Venture Centre
Aftrap academisch jaar met ‘Opportunity Knocks’
Gepost op: 16 sep 2024 | OndernemerschapHet nieuwe academische jaar is voelbaar begonnen bij Venture Centre HvA met een reeks ‘Opportunity Knocks’ workshops. Deze workshop wordt vaak aan het begin van een nieuw blok of semester gegeven, met als doel studenten te leren kansen te herkennen binnen hun team die zij gedurende het project kunnen benutten. Bovendien blijkt de workshop ook een sterke teambuildingactiviteit te zijn: studenten ontdekken dankzij de oefeningen nieuwe dingen over hun klasgenoten. We kijken terug op de eerste twee weken, waarin Opportunity Knocks werd georganiseerd voor verschillende bachelor- en minorprogramma's, en waarin studenten waardevolle inzichten opdeden voor hun verdere samenwerking.
CO+CB’s Stone: ‘Ondernemen in de Platformeconomie’ | FDMCI
Net als vorig semester wordt Opportunity Knocks ook dit jaar weer ingezet als startpunt voor de stone ‘Ondernemen in de Platformeconomie’ binnen Creative Business. Tijdens deze workshop doorlopen studenten in drie uur tijd verschillende stappen en brainstormsessies, die hen uiteindelijk leiden naar een innovatie binnen de kluseconomie, deeleconomie of e-commerce. Zoals het gezegde gaat: "Hindsight is 20/20" – als je toen wist wat je nu weet, had je misschien andere keuzes gemaakt om fouten te voorkomen. Daarom biedt deze workshop een waardevolle voorbereiding voor het verdere verloop van hun project.
Product Design: ‘Innovation Design’ | FT
Omdat studenten van Product Design al goed bekend zijn met het Design Thinking-proces, is het een logische stap om hen een andere manier van innoveren te leren. Via het ‘Bird in the Hand’-principe uit de Effectuation-theorie worden binnen het team kansen geïdentificeerd en vervolgens omgezet in een product of dienst. Op verzoek van docent Maarten Meijer is er een extra stap toegevoegd waarin de Missies voor de Toekomst van de Topsectoren worden ingezet om de impact van de innovatie te versterken.
AMSIB: ‘Innovate for Impact’ | FBE
Voor het nieuwe vak ‘Innovate for Impact’ werken studenten in teams aan een brand-extension voor een fictieve opdrachtgever. Tijdens twee sessies, waarin in totaal 90 studenten deelnemen, ontdekken zij welke vaardigheden, middelen en contacten uit hun netwerk zij kunnen inzetten. Deze inzichten zullen hen niet alleen helpen bij het voltooien van dit project, maar ook van grote waarde zijn gedurende hun verdere studie en professionele loopbaan. Bovendien leren de studenten hoe ze effectief kunnen samenwerken binnen multidisciplinaire teams, wat essentieel is voor succes in de praktijk.
Minor: ‘Creating Food Concepts’ | FSB
Dat de studenten van deze minor in staat zijn om innovatieve producten te ontwikkelen, wordt duidelijk geïllustreerd door het succes van 10K Alumni Tim Goudswaard en Karima el Hattachi, elk met hun eigen startup die beiden uit deze minor voortkomen. Ook dit semester zullen de studenten van Creative Food Concepts opnieuw werken aan innovaties binnen de foodsector. Ter inspiratie werd de sessie afgesloten met een tour langs onder andere het Makerslab en de diverse start-ups die actief zijn in Studio HvA. Hierdoor kregen de studenten direct inzicht in het creatieve proces en de mogelijkheden binnen de sector.
De Opportunity Knocks workshop is, net als de workshop Pressure Cooker, beschikbaar in het Nederlands en Engels, en kan gedeeltelijk aangepast worden naar de wensen en leerdoelen van het vak of de minor waarin deze gegeven wordt. Neem contact op met r.slikker@hva.nl onder vermelding van ‘EXPLORE Workshops’ voor de mogelijkheden.