Werkplekleren
Jaar 3 voltijd
Tijdens het werkplekleren in jaar 3 breidt de student zijn repertoire van lesvaardigheden uit en ontwikkelt oog voor het leren van en het gedrag bij individuele leerlingen. De student is in toenemende mate zelfstandig aan het werk in de klas.
Voorbeelden van taken zijn:
- Uitvoeren van complete lessen en lessenseries op basis van de gebruikte methode, maar ook op basis van eigen ideeën en materiaal;
- Uitvoeren van lessen met diverse didactische werkvormen en (audiovisuele) hulpmiddelen; gedifferentieerde lessen;
- Opstellen van lessenseries, proefwerken en schoolexamens;
- Meewerken aan de organisatie van projecten, excursies, practica, veldwerk.
Wat verwacht de HvA van de opleidingsschool?
Om een optimaal leerproces van de student te stimuleren en ondersteunen verwacht de HvA onderstaande vooraf en tijdens een stageperiode van de vakdocent of Werkplekbegeleider van de school:
- Begeleiden van de student bij de voorbereiding en de uitvoering van de (les)taken;
- Aanbieden en structureren van leeractiviteiten die de student uitvoert en het instrueren van de student;
- Voeren van reflectiegesprekken met en feedback geven aan de student; samen met de Schoolopleider of HvA-begeleider de activiteiten van de student evalueren;
- Geven van een beoordelingsadvies aan het einde van de stageperiode op basis van het beoordelingsformulier.
Beroepsopdrachten in jaar 3
Parallel aan het leerwerktraject volgen studenten beroepsopdracht 5 op de HvA. In het kader van deze beroepspdracht voeren studenten een opdracht uit in hun stageklassen. In het derde jaar volgen de studenten een minor ter verdieping of verbreding van hun studie. Alle minoren van de HvA worden ingeroosterd in het tweede semester zodat studenten ook minoren buiten de eigen opleiding of instellingen kunnen kiezen.
Omvang en periode |
|
Stagedagen |
|
Begeleiding en beoordeling | Begeleiding:
Beoordeling
|
Studiepunten | 12 studiepunten |