Onderzoeksgerelateerde leerdoelen in de curricula van de hogeschool van Amsterdam

Rapport

Vanwege de snel veranderde maatschappij is het van belang dat recent afgestudeerde professionals innovatief kunnen denken en handelen in hun toekomstige beroep. Deze vaardigheden worden in het hoger beroepsonderwijs vaak verbonden aan onderzoeksvaardigheden. De aanwezigheid van onderzoeksleerdoelen in het curriculum kan inzicht bieden in de mogelijkheden voor studenten om onderzoeksvaardigheden te ontwikkelen. Dit onderzoek brengt de leerdoelen op onderzoeksvaardigheden in kaart van alle bacheloropleidingen in één Nederlandse hogeschool, zoals beschreven in onderwijsgidsen en studiehandleidingen. De voorlopige resultaten laten zien dat studenten wel de mogelijkheid krijgen om onderzoeksmethoden te leren, maar dat voor het aanleren van nieuwsgierigheid minder aandacht is. Tijdens de Onderwijs Research Dagen worden de resultaten van alle 70 opleidingen gepresenteerd.

Referentie van Meegen, M., Pareja Roblin, N., Nak, J., & Griffioen, D. M. E. (2019). Onderzoeksgerelateerde leerdoelen in de curricula van de hogeschool van Amsterdam. Paper presented at OnderwijsResearchDagen2019.
Gepubliceerd door  Higher Education, Research and Innovation 26 juni 2019

Publicatiedatum

jun 2019

Auteur(s)

Marije van Meegen
Natalie Pareja Roblin
Jason Nak

Publicaties:

Research database