Store Innovation Lab
ProjectIn het Store Innovation Lab werken retailers, brancheorganisaties en aanbieders van (in-)store technologie, samen met onderzoekers, studenten en docenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Door het uitvoeren van praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek wordt nieuwe kennis gegenereerd die bijdraagt aan de optimalisering van de fysieke en virtuele winkelbeleving.
Waarom?
Er is sprake van een toenemende vervaging tussen het online- en fysiek winkelen. De sterke groei van mobiel internet en e-commerce, het groeiend aanbod van in-store technologieën waarmee retailers online activiteiten in hun winkel kunnen integreren en de toenemende vraag van webwinkels naar fysieke winkelruimte dragen hieraan bij. Naar verwachting ziet de fysieke winkel er in de toekomst anders uit dan vandaag de dag.
Retailers worstelen met de vraag hoe fysieke winkels in de toekomst aantrekkelijk kunnen blijven voor de consument die in toenemende mate online en mobiel winkelt. De vraag is dan ook welke nieuwe concepten en technologieën, variërend van digitale passpiegels tot slimme kassasystemen, daarbij van toegevoegde waarde zijn. Het Store Innovation Lab helpt retailers middels onderzoek om dit soort innovatieve winkelconcepten te ontwikkelen en te valideren.
Het Store Innovation Lab is een initiatief van de lectoraten Crossmedia en Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam.