Venture Centre

Innovatie in de zorg: Pebbles Praag als MakerNurse

Gepost op: 13 aug 2024 | Ondernemerschap

Ondernemen en verpleegkunde zijn twee gebieden die vaak niet direct met elkaar in verband worden gebracht. Derdejaars studente Pebbles Praag bewijst echter dat er een brug te slaan is tussen deze twee werelden. Het afgelopen semester kregen derdejaars studenten van de opleiding Verpleegkunde de kans om naast hun stage een innovatie te ontwikkelen met behulp van persoonlijke coaching verzorgd door het Venture Centre HvA. Dit is een intrapreneurship track, 'MakerNurse' genaamd, en is ontstaan uit de tweedaagse Venture Centre HvA 'Pressure Cooker' workshop die al enkele jaren wordt gegeven op de stageterugkomdag van de opleiding Verpleegkunde.

'MakerNurses'

Het intrapreneurship track 'MakerNurse' is een module die studenten grotendeels zelfstandig kunnen doorlopen, ondersteund door klassikale instructies en individuele feedbacksessies. Het doel van deze module is om studenten te leren hoe ze praktische problemen op de werkvloer kunnen herkennen, analyseren en vervolgens gevalideerde oplossingen kunnen ontwikkelen in de vorm van nieuwe producten en/of diensten.

De module is geïnspireerd door 'MakerNurses', een groep innovatieve verpleegkundigen die kansen herkennen om de zorg te verbeteren, en deze kennis delen. Deze inventieve verpleegkundigen bedenken creatieve oplossingen om de patiëntenzorg te verbeteren. MakerNurses moedigt verpleegkundigen aan om hun probleemoplossende vaardigheden te benutten en de geest van uitvinding, creativiteit en innovatie in zorgomgevingen te brengen. Hun kennis wordt online gedeeld, zodat deze creatieve oplossingen wereldwijd toegepast kunnen worden: een bron van inspiratie dus!

Het Project van Pebbles Praag

Pebbles Praag volgde deze module en werd hierbij ondersteund door Romaike Slikker van Venture Centre HvA en Hajar Rifi van de opleiding Verpleegkunde. Tijdens haar stage constateerde Pebbles dat waaknaalden niet doorgespoeld werden. Waaknaalden, die permanent toegang geven tot de bloedbaan maar niet aan een infuus zijn aangesloten, moeten regelmatig gespoeld worden om verstopping te voorkomen.

Om te achterhalen waarom dit niet gebeurde, onderzocht Pebbles uitgebreid de beweegredenen van haar collega's. Met behulp van methodes zoals 'empathy mapping' en 'stakeholder mapping' analyseerde en visualiseerde zij het probleem. Voor verpleegkundigen zoals Pebbles is het normaal om te denken vanuit de wensen en behoeften van de gebruiker of cliënt, en deze vaardigheid kon ze dus goed toepassen bij het ondernemen.

Ontwikkeling van een Innovatief Labelsysteem

Pebbles ontwikkelde een prototype voor een labelsysteem om het spoelen van waaknaalden zichtbaar te maken. Na het testen bleek dat haar collega’s niet enthousiast waren over deze oplossing omdat zij zich zorgen maakten over verspilling. Pebbles besloot daarom om een digitale oplossing te ontwikkelen. In het digitale systeem SmartPhrase werd een 'waaknaald' sectie toegevoegd, waarin verpleegkundigen kunnen rapporteren dat de waaknaald is gespoeld. Deze functie is niet alleen een controle achteraf, maar ook een geheugensteun. Deze toevoeging werd door collega’s als enorm waardevol beschouwd.

Leerervaringen van Pebbles

Pebbles geeft aan veel te hebben geleerd van het MakerNurse track. "Deze opdracht sluit goed aan bij mijn opleiding; hier zie je het verschil tussen MBO en HBO. Het is meer dan alleen uitvoeren, je krijgt ook de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen," vertelt Pebbles tijdens de evaluatie aan het einde van het semester. "Ik zou dit aan iedereen aanraden, vooral aan derdejaars vanwege het implementatieplan dat wij in het vierde jaar moeten uitvoeren."

Het intrapreneurship track is één van de programma’s die wij aanbieden bij het Venture Centre HvA om studenten, ongeacht de opleiding, een ondernemende houding aan te leren. Wij geloven dat ondernemerschap iets is wat je kunt leren, en zullen ons in de toekomst blijven inzetten om effectieve (nieuwe) programma’s hiervoor te ontwikkelen. Zo werken wij toe naar een toekomst waar elke student, ongeacht hun opleiding, de benodigde vaardigheden en kennis bezit voor het maken van een positieve impact!