Onderwijs- en Innovatieplein

Peer assessments bij CO+CB

12 mrt 2024 10:48 | Programma Blended Learning

Benieuwd hoe je peer assessments kunt inzetten in je onderwijs? Bekijk en lees hieronder hoe collega's van de opleiding Communicatie - Creative Business van de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie dit aanpakken.

In onderstaande video legt docente Evelien van Nieuwenhoven uit hoe een peer assessment is geïmplementeerd als lesactiviteit, die aansluit bij leerdoelen en beoordelingscriteria van een onderwijseenheid.

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien

Bij de opleiding CO-CB (FDMCI) is in 2022-2023 een nieuw curriculum geïntroduceerd. Er zijn 25 nieuwe onderwijseenheden ontwikkeld, waaronder de stone Mediamakers in de platformsamenleving voor lesjaar 2. Deze wordt elk lesblok aangeboden, en ook na ieder lesblok met het docententeam herontwikkeld. In een van deze herontwikkelingsrondes is het peer assessment geimplementeerd, met name omdat het docententeam graag meer mondelinge toetsing wilde toevoegen onder druk van toenemend gebruik van generatieve tekstmodellen als Chat-GPT.

Wat is de ‘stone’ Mediamakers in de platformsamenleving voor vak?

In deze onderwijseenheid van 15 ECTS geven 3 docenten les aan 1 klas van +/- 30 studenten. In totaal volgen ongeveer 350 tweedejaars communicatie/creative business studenten (FDMCI) deze stone in collegejaar 23/24. Er zijn 4 leerlijnen die elke week één les verzorgen: Platformkunde, Datavisualisatie, Storytelling en Formatief Evalueren. De inhoudelijke leslijnen worden door één van de drie docenten gegeven, in de lessen van de lijn Formatief Evalueren staan steeds alle drie de docenten voor de klas. De hoofdmoot van deze lessen is om feedup, feedback en feedforward te geven op de tussenproducten van de studenten. Er wordt gewerkt met een beroepsvraagstuk: de studenten creëeren in opdracht van een nieuwsmedium een informatief en kritisch achtergrondartikel met datavisualisatie, en op basis daarvan een audiovisuele teaser voor jongeren, om hen vanuit hun rol als mediamaker ervan bewust te maken hoe commerciële digitale platforms gebruikmaken van hun data-footprint (gegevens) en welke invloed dit heeft op hun leven en de maatschappij. De studenten worden beoordeeld op basis van 3 kernactiviteiten (beoordelingscriteria). Deze activiteiten zijn kenmerkend voor het impactgebied ‘Wereldverbeteraars’ waar de stone in valt en weerspiegelen de beroepspraktijk.

Hoe is deze lesactiviteit evidence-informed?

Het peer assessment past binnen Dee Finks taxonomie van Significant Learning in de affectieve dimensie (human dimension en caring).

Welke instructie krijgen studenten?

In lesweek 9 vindt in de FE-les het peer assessment plaats. Het peer assessment toetst waar je staat op kernactiviteit 3 Ethisch reflecteren bij het eindproduct Verantwoording (zie de rubric). Dit vakje van de rubric wordt door de docent tijdens het eindgesprek alvast ingevuld met onvoldoende/voldoende/goed (wegingsfactor 50% van eindproduct 3 Verantwoording). Je wordt zowel beoordeeld op de eigen prestatie middels de beantwoording van vragen, als op de kwaliteit van de vragen en doorvragen die je aan twee anderen stelt. Het doel is om elkaar te helpen de eindproducten nog sterker te maken, door er middels kritische feed-forwardvragen achter te komen wat nog verbeterd kan worden. 

  • Je levert vóór de deadline alle concept-eindproducten in op Brightspace en mailt ze daarnaast naar de studenten waarbij jij wordt ingedeeld voor het peer assessment. De docenten delen dit in. 
  • Ter voorbereiding van het peer assessment lees je thuis alle concept-eindproducten van twee medestudenten en formuleer je op basis van de rubric per student drie feedforward-vragen die je tijdens het eindgesprek aan hen gaat stellen.  
  • Stel ten minste één vraag over een door die student gebruikte bron. Focus daarnaast de vragen op het waarom van de keuzes van je medestudent voor invalshoek, geïnterviewden, data-veldonderzoek, designkeuzes.  
  • Ben jij niet voorbereid? Dan benadeel je ook je medestudent in diens beoordeling, omdat deze dan niet kan reageren op kritische vragen… 
  • Aan het peer assessment doen steeds drie studenten mee. Je bent in totaal drie keer actief aan de beurt bij een assessment in verschillende rollen: één keer als inbrenger, twee keer als vrager. De vragenronde duurt per student steeds 10 minuten; daarna is er nog 5 minuten tijd voor reflectie en feedback van de docent op de inbrenger en vragers. In totaal duurt één peer assessment dus 15 minuten.  
  • Nadat jij inbrenger bent geweest, vul je jouw verantwoordingsdossier aan met de feedback, feedup en feedforward die je ontving en je reflectie op het assessment (zie FE-vragen voor het Verantwoordingsdossier).  
  • De docent is in principe observant en beoordelaar, de studenten zijn zelf leidend in dit peer assessment.  
  • De docent deelt in WK6 de studenten in voor de peer assessments, dus wie de inbrenger en de twee vragers zijn, zodat je weet wiens dossiers je moet lezen. Voorbeeld: 

Inbrenger  

Vrager 1  

Vrager 2  

Student A  

Student B  

Student C  

Student B 

Student A  

Student C 

Student C 

Student A 

Student B 

De succescriteria zijn gebundeld op taak, proces en zelfregulatie. 

Taak 

  • Ik verantwoord de dataset met oog voor: bron, transparantie, privacy, compleetheid, bias. 
  • Ik ken de beoordelingscriteria van kernactiviteit 3 Ethisch reflecteren bij het eindproduct Verantwoording en kan deze vertalen in feed-forwardvragen voor mijn medestudent 
  • Ik ken de beoordelingscriteria van kernactiviteit 3 Ethisch reflecteren bij het eindproduct Verantwoording en kan hierover kritische feed-forwardvragen van medestudenten beantwoorden. 
  • Ik ken de beoordelingscriteria van alle kernactiviteiten bij het eindproduct Verantwoording en kan over mijn eigen prestaties en die van anderen tijdens het peer assessment een afsluitende reflectie schrijven in mijn verantwoordingsdossier. Op basis daarvan verbeter ik mijn verantwoordingsdossier richting de einddeadline.  

Proces 

  • Ik lever op tijd mijn eigen concept einddossier in en lees tijdig de twee dossiers van andere studenten voor wie ik kritische feed-forwardvragen formuleer  
  • Ik neem een actieve houding aan in alle rollen die ik tijdens het peer assessment vervul. Ik durf kritische vragen te stellen, luister met een actieve houding, pas LSD (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen) toe.  

Zelfregulatie 

  • Ik ken mijn feedforward van de pitch uit week 2 en neem dit mee in hoe ik het peer assessment voorbereid, zowel als vrager en als inbrenger  
  • Ik weet positieve feedback te geven en tips en tops voor andere assessoren te geven  
  • Ik zoek hulp bij het verbeteren van mijn vraagstellingen (zowel schriftelijk als mondeling) en put daarbij uit de lesoefeningen van de FE-les die voorbereidt op het peer assessment.  

Wat vindt Izaak?

Izaak Dekker is associate lector Didactiek en Curriculumontwikkeling Hoger Onderwijs, verbonden aan het lectoraat Maatwerk, leren en instructie. Als associate lector richt Izaak zich op het uitvoeren van onderzoek naar het onderwijs op de HvA. Met dit in het achterhoofd is hem gevraagd om zijn licht te laten schijnen op de innovatieve voorbeelden uit de HvA.

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien