Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Uitnodiging Slotbijeenkomst 'Social Network First?'

Wat werkt bij netwerkondersteuning aan mensen die dak- en thuisloos zijn?

8 jul 2024 16:09 | Kenniscentrum Maatschappij en Recht

De afgelopen twee jaar heeft het lectoraat Stedelijk Sociaal Werk, in samenwerking met HvO Querido en Hogeschool InHolland, onderzoek gedaan naar of en hoe netwerkondersteuning werkt bij mensen die dak- of thuisloos zijn. Tijdens de afsluitende bijeenkomst van het project op 17 september presenteren we onze bevindingen.

Opvangorganisaties in Amsterdam en Haarlem zijn enkele jaren geleden gestart met netwerkondersteuning aan de doelgroep mensen die dak- en thuisloos zijn. Een belangrijke aanleiding daarvoor was dat de huidige Housing First-methodiek niet toereikend blijkt. Deze methodiek richt zich op het zo snel mogelijk vinden van reguliere woonruimte als basis om andere problemen aan te pakken. In de praktijk is het vaak niet mogelijk om op korte termijn woonruimte te realiseren. Een alternatieve aanpak is netwerkondersteuning, waarbij professionals naasten van mensen die dak- en thuisloos zijn betrekken bij de hulpverlening. Hoe dit op een goede manier kan, is onderzocht in het onderzoek Social Network First?

Tijdens het onderzoek hebben we interviews gedaan met professionals, cliënten en anderen betrokkenen in Amsterdam en Haarlem. Bij de afsluitende bijeenkomst presenteren we onze bevindingen op basis van deze gesprekken. Want wat werkt nu eigenlijk bij netwerkondersteuning bij dak- en thuisloze mensen? We delen de werkzame mechanismen, maar hebben daarnaast ook aandacht voor de complexe contextuele factoren die invloed hebben op netwerkondersteuning. We laten zien dat factoren op stedelijk, beleids- en organisatieniveau zowel kansen als bedreigingen vormen. Door bewust te zijn van beide kanten kan de wijze waarop netwerkvorming in de praktijk vorm krijgt, beïnvloed worden.

Wil je meer weten en meepraten over de uitkomsten van dit onderzoek? Meld je aan voor de slotbijeenkomst.

Datum: dinsdag 17 september
Tijd: 15.00 - 16.30 uur
Locatie: Hogeschool Inholland, Bijdorplaan 15 in Haarlem

Aan deelname zijn geen kosten verbonden.