Werkplaats sociaal domein Amsterdam en omgeving
dr. S. Sieckelinck (Stijn)
Lector Youth SpotStijn Sieckelinck is in 1980 geboren in Duffel en opgegroeid in Mechelen, België. Na zijn studie Sociale en Wijsgerige pedagogiek aan de Katholieke Universiteit Leuven (1998-2003), heeft hij als jongerenwerker gewerkt in Gent. Toen kreeg hij de kans om aan de Vrije Universiteit in Amsterdam te promoveren (2004-2009) wat uitmondde in het boek Het beste van de jeugd. Een wijsgerig-pedagogisch perspectief of jongeren en hun ideal(ism)en. Daarna was Stijn als onderzoeker verbonden aan diverse kennisinstellingen zoals Forum Instituut voor Multiculturele Vraagstukken (2010-2013), de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur, (2011-2013), de Universiteit Utrecht (2014-2017) en McGill University in het Canadese Montreal (2017). Zijn interesse gaat uit naar maatschappelijke opvoedvraagstukken. Als ‘denker in een wereld van doen’ probeert hij bij te dragen aan betere inzichten en aanpakken, in wetenschap, praktijk, en beleid, overal daar waar de relatie tot jongeren in het geding is. In zijn boek Reradicaliseren. Ronselen voor een betere wereld (2017), presenteert Stijn een pedagogische visie op de radicalisering van jongeren. Hij schreef met Femke Kaulingfreks een boek over identiteitsvorming van jongeren in een gepolariseerde samenleving: Speelruimte voor identiteit. Samenwerken aan veerkrachtige identiteitsvorming van jongeren (2021).
Naast zijn taken als onderzoeker is hij als methodiekontwikkelaar actief en als adviseur van overheden in binnen-en buitenland. Met zijn benoeming aan dit lectoraat is Stijn Sieckelinck terug bij zijn eerste liefde: het jongerenwerk. Als lector zal hij zich hard maken voor het belang van sterk jongerenwerk in een vitale samenleving.
Adviserend commissiewerk:
- Gemeente Rotterdam
- Gemeente Amsterdam
- Nationaal Coordinator Terrorisme en Veiligheid
- Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen (erelid)
Fonds Z.O.Z.
-
Preventie van Jonge Aanwas door Jongerenwerk en Straathoekwerk: Samenwerken aan Positieve Veiligheid
Koetsenruijter, R., Tuncay, B., Manders, W., & Sieckelinck, S. (2024). Preventie van Jonge Aanwas door Jongerenwerk en Straathoekwerk: Samenwerken aan Positieve Veiligheid: Literatuuronderzoek. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Supporters with Vantage Position: The Role of Youth Work in the Online Lifeworld from the Perspective of Adolescents and Youth Work’s Partners
Todorović, D., van der Linden, J., Sieckelinck, S., & Timmerman, M. C. (2024). Supporters with Vantage Position: The Role of Youth Work in the Online Lifeworld from the Perspective of Adolescents and Youth Work’s Partners. Youth, 4(2), 427-441. https://doi.org/10.3390/youth4020030
-
Creating Caring and Just Democratic Schools to Prevent Extremism
de Ruyter, D., & Sieckelinck, S. (2023). Creating Caring and Just Democratic Schools to Prevent Extremism. Educational Theory, 73(3), 413-433. https://doi.org/10.1111/edth.12583
-
Developmental needs of adolescents in the online lifeworld in the context of youth work
Todorović, D., Sieckelinck, S., Manders, W., van der Linden, J., & Timmerman, M. C. (2023). Developmental needs of adolescents in the online lifeworld in the context of youth work. European Social Work Research, 1(2), 165-182. https://doi.org/10.1332/OXMM1218
-
Twee jaar jongerenwerk op Amsterdamse scholen: een onderzoek naar implementatie, doelrealisatie en versterking
van Dijk, T., Koetsenruijter, R., & Sieckelinck, S. (2023). Twee jaar jongerenwerk op Amsterdamse scholen: een onderzoek naar implementatie, doelrealisatie en versterking. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/kc-mr/lectoraat-ys/eindrapportage-bv150223-2_rkss.pdf?1676549565928
-
Responding to radicalisation through education
Sieckelinck, S., & Stephens, W. (2023). Responding to radicalisation through education. In J. Busher, L. Malkki, & S. Marsden (Eds.), The Routledge handbook on radicalisation and countering radicalisation (pp. 415-430). Taylor and Francis Ltd.. https://doi.org/10.4324/9781003035848-31
-
Echt zijn in de online leefwereld
Todorović, D., Koetsenruijter, R., Manders, W., & Sieckelinck, S. (2023). Echt zijn in de online leefwereld: Een handreiking voor jongerenwerkers. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Jongerenwerk in school
van Dijk, T., Koetsenruijter, R., & Sieckelinck, S. (2022). Jongerenwerk in school. Poster session presented at AKMI Posterpresentaties.
-
Professioneel jongerenwerk: een love tori
Sieckelinck, S. (2022). Professioneel jongerenwerk: een love tori. Academische Uitgeverij Eburon,.
-
Speelruimte voor identiteit
Sieckelinck, S., & Kaulingfreks, F. (2021). Speelruimte voor identiteit: Samenwerken aan veerkrachtige identiteitsvorming bij jongeren. Amsterdam University Press.
-
Resiliences to radicalization
Stephens, W., & Sieckelinck, S. (2021). Resiliences to radicalization: four key perspectives. International Journal of Law, Crime and Justice, 66, Article 100486. https://doi.org/10.1016/j.ijlcj.2021.100486
-
Perspectieven op veerkracht: een inleiding voor professionals in het sociaal domein
Kaulingfreks, F., Sieckelinck, S., & Walraven, G. (2021). Perspectieven op veerkracht: een inleiding voor professionals in het sociaal domein. Hogeschool InHolland. https://www.inholland.nl/onderzoek/publicaties/perspectieven-op-veerkracht-een-inleiding-voor-professionals-in-het-sociaal-domein
-
Understanding Societal Resilience
Anholt, R., van Dullemen, C., de Carvalho, J. S., Rijbroek, J., Sieckelinck, S., & Slootman, M. W. (2021). Understanding Societal Resilience: The Case for Engaged Scholarship. In M. Ungar (Ed.), Multisystemic Resilience: Adaptation and Transformation in Contexts of Change (pp. 551-564). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780190095888.003.0029
-
Being resilient to radicalisation in PVE policy
Stephens, W., & Sieckelinck, S. (2020). Being resilient to radicalisation in PVE policy: a critical examination. Critical Studies on Terrorism, 13(1), 142-165. https://doi.org/10.1080/17539153.2019.1658415
-
Transitional journeys into and out of extremism. A biographical approach
Sieckelinck, S., Sikkens, E., San, M. V., Kotnis, S., & De Winter, M. (2019). Transitional journeys into and out of extremism. A biographical approach. Studies in Conflict & Terrorism, 42(7), 662-682. https://doi.org/10.1080/1057610X.2017.1407075
-
Radicalization and religion
Stephens, L., & Sieckelinck, S. (2019). Radicalization and religion. In Religion and European Society: A Primer (pp. 159-170). Wiley-IEEE. https://doi.org/10.1002/9781119162766.ch10
-
Preventing Violent Extremism
Stephens, W., Sieckelinck, S., & Boutellier, H. (2019). Preventing Violent Extremism: A Review of the Literature. Studies in Conflict & Terrorism, 44(4), 346-361. https://doi.org/10.1080/1057610X.2018.1543144
-
Working across boundaries in preventing violent extremism
Stephens, W., & Sieckelinck, S. (2019). Working across boundaries in preventing violent extremism: Towards a typology for collaborative arrangements in PVE policy. Journal for Deradicalization, (20), 272-313.
-
Parents’ Perspectives on Radicalization
Sikkens, E., van San, M., Sieckelinck, S., & de Winter, M. (2018). Parents’ Perspectives on Radicalization: A Qualitative Study. Journal of Child and Family Studies, 27(7), 2276-2284. https://doi.org/10.1007/s10826-018-1048-x
-
Exposure to Extremist Online Content Could Lead to Violent Radicalization
Hassan, G., Brouillette-Alarie, S., Alava, S., Frau-Meigs, D., Lavoie, L., Fetiu, A., Varela, W., Borokhovski, E., Venkatesh, V., Rousseau, C., & Sieckelinck, S. (2018). Exposure to Extremist Online Content Could Lead to Violent Radicalization: A Systematic Review of Empirical Evidence. International Journal of Developmental Sciences, 12(1-2), 71-88. https://doi.org/10.3233/DEV-170233
-
Reradicaliseren
Sieckelinck, S. (2017). Reradicaliseren: Ronselen voor een betere wereld. LannooCampus.
-
Participant Recruitment through Social Media
Sikkens, E., van San, M., Sieckelinck, S., Boeije, H., & de Winter, M. (2017). Participant Recruitment through Social Media: Lessons Learned from a Qualitative Radicalization Study Using Facebook. Field Methods, 29(2), 130-139. https://doi.org/10.1177/1525822X16663146
-
Parental reaction towards radicalization in young people
Sikkens, E., Sieckelinck, S., van San, M., & de Winter, M. (2017). Parental reaction towards radicalization in young people. Child & Family Social Work, 22(2), 1044-1053. https://doi.org/10.1111/cfs.12324
-
Neither Villains Nor Victims
Sieckelinck, S., Kaulingfreks, F., & De Winter, M. (2015). Neither Villains Nor Victims: Towards an Educational Perspective on Radicalisation. British Journal of Educational Studies, 63(3), 329-343. https://doi.org/10.1080/00071005.2015.1076566
-
Ideals adrift
van San, M., Sieckelinck, S., & de Winter, M. (2013). Ideals adrift: an educational approach to radicalization. Ethics and Education, 8(3), 276-289. https://doi.org/10.1080/17449642.2013.878100
-
Mad about ideals? Educating children to become reasonably passionate
Sieckelinck, S. M. A., & De Ruyter, D. J. (2009). Mad about ideals? Educating children to become reasonably passionate. Educational Theory, 59(2), 181-196. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2009.00313.x
- Drop In
- Competente coaches voor kwetsbare jongeren
- Werkplaats Jongerenwerk: preventie van jonge aanwas
- Jongerenwerkers aan zet in de strijd tegen armoede en schulden
- Crafting resilience
- Werkplaats Jongerenwerk: Ervaringskennis in het jongerenwerk
- Crafting resilience
- Werkplaats jongerenwerk: jongerenwerk in VO-scholen
- Het in beeld brengen en versterken van jongerenwerk in VO-scholen
- Jongerenwerk in online leefwereld van jongeren
- Samenwerking Jongerenwerk en Voortgezet Onderwijs