Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie
S.J. Edens (Sam)
Docent-onderzoekerSam Edens is sinds 2015 werkzaam voor de HvA en richt zich op het ontwikkelen en geven van onderwijs waar inclusieve ecologische perspectieven op technologisch-gedreven transities centraal staan (Interaction Engineering 2017-2020, Makers Lab 2019-2023, Sustainable Futures 2023-nu). Als biodesigner en onderzoeker combineert zij haar achtergrond in productontwerp en cultuurwetenschap met materiaalonderzoek naar biobased en levende materialen zoals algen, schimmels, gisten en bacteriën. Bij Fashion Research and Technology is zij verbonden aan projecten waar biobased en levend materiaal-onderzoek en toepassing centraal staan.
Naast haar onderzoek bij Fashion Research and Technology coördineert Edens de Biomaterials Studio. Deze studio is een interdisciplinair biolab op de HvA waar studenten, docenten, en onderzoekers aan de slag kunnen gaan met materiaalexperimenten met biobased en levende materialen. De studio begeleidt regelmatig stagiaires en afstudeerders, host een eigen minor programma (Sustainable Futures) en verzorgt voor diverse onderwijsprogramma’s workshops over biodesign (o.a. Fashion Design, Communicatie en Multimedia Design, Master Digital Design, Engineering- Product Ontwerpen, Toegepaste Natuurkunde, Biomedische Technologie).
-
Whitepaper Nature-inclusive guiding principles
Spanjar, G. (Ed.), Limpens, P. (Ed.), van Battum, E. F., Schramkó, S. K., Edens, S. J., Lenders, L., Suurenbroek, F., Reynolds, R. M., van Dijk, J., Duisters, S., Fontani, T., De Greew, F., Föllmi, D., Colombo, F., Kluck, J., Melet, E., Hilgeman, G., Konings, E., Wesselink, E., ... van de Wiel, B. (2024). Whitepaper Nature-inclusive guiding principles: two-year research into Nature-inclusive Area Development. Paper presented at Slotbijeenkomst Natuurinclusieve Gebiedsontwikkeling, Almere, Netherlands.
-
Biomaterials teaching toolkit
Bogers, L., & Edens, S. (2021, Dec 20). Biomaterials teaching toolkit: a teaching resource for critical materials research. Hogeschool van Amsterdam.