Venture Centre

Vijf valkuilen voor CE’ers op zoek naar een startup idee...

en inspiratie hoe je ze voorkomt!
Gepost op: 15 mrt 2021 | Ondernemerschap

Afgelopen woensdag – 10 maart 2021 – mocht ik voor het tweede jaar op rij bij het Your Next Step-evenement een verhaal vertellen over innovatieve, duurzame en inclusieve startups. Het leuke aan dit evenement is dat veel studenten van de opleiding commerciële economie erg gemotiveerd zijn om te gaan ondernemen of ondernemerschap te ontdekken, en een groeiend aantal vindt duurzaamheid daarbij erg belangrijk.

Bij het Venture Centre zien we dat veel van de initiatieven van deze enthousiaste CE studenten snel weer in de kiem wordt gesmoord. Zonde, want daar gaat veel enthousiasme mee verloren en het leidt tot kleine bedrijfjes met beperkte levensvatbaarheid in plaats van tot innovatieve bedrijven met een duurzame impact en groeimogelijkheden.

Hier onder bespreken we vijf valkuilen van enthousiaste CE studenten die willen gaan ondernemen. Om je te helpen deze te vermijden er zijn ook een aantal voorbeelden waar wij zien dat het ambacht van jouw als CE’er zelf je in staat stelt innovatief en duurzaam te ondernemen.

5 Valkuilen

Vissen in een rode oceaan.

Elke CE’er kent het Ansoff-model met de bestaande en nieuwe markten en producten en we zien veel CE studenten kiezen om met een bestaand product een specifieke niche in een bestaande markt te gaan bedienen. Ze gaan de concurrentie aan met wat ze zelf ‘een unieke branding’ noemen.

Echter, dit zorgt ervoor dat ze zichzelf in een markt met tal van concurrenten moet invechten zonder echt concurrentievoordeel en met een klein marketingbudget. Het gevolg is dat ze zich in ‘een rode oceaan’ bevinden waarin ze niet kunnen concurreren met het al bestaande aanbod.

Kant-en-klaar producten

Studenten gaan vaak direct op zoek naar bestaande producten die ze gemakkelijk kunnen inkopen – via een whitelabel of zelfs dropshipping constructies. Dit worden dan vaak handeltjes in niet-duurzame consumentengoederen of adviespraktijkjes waar kleine hoeveelheden aan vrienden en familie worden verkocht.

Ook hier zie je dan al snel het probleem dat studenten met bestaande producten een bestaande markt op willen waarbij de ze geen grote inkoopvoordelen hebben en in veel gevallen een kwalitatief minder product op de markt moeten brengen.

Geen maak-skills

We horen van studenten dat er twee redenen zijn om te kiezen voor een kant-en-klaar product – of uiteindelijk kiezen voor consultancy. De eerste reden is dat ze aangeven niet over de vaardigheden beschikken om een product te ontwerpen of produceren.

Dit leidt ertoe dat meer onderscheidende ideeën in de prullenbak belanden en worden ingeruild voor oplossingen die letterlijk op internet te bestellen zijn.

Te korte ‘go-to-market’

Een andere reden is dat studenten voor het eind van het blok of semester de wenselijkheid en levensvatbaarheid willen, en vaak volgens beoordelingscriteria van de opleiding moeten, aantonen door middel van verkoop. En hoewel betalende klanten vaak een goede vorm van validatie zijn, is het zeker niet de enige of in elke situatie de meest geschikte vorm

Het in tien en zelfs twintig weken van het spotten van de kans naar het hebben van een betalende klant is absurd kort. Zeker als je doel is om met een vernieuwend, duurzaam en inclusief idee de basis te leggen voor een potentieel economisch duurzaam en schaalbare onderneming.

Advies verkopen

Tot slot, het opzetten van een adviespraktijk. Ik heb er al een paar keer naar verwezen, maar we zien studenten CE vaak terugvallen op het verkopen van advies, maar de hierboven genoemde valkuilen gaan juist ook op voor deze business ideeën.

Want hoewel het aantrekkelijk lijkt, je hoeft namelijk geen producten te laten ontwikkelen of in te kopen. En je hebt al snel een aantrekkelijke propositie met ‘jong en out-of-the-box advies. Maar de consultancy markt is bij uitstek een rode oceaan en een echt concurrentievoordeel heb je als CE-student nog niet. Bovendien kost het ontwikkelen van een consultancy model veel tijd, expertise en moeite.

Dus als dit je ambitie is, dan is het enige passende advies om voor nu starten met een onderneming uit je hoofd te zetten, maar verder te bouwen aan je eigen expertise als CE’er, te verdiepen en verbreden, en gebruik te maken van alle mogelijkheden die de opleiding je biedt om te werken aan jouw unieke set van vaardigheden, kennis en ervaring: zoals stages, minoren en excellentieprogramma’s.

Maar hoe dan wel?

Om deze valkuilen te omzeilen is onze tip, om als commerciële economie student stil te staan bij de skills die jij als CE’er kan inbrengen in een startup, en in het bijzonder in het proces van ‘opportunity recognition.

Het ambacht van de CE’er is namelijk om de markt en de interne organisatie met elkaar te verbinden, en hoe dit je kan helpen bij het spotten van kansen zien we bij de volgende vier voorbeelden.

Inspiratiebron 1: Too Good To Go

Een technisch bedrijfskundige zal bij ‘waste’ in een bedrijf vaak gaan nadenken hoe het proces efficiënter kan worden gemaakt, de commercieel econoom ziet kansen. Wat als iets wat blijft liggen of wat overblijft in de productie of verkoop nu nog commerciële waarde heeft?

Precies dat is wat de founders van Too Good To Go zichzelf hebben afgevraagd met als resultaat een duurzame startup die niet alleen voedselverspilling (SDG 2) helpt tegen gaan, maar ook nog eens zorgt voor een extra inkomstenbron voor winkeliers (SDG 8).

Dit laat zien hoe je door inzicht te krijgen in een specifieke branche, markt of zelfs de situatie van een bedrijf je kan kijken welke resources op dit moment geen commerciële waarde vertegenwoordigen en waar wellicht ook duurzame impact mee gemaakt kan worden.

Zo’n zoektocht kan je beginnen in een branche of bedrijf waar jij een passie voor hebt en een handige tool hierbij zijn de ‘key business actions and solutions’ van SDG Compass.

Lees meer over Too Good To Go

Inspiratiebron 2: Boldking

Maar CE’ers zijn natuurlijk ook van het marktonderzoek en het observeren van klantgedrag hoort daarbij. Zo had ik niet raar opgekeken als het een CE’er was die tot het inzicht was gekomen dat mannen vaak nog drie weken doorscheren met een bot mesje. De reden? Als ze eenmaal in de supermarkt staan nemen ze van alles mee, maar vergeten ze de mesjes. Eenmaal voorbij de kassa zijn ze te lui om terug te lopen.

Aangezien een gemiddeld mesje na 21 dagen moet worden vervangen betekent het dat je eigenlijk twee keer zoveel mesjes kan verkopen. Combineer dit met de uitvinding dat een scheermesje ook door de brievenbus past, et voila: Boldking is geboren.

Dit voorbeeld laat zien dat inzicht krijgen in de customer journey van eindgebruikers kan leiden tot slimme nieuwe business concepten. En dat op zoek gaan naar de momenten dat men in het dagelijks leven boze, gefrustreerde of moedeloze emoticons zou gebruiken om hun stemming te duiden een mooi begin punt kan zijn voor een innovatieve startup.

Lees meer over Boldking

Inspiratiebron 3: de Sustainaball

Dat inspiratie en vooral deze insights overal kunnen worden opgedaan en dus bijvoorbeeld ook op de eigen sportvereniging, dat kan je zien aan het voorbeeld van de Sustainaball.

Want als je op een tennisclub was gaan kijken naar producten waarvan er veel gebruikt en weggegooid worden, dan had je al snel tot de ontdekking gekomen dat tennisballen maar een kort leven is beschoren voor ze in de vuilnisbak, hondenmand of op de trekhaak verdwijnen.

Een tennisbal de dus langer meegaat maar ook nog eens wordt gemaakt van gerecycled materiaal en daarna ook weer wordt hergebruikt, is dan opeens geen heel verstrekkend idee meer.

Lees meer over de Sustainaball

Inspiratiebron 4: Wasteless

Tot slot een combinatie waar zowel inzichten in de markt als de interne omgeving samenkomen. Want hoe tijdrovend en onnauwkeurig is het wel niet dat in een supermarkt aan het eind van de dag iemand stickers met prijsverlagingen moet plakken op producten waarvan de houdbaarheidsdatum in zicht komt. Dat moet toch slimmer kunnen?

De founders van Wasteless zijn daarom op zoek te gaan naar de mogelijkheden om niet alleen op digitale prijsetiketten prijzen per houdbaarheidsdatum te laten zien. Maar ze zochten ook een oplossing waarbij supermarktmedewerkers niet zelf voor alle producten dit hoefden in te voeren. En zij kwamen uit bij Artificial Intelligence.

Lees meer over Wasteless

3 Tips om mee aan de slag te gaan

Met deze vier voorbeelden wordt als snel duidelijk dat je als CE’ er alles in huis hebt om nieuwe markten te vinden in plaats van je blind te starten op markten met veel concurrentie. Dat inzichten die leiden tot innovatieve ideeën overal op de loer liggen. En dat hoewel je misschien niet zelf een product kan ontwerpen, je als CE’ er in een team wel degelijk technologische innovaties kan realiseren.

En daarom, voor als je als CE’er besluit op zoek te gaan naar een innovatief en duurzaam business idee, drie tips om in gedachten te houden.

  1. Vertrouw op je eigen vakmanschap en ga op zoek naar vernieuwende end-user oplossingen en gebruik market insights. Ga op zoek naar waar onderbenutte resources zijn of naar waar sluimerende ontevredenheid is bij de eindgebruiker. En schets daarna een alternatieve visie van hoe de toekomst er ook uit zou kunnen zien.
  2. Laat je niet afschrikken als je uiteindelijk een oplossing verzint die jij niet zelf kan maken – zoals bijvoorbeeld het voorbeeld van Wasteless. Duurzaam en innovatief ondernemen is een teamsport en als je zelf de kennis en vaardigheden niet hebt kan je teamleden zoeken die dit wel hebben. In de tussentijd ga je in gesprek met een expert en vraag je of zij denkt dat AI de door jouw gewenste waarde kan leveren.
  3. Wees geduldig, want je bent iets aan het ontwikkelen dat er nog niet is en dat kost tijd. Trap dus niet in de val om snel te willen verkopen, maar valideer de desirability, feasibility en viability van jouw business idee stap voor stap. Dit goed doen vraagt minimaal net zoveel van jouw ondernemerschapsvaardigheden en ook op deze manier kan je aan opleidingseisen voldoen. (tip voor opleidingen: gun studenten ook deze tijd en neem andere methode om te valideren op in je beoordelingscriteria)

Als CE'er ondernemen op de HvA?

Wil jij als CE'er een innovatieve of duurzame startup te beginnen of ben je daar al mee bezig? Kom dan een keer langs bij het HvA Venture Centre in het Wibauthuis. Hier kan je als student en alumnus van de Hogeschool van Amsterdam gebruik maken van allerlei ondersteuning en faciliteiten.

Zo is er het 10K Pre-Incubator programma, het gratis membership van de Amsterdam Venture Studios waarbij je gebruik kan maken van de werkplekken én toegang tot coaches, onderzoekers en tal van methoden om je te helpen bij jouw startup. Bovendien kan je altijd een afspraak maken bij het Startup Spreekuur!

Bonus – handige tips & tools

  1. Bouw een team
    https://tallyfy.com/perfect-startup-team/
  2. Verkrijg inzicht in een probleem
    https://www.metabeta.com/articles/process/problem-statement-canvas/
  3. Werk de klantreis uit
    https://medium.com/@ColumbiaRoadCom/why-and-how-to-create-a-customer-journey-map-download-free-template-b832a614cbe0
  4. Ga de straat op
    https://www.boardofinnovation.com/tools/interview-guide/
  5. Leer over de rol van bedrijven binnen de SDG’s
    https://sdgcompass.org/