Centre for Economic Transformation | CET
Didi Griffioen PhD PFHEA CFL, is hogeschoolbreed lector Higher Education, Research and Innovation (HERI) sinds 2018. De focus van het lectoraat is op verbindingen tussen onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk in het hoger onderwijs, soms resulterend in de integratie van deze activiteiten.
Het lectoraat onderzoekt de meest intensieve vorm van deze integratie in transdisciplinaire samenwerkingsprocessen die tegelijk gericht zijn op innovatie en student-leren. Deze complexe vorm vindt meestal plaats in een living lab. Hierin creëren onderzoekers, praktijk professionals, studenten (en soms docenten) samen nieuwe producten, diensten en processen voor de beroepspraktijk.
De transdisciplinaire werkwijze is theoretisch veel belovend door de verschillende perspectieven die samenkomen. Het vraagt alleen praktisch nog veel beter inzicht in hoe de belangen van verschillende betrokkenen integreren tot een innovatie. Alleen als alle belangen steeds voldoende plaats krijgen in zowel het transdisciplinair proces als in het nieuwe product, kan langdurige samenwerking ontstaan. En alleen als studenten hierin partners kunnen zijn die werkelijk meewerken – op het juiste niveau, passend in het lab-proces, met minder kaderstelling van hun opleiding – kunnen ze werkelijk leren van deze complexe processen.
De groei van het belang van onderzoek, kennis en innovatie in professioneel handelen beïnvloedt wat ‘professionalism’ is, van studenten, professionals, academici en bestuurders. De ontwikkeling en huidige status quo hiervan onderzoeken we in de genoemde groepen. Hieruit volgen nieuwe praktisch toepasbare modellen voor professionele ontwikkeling.
Een speciale vorm van transdisciplinair werken is co-curriculum design samen met docenten, onderzoekers en studenten. Deze vorm is essentieel voor de vormgeving van het hoger onderwijs. We hebben dan ook specifiek aandacht voor deze samenwerkingsvorm.
Tot slot impliceren al deze onderwerpen een continue en ad hoc veranderprocessen van de hoger onderwijsorganisatie. Waar relevant onderzoeken we deze veranderprocessen om zo tot betere werkwijzen voor effectief veranderen te komen.
Didi Griffioen studeerde af aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (1998) en voltooide daarna opleidingen aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) bij Onderwijskunde (Drs. 2005), Wijsbegeerte (MA, 2005) en Educational Sciences (ResMSc, 2012). In 2013 promoveerde ze aan de UvA (PhD) met een proefschrift over de implementatie van onderzoek in het hoger beroepsonderwijs. Daarnaast is ze aangewezen als Principal Fellow van de Britse Higher Education Academy (PFHEA) en Comenius Leadership Fellow (CFL) door het Nederlandse Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ook heeft ze diverse bestuurlijke rollen vervuld in academische ‘societies’ in binnen- en buitenland.
Alle fases van haar werkend bestaan hebben wetenschappelijke en professionele publicaties en presentaties opgeleverd voor nationaal en internationaal publiek (link publicaties). In 2023 kwam het boek ‘Creating the desire for change in higher education. The Amsterdam path to research-teaching nexus’ uit bij Bloomsbury Academic.
Op de andere thema’s zijn momenteel vergelijkbare werken in de maak. Deze boeken bieden de huidige status quo in de wetenschap, gecombineerd met grootschalig, longitudinaal empirisch onderzoek. Daardoor zijn ze geschikt als lesmateriaal over hoger onderwijs, voor collega’s in het hoger onderwijs, en voor onderzoekers op deze thema’s.
Voor het maken van een afspraak, neem contact op met Madeleine van den Berg-de Zwart, m.de.zwart@hva.nl, +316 288 161 85.
- De ontwikkeling van een nieuw Amsterdams EBP-model in het onderwijs
- The link between knowledge and the professional identity of students
- De verbinding tussen kennis en de beroepsidentiteit van studenten
- De verbinding tussen kennis en de beroepsidentiteit van studenten
- synergy between research and teaching within European universities
- De beoogde synergie tussen onderzoek en onderwijs van Europese universiteiten
- De beoogde synergie tussen onderzoek en onderwijs van Europese universiteiten
- Lecturers as curators
- Docenten als curator
- Docenten als curator
- ‘To Create Tomorrow Together’
- Gezamenlijk (her)ontwerpen van curricula
- Gezamenlijk (her)ontwerpen van curricula
- Knowledge in professional conduct: a conceptual framework
- Professionalising lecturers on research skills
- Kennis in professioneel handelen: een conceptueel kader
- Professionaliseren van docenten op onderzoeksvaardigheden
- Professionaliseren van docenten op onderzoeksvaardigheden
- Kennis in professioneel handelen: een conceptueel kader
- Creating synergy between research and teaching in Dutch universities of applied sciences
- Het creëren van synergie tussen onderwijs en onderzoek in Nederlandse hogescholen
- Het creëren van synergie tussen onderwijs en onderzoek in Nederlandse hogescholen
- European applied universities: comparing synergies between education and research
- AUAS’ study programmes’ Vision on research in the curriculum (RiE)
- De visie van de opleidingen van de HvA op de rol van onderzoek in het curriculum (OiO)
- De visie van de opleidingen van de HvA op de rol van onderzoek in het curriculum (OiO)
- Student and lecturer perceptions of research in the profession (RIE)
- Student- en docentpercepties op onderzoek in het beroep (OiO)
- Student- en docentpercepties op onderzoek in het beroep (OiO)
- The link between research and education in vacancy texts (RIE)
- De verbinding tussen onderzoek en onderwijs in vacatureteksten (OiO)
- De verbinding tussen onderzoek en onderwijs in vacatureteksten (OiO)