Immersive Technologies
Best practices voor onderwijs en onderzoek
EvenementSchuif aan bij de twee-maandelijkse live lunchbijeenkomst van het Kenniscentrum FDMCI en CoE Creative Innovation, bestemd voor onderzoekers, docenten en studenten. Diverse sprekers praten je bij over onder andere actueel onderzoek, nieuwe inzichten en hun lessons learned. Deze keer staat de Food for Thought in het teken van 'Immersive Technologies'. De sessie vindt plaats in de Broedplaats op de begane grond van het Benno Premselahuis (BPH 00B01) én in het Beeldlab. De voertaal is Engels.
Creatieve groei in het onderwijs
Visualiseer een leerreis waarbij storytelling de traditionele grenzen overschrijdt en fysieke en digitale ervaringen naadloos in elkaar overgaan. Dat is de essentie van het programma van de minor 'Immersive Environments', ontworpen door Bart-Jan Steerenberg, Learning Experience Designer bij de opleiding Communicatie en Multimedia Design.
Deze minor transformeert studenten in experience designers, waarbij ze niet alleen leren, maar ook experimenteren met technologie om verhalen te vertellen die alle zintuigen aanspreken, van soundscapes en visuals tot fysieke aanraking.
De studenten werken aan praktijkprojecten met inspirerende organisaties als Asics, Cinekid, Sherlocked en het Amsterdam Light Festival. Samen herdefiniëren ze wat het betekent om ervaringen te ontwerpen, waarbij kunst, technologie en creativiteit worden samengevoegd om innovatief denken en creatieve groei te stimuleren.
City of Glasses
Nieuwe technologieën hebben een toenemende invloed op ons dagelijks leven en stedelijke omgeving, waarbij de fysieke en digitale wereld steeds meer met elkaar verweven raken. Verwacht wordt dat immersieve technologieën, zoals AR-brillen, een belangrijke rol gaan spelen in hoe we de publieke ruimte ervaren en ermee omgaan. Dit roept vragen op over de invloed op ons gedrag en onze beleving van die ruimte.
De Academische Werkplaats Extended Reality & de Publieke Ruimte van het team Stedelijke Innovatie en R&D van Amsterdam onderzoekt hoe de gemeente zich kan voorbereiden op het gebruik van deze technologieën. Het gebruik ervan brengt dringende maatschappelijke, politieke en ethische vragen met zich mee, vooral over machtsverhoudingen, interactie, mobiliteit en privacy. Inzicht in toekomstige scenario’s is daarom belangrijk om publieke waarden als inclusiviteit, transparantie en autonomie te waarborgen.
In dit kader kregen studenten van de transdisciplinaire minor Urban Interaction Design aan de Hogeschool van Amsterdam de opdracht om AR-prototypes te ontwerpen op basis van twee toekomstscenario’s (wenselijk en onwenselijk). Het doel was te onderzoeken hoe het gebruik van AR publieke waarden in een hybride publieke ruimte kan beïnvloeden alsook een bredere discussie op gang te brengen over het gebruik van deze technologieën in de publieke ruimte. Op grond van deze prototypes en concepten is het project City of Glasses ontstaan waarover Marjolijn Ruijg, docent-onderzoeker bij de onderzoeksgroep Civic Interaction Design (FDMCI), haar ervaringen deelt.
City of Glasses is een immersieve ervaring, ontwikkeld met steun van CoECI voor het Living Lab op het Marineterrein. Deze ervaring onderzoekt verschillende mogelijke toekomstscenario’s voor de stad, waarin digitale technologie een dominante rol speelt. De vraag is hoe deze technologie zal worden ingezet en hoe die de beleving van de stad zal beïnvloeden.
Tijdens de ervaring krijgt de gebruiker drie verschillende perspectieven te zien en te horen, die elk een andere impact van technologie op het stadsleven belichten. Deze scenario’s, gebaseerd op speculaties over toekomstig gebruik van AR, maken de mogelijke spanningen en fricties voelbaar op persoonlijk niveau.
City of Glasses is een AR-experience die het toekomstig gebruik van AR technologie in de publieke ruimte ervaarbaar maakt, kritisch ondervraagt en het debat erover in beweging zet.
Intermezzo's vanuit het Beeldlab
1) InnerGroove
Jaap Evenhuis, docent-onderzoeker bij CMD, toont live vanuit het Immersive Lab het resultaat van artistiek onderzoek naar een meeslepende installatie gebaseerd op bio-feedback data, ruimtelijk geluid, interactieve Leds/ lichten/ projectie/ laser.
Het doel is om mensen bewust te maken van hun eigen staat van zijn, door het vastleggen van hun gegevens en deze gegevens ervaarbaar te maken met behulp van verschillende zintuigen (zoals voelen, horen, zien) om ze vervolgens naar een rustiger toestand te leiden.
2) ‘Droog’ oefenen op je powerpitch
Steven Lips, docent bij de opleiding Communicatie en Creative Business (CO-CB) en presentatiebuddy bij SIMPELpresenteren.com, laat eveneens met een demonstratie vanuit het Immersive Lab zien hoe je zonder fysiek aanwezig publiek tóch met succes je presentatie kunt oefenen.
Beide immersieve experimenten worden begeleid door Mike van der Meulen. Hij is projectleider en key-user van de Beeldlabs, waaronder het Immersive Lab.
Over de sprekers
Bart-Jan Steerenberg is een doorgewinterde Learning Experience Designer en onderzoeker gespecialiseerd in creativiteit. Hij is manager van de Minor Immersive Environments binnen de afdeling Communication and Multimedia Design van de Hogeschool van Amsterdam. Als oprichter en directeur van The Institute of Creativity (TIOC) zet Bart-Jan zich in voor creatieve groei in het onderwijs.
Zijn uitgebreide achtergrond omvat mediaproductie, toegepaste gaming, geluidstechniek en immersieve omgevingen. Hij heeft bijgedragen aan de creatie van gesponsorde films, animaties, documentaires, advertenties en apps.
Bart-Jan is gepassioneerd over het ontsluiten van de kracht van creativiteit en het inspireren van de volgende generatie creatieve denkers en doeners.
Marjolijn Ruijg is ontwerper, onderzoeker en docent. Ze is hoofddocent van de leergemeenschap Urban Interaction Design aan de Hogeschool van Amsterdam.
Ze heeft een bachelordiploma Grafisch Ontwerpen van de Gerrit Rietveld Academie en een masterdiploma (MSc) Mediatechnologie van de Universiteit Leiden. Vanaf begin jaren negentig werkte ze als interaction designer aan verschillende nieuwe mediaprojecten (bijvoorbeeld De Digitale Stad Amsterdam, Ars Electronica Oostenrijk, Stedelijk Museum Amsterdam).
Marjolijn's onderzoek richt zich voornamelijk op het gebied van Urban Interaction Design en de toekomst van de digitale stad.
Jaap Evenhuis is docent-onderzoeker bij de opleiding CMD, waar hij sinds 2008 werkzaam is. Hij ontwierp en startte samen met Frank Kloos, Mirjam Vosmeer en Bart-Jan Steerenberg de minor Immersive Environments, eerst in het Treehouse NDSM. Met een focus op het vermengen van de fysieke en digitale wereld.
Steven Lips is docent bij de opleiding Communicatie en Creative Business (CO-CB). Daarnaast is hij presentatiebuddy bij SIMPELpresenteren, een initiatief om onder andere meer structuur te brengen in presentaties en daarmee meer impact te maken.
Mike van der Meulen is projectleider en key-user van de Beeldlabs, waaronder het Immersive Lab. Hij zorgt ervoor dat de wens van het onderwijs wordt doorvertaald naar de leveranciers. Belangrijkste uitgaanspunt is om labs te maken die dummy-proof zijn, zodat studenten en medewerkers, zonder al teveel technische achtergrond, aan de slag kunnen gaan met onze labs.
Loes Wernsen treedt tijdens de Food for Thought sessies op als vaste moderator.
Zij is een veelzijdige onderwijsprofessional met een achtergrond in conceptontwikkeling, branding en creativiteit. Loes werkt als docent-onderzoeker en onderwijsadviseur bij de HvA en voorheen bij HKU.
Binnen het onderwijs van COCB (Communicatie & Creative Business) heeft Loes een 'educational game' ontwikkeld.
Bij het team Onderwijs & Onderzoek van de faculteit DMCI vervult ze de rol van onderwijskundig adviseur.
Met dank aan:
Civic Interaction Design
Wil je meer weten over de onderzoeksgroep Civic Interaction Design van het Kenniscentrum FDMCI? Neem dan een kijkje op dit portal.
Centre of Expertise Creative Innovation
Ben je nieuwsgierig wat het CoE Creative Innovation precies doet, dan vind je meer informatie op de website.
Kenniscentrum FDMCI
Voor een compleet beeld van het Kenniscentrum van de faculteit DMCI kun je terecht op de homepage.
Beeldlab BPH
Benieuwd naar de mogelijkheden van het Beeldlab? Kijk online of kom eens langs in het Benno Premselahuis!