent en onderzoeker en doet momenteel onderzoek naar de implementatie van differentiëren.