Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

  S.M. de Droog (Simone)

Associate lector Child Technology Interaction
Telefoon:
0611111111
Email:
s.m.de.droog@hva.nl
Werkadres:
Benno Premselahuis, Rhijnspoorplein 1, 1091 GC Amsterdam
Postadres:
Postbus 35,1000 AA Amsterdam

Ervaring en expertise

Simone de Droog is een sterke kwantitatief onderzoeker, schrijver, spreker, adviseur en iemand die anderen makkelijk enthousiast maakt voor haar ideeën. Al 20 jaar zijn jonge doelgroepen haar specialisme.

Wetenschappelijke en praktijkgerichte kennis en ervaring in onderzoeksmethodieken, productontwikkeling en subsidieprojecten betreffende kinderen heeft zij opgedaan tijdens haar promotietraject bij de onderzoeksgroep Kind & Media aan de Universiteit van Amsterdam (Communicatiewetenschap), haar postdoc bij de Radboud Universiteit Nijmegen (Communicatiewetenschap), als senior onderzoeker bij de Hogeschool Utrecht (Human Experience & Media Design) en als consultant voor bedrijven die met jonge doelgroepen werken.

Veel van haar projecten richten zich op het welzijn van kinderen, waaronder gezondheid en educatie. In lijn met de groeiende digitalisering heeft zij zich de afgelopen 7 jaar ontwikkeld op het gebied van games, VR en sociale robots voor kinderen. Daarbij focust zij op het ontwerp, de metingen en effecten van de kind-technologie-interactie.

Simone was onder andere hoofdonderzoeker in het educatieve SOROCOVA-robotica-project en heeft recentelijk (2024) twee robotica-subsidies binnengehaald: een KIEM over robot-kind-relatievorming, en een RAAK-Publiek over een Droomrobot voor kinderen in het ziekenhuis.

Motivatie

Simone de Droog heeft altijd een interesse gehad in de rol van media in het leven van kinderen. Ze onderzoekt graag hoe media een positieve invloed op kinderen kan hebben, bijvoorbeeld door hen gezonder, slimmer, meer empowered en gelukkiger te maken.

Vooral niet-menselijke entiteiten als karakters en robots hebben haar interesse. De wijze waarop kinderen met deze entiteiten interacteren en relateren kan er toe leiden dat zij krachtige leraren, coaches en rolmodellen voor kinderen worden. Wel is het belangrijk om bij het ontwerp van deze interacties te letten op de vaak leeftijdsgebonden cognitieve en sociaal-emotionele vermogens, alsmede de persoonlijke interesses en voorkeuren van een kind. Maar die puzzel vindt ze juist een interessante uitdaging. Nieuwe technologieën maken het gelukkig steeds meer mogelijk om de interacties beter af te stemmen, waardoor interventies voor kinderen krachtiger en duurzamer worden.

Achtergrond

Simone heeft aan allerlei onderzoeksprojecten voor kinderen en jongeren gewerkt, in het bijzonder op het gebied van interacties en relaties met karakters en robots. Daarnaast heeft ze diverse bedrijven geadviseerd bij de ontwikkeling van producten en diensten, vooral op het gebied van (character & social) marketing, game design en prentenboeken.

In de loop der jaren heeft ze aan een diversiteit aan jonge doelgroepen-gerelateerde onderwerpen gewerkt, waaronder gezond eten, sporten, oefenen met rekenen, zwemangst, ziekenhuisangst- en begeleiding, Covid-voorlichting, tanden poetsen, leesplezier, nomophobia, en buiten spelen.