Fashion 3.0
ProjectIn dit onderzoeksprogramma gaan we op basis van de realisatie van een database over de wijze waarop stoffen ‘vallen’ en de metadatering daarvan, onderzoeken in hoeverre deze database gebruikt kan worden voor het driedimensionaliseren van het ontwerp- en creatieproces. We gaan onderzoeken in hoeverre het ontwerpproces kan worden gedigitaliseerd en hoe met behulp van ‘avatars’ een driedimensionale representatie van het ontwerp kan worden gerealiseerd (het liefst mensgroot), die kan worden gemanipuleerd, behouden en gereconstrueerd op elk moment in de tijd. Op basis hiervan willen we bezien in hoeverre een ‘digital catwalk’ kan worden ontwikkeld, die als een webservice kan worden aangeboden door de modeindustrie. Streven is eveneens te bezien in hoeverre het digitale ontwerpproces in (post HBO) opleidingen kan worden ingezet.
Hieronder vindt u meer informatie over de onderzoeksprojecten uit het onderzoeksprogramma Fashion 3.0
Het ontwikkelen van een open source database met de digitale karakteristieken van alle bestaande en/of gebruikte ‘stoffen’ (‘fabrics’) en de wijze waarop deze zich manifesteren. Die manifestatie betreft de wijze waarop stoffen ‘vallen’.
Onderzoek naar drape view: als ze over objecten zijn gedrapeerd en hoe ze reageren als ze worden ‘aangeraakt’ (‘drapeviews’). Voor de data base dient een metadatamodel te worden ontwikkeld, waarin alle karakteristieken van de stoffen worden vast gelegd. De database kan tevens dienen als een ‘fund grube’ voor stofwarenkennis voor AMFIstudenten en de creatieve industrie. Deze fase van het project betreft de Grondstoffen.
Onderzoek: ontwikkelen van een driedimensionale ontwerpmethode, startend met het maken van digitale patroontekeningen. In deze projectfase wordt een methode ontwikkeld waarmee mode volledig digitaal kan worden ontworpen en waarbij het eindresultaat (driedimensionale) mode ontwerpen zijn. Een van de onderdelen van deze pro jectfase is een wedstrijd voor groepen creatieve bedrij ven om een app te ontwikkelen waarin driedmensionaal patroontekeningen kunnen worden gemaakt. Deze fase van het project betreft het Design.
De contactpersoon voor dit onderzoeksproject is projectleider Margreet Riphagen.
inlezen van driedimensionale scans van mensen in designsoftware, waarop ontwikkelde modeontwer pen kunnen worden gemodelleerd, met behulp van de ‘fabrics’database. Dit dient zodanig te gebeuren dat ge kozen ‘fabrics‘ tijdens de driedimensionale presentatie ‘on the fly’ kunnen worden gewijzigd, met behoud van de noodzakelijke kenmerken van de gebruikte stoffen en met correcte ‘drapeviews’. Deze 3D scans van mensen moeten ook (op schaal) kunnen worden geprint zodat een volledig ‘real life’ model te zien kan zijn van het ge maakte ontwerp. Daarnaast wordt de mogelijkheid van ‘high resolution’ hologrammen onderzocht om 360o feed back te geven aan de ontwerper. Dit onderzoek is onderzoek naar Modelling.
Onderzoek: het ontwikkelen van een ‘computer graphics’ en/of een ‘vir tual reality’ catwalk op basis van de ontwikkelde drie dimensionale ‘avatars’ of 3Dscans, waarin het mogelijk is om een totale modecollectie op basis van gedefinieer de modellen te presenteren aan een wereldwijd publiek. Deze catwalk moet verbonden kunnen worden met web winkels, die gebruikers rechtstreeks toegang bieden tot de gekozen ontwerpen. Dit onderzoeksproject project betreft Modelling en Branding.
onderzoek: het ontwikkelen van een business model voor het winstgevend exploiteren van de ontwikkelde 3d fashion catwalk, dit is inclusief de ‘fabrics’ database, de digitale ontwerp methode en de digitale modelleringswijze. Deze fase van het onderzoeksprogramma betreft Branding en Entrepreneurship.
ontwikkelen van onderwijsmodulen voor driedimensionaal digitaal ontwerpen, waardoor studenten de competenties kunnen verwerven die de steeds digitaler wordende ontwerpprocessen in CADsystemen vereisen. Deze modulen worden ontwikkeld in samenwerking met de mode en textielindustrie. De markt zal tevens wor den verkend voor het ontwikkelen van een postHBO opleiding, die volledig op driedimensionaal digitaal ontwerpen is gericht. Dit onderzoek van het programma betreft Fashion Design & Management Education.
De volgende partijen zijn betrokken bij de realisatie van dit onderzoeksprogramma: het lectoraat Digital Archiving & Compliance, MediaLAB, het AMFI en het lectoraat Fashion Research & Technology.
Voor een uitgebreidere versie van het onderzoeksprogramma Fashion 3.0, klik hier
Voor nadere informatie: Paul Rijnierse.