Kenniscentrum Maatschappij en Recht
L.I.S.A. van den Berg (Lisanne) MSc.
Docent-onderzoeker The Work Lab (en Opleiding Bedrijfskunde)Lisanne is docent-onderzoeker bij het lectoraat Samenwerkende Professionals, onderdeel van The Work Lab en begeleidt afstudeerders bij de opleiding Bedrijfskunde.
Lisanne’s onderzoeksinteresse bevindt zich op het gebied van gedragswetenschap en in het bijzonder gedragsverandering. Ze gebruikt deze kennis om professionals te helpen leren en ontwikkelen. Lisanne is betrokken bij verschillende onderzoeksprojecten, zo doet ze bijvoorbeeld mixed-methods onderzoek naar de leereffecten van een training voor leidinggevenden, een dagboekstudie naar de gevolgen van de coronapandemie voor het werk en welzijn van professionals en actieonderzoek naar hoe samenwerking in teams versterkt kan worden. Inmiddels heeft ze meer dan 120 medewerkers geïnterviewd.
Ze heeft MSc Sociology van de Universiteit van Oxford en een BA Liberal Arts en Sciences van Maastricht University (cum laude). In 2018 is Lisanne geselecteerd om deel te nemen aan het KNAW Honorsprogramma Arts/Sciences voor jonge kunstenaars en wetenschappers. Ook heeft ze in 2021 een post-hbo gecertificeerde opleiding tot professioneel coach voltooid.
Meer informatie over Lisanne vind je op haar LinkedIn profiel.
-
Impact van organisatieverandering op het teamfunctioneren bij de opleiding CO+CB
Hunkar, A. M. M., de Rooij, K. L., Huijskes, A. A., van den Berg, L. I. S. A., Dekker, M., & van Middelkoop, D. (2024). Impact van organisatieverandering op het teamfunctioneren bij de opleiding CO+CB: Resultaten van de tweede jaarmeting. The Work Lab, Hogeschool van Amsterdam.
-
Tussen terugverlangen en vooruit bewegen
van Middelkoop, D., Ballafkih, H., & van den Berg, L. (Eds.) (2023). Tussen terugverlangen en vooruit bewegen: de impact van de coronapandemie op werk en welzijn in het hbo. Academische Uitgeverij Eburon,.
-
Leidinggeven aan hybride teams
van den Berg, L., Huijskes, A., & van Middelkoop, D. (2023). Leidinggeven aan hybride teams: een verkennend onderzoek onder HvA leidinggevenden. Hogeschool van Amsterdam, The Work Lab.
-
HvA medewerkers over hybride werk en welzijn
van den Berg, L., Huijskes, A., van Riswick, A., Timmerman, F., & van Middelkoop, D. (2023). HvA medewerkers over hybride werk en welzijn: stand van zaken na de pandemie en wensen voor de toekomst. Hogeschool van Amsterdam, The Work Lab.
-
De impact van de coronapandemie op het werk en welzijn van HvA medewerkers
van den Berg, L., Odor, G., Soons, T., van Middelkoop, D., & Smit, W. (2022). De impact van de coronapandemie op het werk en welzijn van HvA medewerkers: resultaten van de tweede dagboekstudie. Hogeschool van Amsterdam, The Work Lab.
-
Impact van de coronapandemie op het werk en welzijn van HvA medewerkers
van den Berg, L., Odor, G., Soons, T., van Middelkoop, D., & Smit, W. (2022). Impact van de coronapandemie op het werk en welzijn van HvA medewerkers: Studiejaar 2021-2022. Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam, The Work Lab.
-
Vakmensen over flexwerk
Zinsmeister, J., van Middelkoop, D., & van den Berg, L. (2022). Vakmensen over flexwerk: een ondermijnende relatie? Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken, 38(1), 39-58. https://doi.org/10.5117/TVA2022.1.004.ZINS
-
Impactonderzoek Programma Verbindend Leiderschap
van den Berg, L., & van Middelkoop, D. (2022). Impactonderzoek Programma Verbindend Leiderschap: De tussenstand na 5 groepen. (1.0 ed.) Hogeschool van Amsterdam, The Work Lab.
-
De impact van de coronacrisis op het werk en welzijn van HvA medewerkers
van den Berg, L., van Middelkoop, D., Smit, W., Odor, G., & Soons, T. (2021). De impact van de coronacrisis op het werk en welzijn van HvA medewerkers: resultaten van een dagboekstudie. Hogeschool van Amsterdam, The Work Lab.
-
Impact van de Coronacrisis op het werk en welzijn van HvA medewerkers
van den Berg, L., van Middelkoop, D., Smit, W., Odor, G., Soons, T., & Stroeve, S. (2021). Impact van de Coronacrisis op het werk en welzijn van HvA medewerkers. Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam, The Work Lab.
-
Vakmanschap in verandering
van Middelkoop, D., Zinsmeister, J., van den Berg, L., & van Maanen, M. (2021). Vakmanschap in verandering: duurzame ontwikkeling, skills en teamleren in twee organisaties. Hogeschool van Amsterdam, The Work Lab.
-
Digitaal begeleiden van teams in tijden van corona
Bay, N., & van den Berg, L. (2020). Digitaal begeleiden van teams in tijden van corona: teamontwikkeling (22); een actieonderzoek in het hoger onderwijs. Opleiding & Ontwikkeling: Tijdschrift voor Human Resource Development, 2020(4), 35-39.
-
Virtueel samenwerken in teams
van den Berg, L., van Woudenberg-Swicegood, A., & van Middelkoop, D. (2020). Virtueel samenwerken in teams: Voor- en nadelen van virtueel teamwerk en wat je daar in de praktijk mee kunt. Hogeschool van Amsterdam.
-
Afwegingen binnen actieonderzoek
van Middelkoop, D., & van den Berg, L. (2020). Afwegingen binnen actieonderzoek. Sociologie Magazine, 2020(3), 20-22. https://sociologiemagazine.nl/magazine/sociologie-magazine-nummer-3-van-2020-0
-
Samen sterk of nog meer werk?
Derksen, K., van Middelkoop, D., van den Berg, L., Bay, N., Horsselenberg, P., & Kaarsemaker, A. (2020). Samen sterk of nog meer werk? Onderwijsteams in het hbo. Zestor. https://www.zestor.nl/nieuws/samen-sterk-nog-meer-werk
-
Digitale en sociale transformatie
van Middelkoop, D., Bay, N., van den Berg, L., van Berkel, K., Smit, W., & van Woudenberg-Swicegood, A. (2020). Digitale en sociale transformatie: werk en welzijn van HvA professionals in tijden van corona: infographic . Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam, The Work Lab.
-
Tips voor virtueel samenwerken in teams
van den Berg, L., van Woudenberg-Swicegood, A., & van Middelkoop, D. (2020). Tips voor virtueel samenwerken in teams. Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam.
-
Professionele ruimte in teams
van Middelkoop, D., & van den Berg, L. (2019). Professionele ruimte in teams: en wat leidinggevenden daarmee te maken hebben. Opleiding & Ontwikkeling: Tijdschrift voor Human Resource Development, 2019(4), 12-18.