Venture Centre

Ondernemend Leren: Hoe VC EXPLORE Studenten Inspireert

Gepost op: 16 jul 2024 | Ondernemerschap

Met trots blikken we terug op een jaar boordevol succesvolle HvA-brede EXPLORE Workshops. De Venture Centre HvA EXPLORE workshops zijn opgericht om studenten kennis te laten maken met hun eigen ondernemerscompetenties om zo hun ondernemende houding te verkennen. De workshops hebben als primaire doel om studenten te leren hoe zij kansen kunnen herkennen en waarde kunnen creëren binnen hun eigen vakgebied: of dit nou in het bedrijfsleven, in de zorg of in andere sectoren is. Zo zorgen we dat de nieuwe generatie young professionals proactief en oplossingsgericht de arbeidsmarkt betreedt, juist ook op het moment dat zij voor een organisatie gaan werken. Op deze manier dragen zij bij aan een samenleving waarin we beschikken over de tools om oplossingen te vinden voor maatschappelijke uitdagingen. Zo kunnen ze elk op hun eigen manier positieve impact creëren!

De feiten van het afgelopen jaar op een rij

In totaal hebben we meer dan 650 HvA studenten weten te bereiken met onze EXPLORE workshops. Er zijn vier verschillende workshops gegeven aan studenten die zijn verdeeld over zes faculteiten: enkel de faculteit Onderwijs en Opvoeding (FOO) heeft nog geen kennis gemaakt met onze programmas. De meeste studenten waren afkomstig van de bachelor Verpleegkunde. Enkele van deze studenten zijn tijdens de workshops geïnspireerd geraakt om deel te nemen aan ons 10K Incubator Programma, waar ze hun idee verder hebben doorontwikkeld in een startup. De workshops die focussen op kansen herkennen en deze vertalen naar een product/dienst – Opportunity Knocks en de Pressure Cooker –waren het meest populair.

Succesvolle workshops

Uit een anonieme enquête onder docenten blijkt dat het een waardevolle toevoeging is om een externe professional van het Venture Centre HvA in hun programma te hebben. Een anonieme respondent beschrijft: “De kracht van deze workshop zit hem voor een deel in dat het door het Venture Centre HvA gegeven wordt. Vreemde ogen dwingen: studenten voelen dat ze met een expert te maken hebben, niet met een docent. Zij zijn net zo goed vaak expert, maar dit wordt door studenten doorgaans toch anders benaderd.” De meerderheid van de respondenten geeft daarnaast aan dat zij inderdaad een verbetering hebben gezien in de pro-activiteit en ondernemendheid van de studenten, en dat de workshops een positieve invloed hadden op de resultaten aan het eind van het vak of de minor.

The next steps

Tijdens het zomerreces zullen wij druk bezig zijn met het verbeteren van de workshops op basis van de feedback die we gedurende het afgelopen jaar hebben verzameld. Er zal onder andere gekeken worden naar manieren om de workshops nog interactiever te maken, bijvoorbeeld door spelelementen toe te voegen. Het doel is om in schooljaar 2024/2025 een nog breder publiek te bereiken. Dit zal gedaan worden door de workshops verder te verspreiden over de zeven faculteiten en door samenwerkingen te zoeken met andere hogescholen en universiteiten. Daarnaast zullen we de mogelijkheden rondom een ‘Train the Trainer’ programma verkennen, om ervoor te zorgen dat we binnen en buiten de Hogeschool van Amsterdam zo veel mogelijk impact kunnen maken.