Virtual worlds for well-being
ProjectOns welbevinden is belangrijk, zowel voor jongeren als ouderen. Digitale technologieën kunnen hierin een rol spelen. In dit project wordt specifiek gekeken naar het gebruik van virtuele werelden en sensoren. De Hogeschool van Amsterdam is betrokken bij drie deelprojecten: ‘Touch’, ‘Exercise’ en ‘Monitor’.
Ouderen hebben behoefte aan sociaal contact. Het deelproject ‘Touch’ doet onderzoek naar de vraag hoe de IT een oplossing kan bieden dit te stimuleren door middel van tastbare interfaces. Gepensioneerde ouderen gaan na het vervallen van de werkomgeving een nieuwe sociale fase in. Daarbij zitten ze vaak met de vraag ‘wat nu?’ Familie? Reizen? Gebleken is dat aanraking een emotionele waarde heeft en eenvorm van communicatie is die direct te maken heeft met het gevoel van sociaal contact. Het introduceren van alleen audiovisuele technologieën zoals iPads geeft dus geen voldoening. Het deelproject ‘Touch’ onderzoekt interfaces die ook in deze zintuiglijke prikkel kunnen voorzien.
Het deelproject ‘Exercise’ richt zich op virtuele werelden en sensoren die de gebruiker aanmoedigen om te bewegen en oefeningen te doen. De coaching van patienten na een heup operatie staat hierbij centraal.
In het deelproject ‘Monitor’ wordt een interactieve muur voor dementerende ouderen ontwikkeld. In één van de verzorgingshuizen van AMSTA is een wand uitgerust met sensoren en grote schermen. Hierop kunnen bijvoorbeeld beelden van de geschiedenis van de patiënten worden getoond.
Samenwerking
Het project is onderdeel van het "COMMIT/" programma
PARTNERS