LO in Beweging
Keuzewaaier bewegingstussendoortjes
Regelmatig bewegen zou een vanzelfsprekend onderdeel van de dag voor kinderen moeten zijn. De keuzewijzer bewegingstussendoortjes ontwikkeld door het lectoraat Bewegen In en Om School geeft daar inspiratie voor.
Stappenplan bewegingstussendoortjes
1. Kies een passend bewegingstussendoortje. Inspiratie vind je in onderstaande waaier. Met passend bedoelen we: wat is het doel van het bewegingstussendoortje, past het bij de leeftijd van de groep en past het binnen de beschikbare tijd? Een paar voorbeelden staan in de keuzewaaier. Vind meer leuke voorbeelden online via de lijst met links.
2. Bespreek met je leerlingen hoe je een bewegingstussendoortje start en afrondt. Bedenk samen een teken of een woord.
3. Spreek met je leerlingen af wat de bewegingsruimte is, zodat iedereen de ruimte heeft om (veilig) te bewegen. Let ook op de sociale veiligheid.
4. Start samen met je leerlingen het bewegingstussendoortje. Meedoen is niet alleen leuk, het werkt ook motiverend en voelt veilig voor de leerlingen die het spannend vinden.
5. Zorg dat het bewegingstussendoortje voor iedere leerling uitdagend en gevarieerd is én blijft. Observeer je leerlingen en stel jezelf de vragen: - Doet ieder kind mee? - Lukt het voor ieder kind? - Vindt ieder kind het leuk? - Wat hebben kinderen van mij nodig als dat niet zo is?
6. Rond het bewegingstussendoortje af en kijk naar je leerlingen om het moment van afronden te bepalen. De ene keer hebben de leerlingen langer plezier van een bewegingstussendoortje dan een andere keer. Gebruik het afgesproken teken of woord om af te ronden en ga daarna weer samen aan de slag met het volgende lesonderdeel.