Venture Centre
Proeftuinen tijdens Global Entrepreneurship Week
Gepost op: 12 jan 2021 | OndernemerschapWorkshops waarin je kennis kan maken met de methoden en technieken die binnen het ondernemerschapsonderwijs worden gebruikt. Tijdens de Global Entrepreneurship week worden er meerdere inspirerende van deze proeftuinen aangeboden.
Escape rooms in het onderwijs
Een escape room, waarschijnlijk heb je er wel eens een gedaan of je hebt er van gehoord. Binnen de HvA wordt hij, met inhoud van een specifiek vak of opleiding, ook gebruikt in het (ondernemerschaps)onderwijs. Het blijkt dat je voor het oplossen van escape rooms een entrepreneurial mindset nodig hebt en dat het motiverend werkt voor studenten. “Outside of the box” denken, puzzels oplossen en samenwerken, allemaal skills die ook als ondernemer belangrijk zijn.
Onderzoekers, Kristin Webb, Richard Martina en Ingrid Wakkee zijn actief met het door onder ander Erasmus+ gefinancierde onderzoeksproject Unlock. Dit is een vervolg en verdieping van het eerste escape room project op de HvA. Unlock is een samenwerking van zeven Europese instellingen waaronder de HvA. De focus ligt op de skills en competenties achter escape rooms. Wat brengt het studenten, maar ook wat hebben docenten nodig om zo’n escape room succesvol te implementeren. Een tastbaar product wat voortvloeit uit dit project is een MOOC (Massive Open Online Course) dat docenten alles leert over escape rooms in het onderwijs, maar ook laat zien hoe je er een moet ontwerpen en implementeren. In maart 2021 wordt hij gelanceerd.
Minor Sociaal Ondernemen
De nieuwe HvA brede minor Sociaal Ondernemen heeft een missie: Bijdragen aan een duurzame en meer sociale wereld door een nieuw perspectief op de economie te verstevigen.
Met een team is in 2017 gestart met het ontwikkelen van de minor en begin 2020 heeft de eerste lichting studenten de minor gevolgd. De leergemeenschap staat hierin centraal en bestaat uit studenten, praktijkpartners, het lab Sociaal Ondernemerschap en stakeholders binnen de HvA. Centraal stat het verbinden van de minor aan het onderzoek.
Het soort studenten wat kiest voor de minor is divers, van studenten die meer willen weten over een duurzame manier van ondernemerschap tot studenten die al een plan hebben liggen van een sociale onderneming die ze willen opstarten. Uniek is de mix van verschillende opleidingen, studenten van 15 verschillende opleidingen zitten bij elkaar in een minor, wat voor kruisbestuiving zorgt tussen de ideeën van studenten.
De minor is tot stand gebracht door twee faculteiten van de HvA (Maatschappij en Recht en Business en Economie) die daar een budget voor hebben vrij gemaakt met als doel dat er waardevolle lessen worden geleerd op drie experimentele aspecten van de minor. De hechte verbinding tussen onderzoek en onderwijs, het transdisciplinaire werken en de interfacultaire organisatie. Op deze manier wordt geprobeerd uit de verkokering van het onderwijs te komen en verbinding te zoeken door de opleidingen heen.
Viscarious learning
Simpel gezegd is vicarious learning het leren van de ervaringen van anderen zonder het zelf te moeten meemaken. Kinderen leren veel op deze manier. Als er iets niet goed gaat bij een ander kind doen ze het niet na. Als ze zien dat een kind een beloning verdient met bepaald gedrag, zie je dat ze het juist wel na gaan doen. Dit principe kan je ook gebruiken in het onderwijs.
In het project Fenix van onderzoekers Jeanne Martens en Richard Martina gaan studenten op zoek naar faalverhalen van ondernemers. Met als doel te leren van die ervaring en een database te vullen met al deze verhalen. In het Fenix project is het belangrijk dat studenten zelf op zoek gaan naar een ondernemer waar ze een interview mee kunnen doen. Het blijkt lastig voor studenten om hun netwerk aan te spreken en ze zoeken vaak de veilige weg van hun ouders of een medestudent. In het project is daarom een zeer uitgebreide handleiding ontwikkeld waarin studenten aan de hand worden meegenomen. Dit gaat van het maken van een afspraak tot hoe je eigenlijk een nette mail stuurt.
Uit de reflectieverslagen van de studenten komt naar voren dat de interviews en het transcriberen daarvan veel indruk maken op studenten. Ook de studenten die hun eigen ouders hebben geïnterviewd over falen maken indruk. Op de audio is duidelijk te horen hoe professioneel studenten het gesprek met hun ouders aangaan en ook hoe ouders reflecteren en vertellen over wat hun is overkomen. Dat een ondernemer zich zo open en kwetsbaar opstelt en zijn of haar verhaal vertelt zodat de student dit niet hoeft te overkomen, is iets wat ontzettend goed werkt. Daarom wordt er gezocht naar hoe de methode ook voor ander leerervaringen kan worden ingezet. Op dit moment wordt de vraagstelling al iets omgebogen, er wordt niet perse gevraagd naar een faalervaring, maar ook naar verhalen over wendbaarheid. Bijvoorbeeld hoe ondernemers zich in deze Corona periode wendbaar op moeten stellen.
In ondernemerschapsonderwijs bestaat heel erg een cultuur van ‘ga het maar gewoon doen.’ Op deze manier laat je zien dat het ook goed is om eerst eens met iemand te gaan praten. Ondernemerschap is ook gewoon een vak. Je laat een student architectuur ook niet meteen de brug in echt ontwerpen, die geef je eerst theorie mee.