Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Simone de Droog aangesteld als associate lector Kind Technologie

21 sep 2024 08:15 | Kenniscentrum FDMCI

Per 1 september 2024 is Simone de Droog aangesteld als associate lector Kind Technologie bij het lectoraat Digital Life. Met een sterke focus op de interactie tussen kinderen en technologie, richt zij zich op het onderzoek naar hoe technologie, en met name sociale robots en digitale karakters, het welzijn en de ontwikkeling van kinderen positief kan beïnvloeden.

Simone zal zich meer strategisch richten op het genereren en verzamelen van ‘overstijgende’ kennis die duurzaam inzetbaar is voor huidige en toekomstige kind-technologie-interventies. Simone: “Met overstijgend bedoel ik kennis die niet exclusief is voor een specifieke technologische oplossing voor een specifieke leeftijdsgroep in een specifieke situatie. In de eerste plaats omdat de technologische ontwikkelingen dermate snel gaan dat kennis al snel verouderd is als we niet kijken naar de gemeenschappelijke aspecten tussen technologieën. Daarnaast vragen veel uitdagingen in de maatschappij om duurzame oplossingen, waardoor interventies in staat moeten zijn om mee te groeien met de interesses, voorkeuren en behoeftes van kinderen die, naarmate zij ouder worden, onder meer veranderen door cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkelingen. Wat we dus nodig hebben, zijn ontwerpprincipes voor de ontwikkeling van meer adaptieve (en daarmee duurzame) interventies. Deze onderzoekslijn wil daaraan een grote bijdrage leveren.”

Ondersteunende rol technologie

In de domeinen onderwijs en gezondheidszorg, waarin veel van haar projecten zich begeven, zijn veel uitdagingen door arbeidstekorten. “We kijken hoe technologie daarin een ondersteunende rol kan spelen, bijvoorbeeld door kinderen te helpen bij het rekenen of door hen te begeleiden tijdens een angstig medisch traject. Wanneer het om niet-menselijke entiteiten gaat, zoals robots, ben ik specifiek geïnteresseerd in hoe je de interactie voor verschillende leeftijdsgroepen ontwerpt voor relatievorming; een aspect dat bepalend is voor de duurzaamheid van de interventies en hun (uiteindelijke) invloed op kinderen.”

Technologie voor kinderen

De toenemende rol van technologie in het leven van kinderen roept vragen op over de sociale en mentale ontwikkeling, gezondheid, veiligheid en privacy van kinderen. “We zien dat kinderen zich sociaal anders ontwikkelen, een kortere aandachtspanne hebben, minder buitenspelen, aan content blootgesteld worden waarvoor zij nog niet klaar zijn, en onbedoeld gegevens delen met verstrekkende gevolgen. Veel technologie is ontwikkeld voor volwassenen en houdt geen rekening met de gevoeligheden die bij kinderen een rol spelen. Daar moeten we ons sterk van bewust zijn bij het ontwerp van technologieën voor kinderen.”

Sterk netwerk bouwen

“Dankzij mijn benoeming kan ik een strategische onderzoekslijn opzetten, aansluitend op de maatschappelijke trends en behoeftes. Daarnaast biedt het mij kansen om een sterk netwerk op te bouwen om zo de juiste vragen, inzichten en expertise uit te wisselen. Mijn ambitie is om een raamwerk voor duurzame interventies op het gebied van kind-interactie-technologie te ontwikkelen, en een infrastructuur op te zetten waarmee dat raamwerk systematisch wordt aangevuld met nieuwe inzichten. Ik wil een team van gepassioneerde onderzoekers samenstellen dat relevante subsidies aanvraagt, succesvolle innovaties ontwikkelt en kennis en ervaring deelt (maar ook ontwikkelt) met studenten, docenten, externe onderzoekers en praktijkpartners. Praktijkgericht onderzoek vraagt om expertise van binnen- en buitenaf. Ik werk daarom samen met verschillende disciplines, afhankelijk van het vraagstuk waar ik op dat moment mee bezig ben. Soms heb ik expertise nodig uit de praktijk over een bepaalde behandelmethode, soms heb ik academische expertise nodig over een bepaald onderzoeksdomein, en soms heb ik de hulp en expertise nodig van onze docenten en studenten. Op dit moment werk ik veel samen met de Social AI groep van de Vrije Universiteit en het lectoraat Smart Systems for Healthy Living bij de Hogeschool Utrecht, maar ook met diverse robotbedrijven, scholen en ziekenhuizen”, aldus Simone.

Meer over Simone de Droog