Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

The Doubt Times: the paper that brings the doubts

20 nov 2024 12:39 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Misschien heb je the Doubt Times deze week op je bureau gevonden… 

Deze opvallende krant is verspreid door het lectoraat Creative Media for Social Change als onderdeel van het afgeronde project 'Desinformatie in Kaart'. Binnen dit project werd onderzocht wat burgers nodig hebben om hun medianetwerk te begrijpen en te navigeren. Met als doel: onderzoeken wat mensen nodig hebben om met alle informatie, dus ook des- en misinformatie, om te gaan. The Doubt Times is een van de manieren waarop ze op een speelse manier bevragen hoe wij omgaan met de informatie die op ons afkomt. Hoe kunnen we omgaan met onzekerheid, twijfels en tegenstrijdige informatie? Hoe vinden we onze weg hierin? The Doubt Times laat je hiermee experimenteren!

Lector Tamara Witschge: "In een tijd waarin we streven naar zekerheid en stelligheid, heeft The Doubt Times als doel je uit te nodigen om te spelen met het niet-weten. Waar fake news inspeelt op de behoefte aan duidelijke antwoorden en oplossingen, wil de onderzoeksgroep Creative Media for Social Change polarisatie tegengaan door nieuwsgierigheid en creativiteit te stimuleren.

De krant speelt met het nieuwsgenre, maakt gebruik van memes en infographics, en stelt kritische vragen over wat we eigenlijk verstaan onder feiten. Hoe ziet een feit eruit? Wat missen we in ons dagelijkse nieuws? En hoe zorg je voor de informatie die je dagelijks consumeert? The Doubt Times daagt je uit om hierover na te denken en ermee aan de slag te gaan."

Welke informatie kan jij uit het krantje halen? Je mag de editie houden, doorgeven of met anderen bespreken: de keuze is aan jou. Lees meer over het project en de output hier > ''