Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Duurzame innovaties in het onderwijs: een systematische literatuurreview

de invloed van (gespreid) leiderschap en de samenhang met contextuele, relationele en individuele condities

Verslag

Deze systematische literatuurreview heeft als doel een zo compleet mogelijk<br/>overzicht te geven van wat er op dit moment bekend is over condities die de<br/>duurzaamheid van innovaties in basis- en voortgezet onderwijs stimuleren.<br/>Om een zo compleet mogelijk overzicht te kunnen bieden, zijn internationale<br/>wetenschappelijke publicaties en Nederlandstalige beleids- en vakpublicaties<br/>meegenomen in deze review.<br/><br/>Deze review heeft drie doelgroepen: docenten en (in)formele leiders,<br/>beleidsmakers en onderzoekers. Voor de eerste groep biedt het rapport<br/>praktische aanbevelingen die bruikbaar zijn op de onderwijswerkvloer als het<br/>gaat om duurzaam onderwijs te innoveren. Aan de laatste twee groepen biedt<br/>deze review inzicht (1) hoe (gespreid) leiderschap samenhangt met andere<br/>condities, (2) hoe deze positief invloed uitoefenen op duurzame implementatie<br/>van onderwijsinnovaties en (3) het belang van een systemisch perspectief<br/>hierop. Daarnaast biedt de review inzicht in de onderzoeksbeperkingen in dit<br/>veld en laat het zien wat nog niet bekend is.

Referentie Krijgsman, C., Snoek, M., Abels, S., Dekkers, M., van Gemert, M., & Thurlings, M. (2022). Duurzame innovaties in het onderwijs: een systematische literatuurreview: de invloed van (gespreid) leiderschap en de samenhang met contextuele, relationele en individuele condities. Eindhoven School of Education. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/kc-oo/pdfs-bijlagen-bij-nieuwsberichten/krijgsman-et-al.-2022_nro_main_document.pdf?1660124536137
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 1 juli 2022

Publicatiedatum

jul 2022

Auteur(s)

C. Krijgsman
S. Abels
M. Dekkers
M. van Gemert
M. Thurlings

Publicaties:

Research database