Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Slotbijeenkomst Werkplaats

Over de preventie van jonge aanwas

20 jun 2024 00:00 | Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Op donderdag 30 mei organiseerde het lectoraat Youth Spot de slotbijeenkomst van de tweede aflevering van de Werkplaats over de preventie van jonge aanwas. Voor dit studiejaar kwamen de studenten van de Minor Jongerenwerk, jongerenwerkers en kwaliteitsborgers van 11 jongerenwerkorganisaties, docenten en onderzoekers, voor de laatste keer samen om zich te richten op de preventie van jonge aanwas. Het was een levendige middag waarop we gezamenlijk terugblikten op de afgelopen periode.

Van februari tot juni 2024 hebben studenten samen met jongerenwerkers knelpunten en succesfactoren verkend binnen vijf thema's. Als eindproduct hebben de studenten een plan van aanpak gemaakt om jongerenwerkers te helpen hun rol gerichter in te nemen.

Vijf thema's

Tijdens deze slotbijeenkomst gaven de studenten groepspresentaties over de vijf thema’s die het afgelopen jaar in de Werkplaats centraal stonden:

• Betrokkenheid en samenwerking in de aanpak van jonge aanwas
  • Optimalisatie van informatiedeling
  • Extra focus binnen het regulier jongerenwerk voor doelgroep jonge aanwas
  • Jongerenwerk op maat voor de doelgroep jonge aanwas
  • Rolverdeling en verwachtingen in de aanpak van jonge aanwas

Tijdens deze presentaties benadrukten studenten het belang van samenwerken met verschillende partijen in de preventie van jonge aanwas meerdere malen.
Na de lunchpauze volgde een inhoudelijke discussie tussen de jongerenwerkers en de studenten. Jongerenwerkers benadrukten dat herkenning en erkenning van het jongerenwerk een belangrijke randvoorwaarde is voor een functionele samenwerking binnen de preventie van jonge aanwas. Uit de discussie bleek dat de Werkplaats voldoende inzicht had geboden aan studenten en jongerenwerkers over de ervaren knelpunten en verbeterpunten in het huidige werk, en dat het belangrijk is om het gesprek met elkaar hierover te blijven voeren.
Aan het eind van de middag ontvingen alle deelnemende jongerenwerkers een Werkplaats-certificaat en ging iedereen tevreden naar huis met een reep Tony’s Chocolonely in de hand.