Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Boeklancering: Visuele Methoden voor Digitaal Onderzoek!

Sabine Niederer en Gabriele Colombo van het lectoraat Visual Methodologies lanceren nieuw boek over visuele methoden

21 sep 2024 19:29 | Kenniscentrum FDMCI

In het afgelopen decennium zijn afbeeldingen een belangrijk kenmerk geworden van de digitale cultuur; tegelijkertijd hebben ze hun stempel gedrukt op een breed scala aan onderzoeksmethoden. Het nieuwe boek Visual Methods for Digital Research, geschreven door Sabine Niederer (Lector Visual Methodologies aan de HvA) en Gabriele Colombo (onderzoeker aan de afdeling Design van Politecnico di Milano), is dit het eerste studieboek dat de gebieden van visuele methoden en digitaal onderzoek samenbrengt.

In dit boek worden visuele methoden voor digitaal en participatief onderzoek gepresenteerd. Het behandelt zowel de toepassing van bestaande digitale methoden voor beeldonderzoek als nieuwe visuele methodologieën die specifiek voor digitaal onderzoek zijn ontwikkeld.

Met een theoretisch kader dat wordt geïllustreerd met praktische technieken, bieden Sabine Niederer en Gabriele Colombo overtuigende voorbeelden voor het bestuderen van online afbeeldingen via visuele, digitale en participatieve methoden. Ze bespreken ook kritische data-praktijken, zoals datafeminisme. “Participatieve visuele methoden benadrukken het belang van het betrekken van diverse gemeenschappen bij het onderzoeksproces, zodat er een veelheid aan stemmen wordt gehoord,” leggen Sabine en Gabriele uit.

Het boek omvat verschillende benaderingen voor het bestuderen van digitale afbeeldingen, waaronder het op afstand lezen van beeldcollecties, het nauwkeurig lezen van de visuele volkscultuur op sociale mediaplatformen en participatief onderzoek met visuele materialen. Het laatste hoofdstuk zoomt in op generatieve AI en machinale afbeeldingen, en stelt voor om af te stappen van prompt-engineering naar op onderzoek gebaseerde promptontwerpen.

Dit studieboek is een toegankelijke en waardevolle gids voor studenten en onderzoekers van (digitale) geesteswetenschappen, informatie- en communicatieontwerp, digitale visuele cultuur en sociaal onderzoek.

Visual Methods for Digital Research is te koop via de website van Polity Press of bij uw lokale boekhandel.