Urban Vitality Open Science
Dr. J.J. Doppenberg (Jannet)
Onderzoeker, hoofddocent, cluster Exact en Beroepsonderwijs-
Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent
Brouwer, P., Doppenberg, J., Boersma, A., Wagemakers, S., & van Batenburg, E. (2021). Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent. Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. https://ecbo.nl/wp-content/uploads/sites/3/11-2021-10-Onderzoeksverrichtingen-in-de-praktijk-van-de-mbo-docent.pdf
-
Handvat ontwikkelen van excellentieprogramma’s
Doppenberg, J., Kosters, J., & Moerkamp, T. (2020). Handvat ontwikkelen van excellentieprogramma’s. Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/kc-oo/pdfs-bij-projecten/hva---handvat-ontwikkelen-excellentieprogrammas---groot.pdf?1600316525172
-
Bekwaam als leraar
Snoek, M. (Ed.), Doppenberg, J., Meijer, B., Kenkel, J., Morshuis, J., & Oudkerk Pool, I. (2020). Bekwaam als leraar: begeleiding startende leraren. Software, Lifely. https://apps.apple.com/nl/app/bekwaam-als-leraar/id1391619148
-
De ontwikkeling van het excellentieprogramma Powerteam
Doppenberg, J., Kosters, J., & Moerkamp, T. (2020). De ontwikkeling van het excellentieprogramma Powerteam: ervaringen van docenten en studenten. Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/kc-oo/pdfs-bij-projecten/hva---de-ontwikkeling-van-het-excellentieprogramma-powerteam---def.pdf?1601287401356
-
Excellentieprogramma’s: het ontwikkel- en implementatieproces.
Doppenberg, J., & Reumerman, R. (2020). Excellentieprogramma’s: het ontwikkel- en implementatieproces. terugkoppeling resultaten meting 2017 en meting 2019 ROC van Amsterdam en ROC van Flevoland. Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/kc-oo/pdfs-bij-projecten/hva---excellentieprogrammas-het-ontwikkel--en-implementatieproces---def.pdf?1601287398715
-
Samenwerken aan onderwijskwaliteit
Brouwer, P., Doppenberg, J., & van Kan, C. (2020). Samenwerken aan onderwijskwaliteit: Inzicht in succesfactoren. Opleiding & Ontwikkeling: Tijdschrift voor Human Resource Development, 2020(2), 24-29.
-
Ruimte voor excellent talent: Een beschrijving van excellentieprogramma’s binnen MBO College Airport, MBO College Amstelland, MBO College Zuid en MBO College Zuidoost van het ROC van Amsterdam - Flevoland
Doppenberg, J., de Boer, A., van Bolhuis, A., Chinnoe, A., Douma-Alta, M., & Mulder, V. (2019, May 28). Ruimte voor excellent talent: Een beschrijving van excellentieprogramma’s binnen MBO College Airport, MBO College Amstelland, MBO College Zuid en MBO College Zuidoost van het ROC van Amsterdam - Flevoland. Hogeschool van Amsterdam. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/kc-oo/publicaties/excellentie-mbo/podium-voor-excellent-talent-magazine.pdf?1574328616071
-
Samenwerken aan onderwijskwaliteit
Brouwer, P., Hermanussen, J., Vink, R., Doppenberg, J., van den Hout, J., van Kan, C., Hazelhoff, R., Kuipers, P. J., Pierik, A., Diender, W., van de Beerekamp, L., Schnoing, M., & Koster, M. (2019). Samenwerken aan onderwijskwaliteit. Expertisecentrum Beroepsonderwijs .
-
Een opstapje naar excellentie
Jaouna, M., & Doppenberg, J. (2019). Een opstapje naar excellentie: simpel, maar o zo waardevol. Profiel, 28(5), 29-31. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/kc-oo/publicaties/excellentie-mbo/1906-janouna--doppenberg-een-opstapje-naar-excellentie.pdf?1574328610970
-
Excelleren in het Power-Team MBO College Zuid
Engers, S., & Doppenberg, J. (2018). Excelleren in het Power-Team MBO College Zuid. Profiel, 27(6), 25-27. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/kc-oo/publicaties/excellentie-mbo/engers-en-doppenberg--excelleren-in-het-powerteam-mbo-college-zuid.pdf?1574328613948
-
Are more able students in higher education less easy to satisfy?
Griffioen, D. M. E., Doppenberg, J. J., & Oostdam, R. . J. (2018). Are more able students in higher education less easy to satisfy? Higher Education, 75(5), 891-907. https://doi.org/10.1007/s10734-017-0176-3
-
Excellentieprogramma’s: het ontwikkel- en implementatieproces
Doppenberg, J., & Reumerman, R. (2018). Excellentieprogramma’s: het ontwikkel- en implementatieproces: Terugkoppeling 1e meting ROC van Amsterdam en ROC van Flevoland. Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/kc-oo/publicaties/excellentie-mbo/1802-terugkoppeling-rocva-en-rocvf-def.pdf?1574328609078
-
Organisational influence on lecturers' perceptions and behaviour towards change in education
Griffioen, D. M. E., Doppenberg, J. J., & Oostdam, R. J. (2018). Organisational influence on lecturers' perceptions and behaviour towards change in education. Studies in Higher Education, 43(11), 1810-1822. https://doi.org/10.1080/03075079.2017.1284191
-
Collaborative teacher learning: individual and shared perceptions
Doppenberg, J. (2017). Collaborative teacher learning: individual and shared perceptions. In The 17th biennial conference of EARLI
-
Systematisch en groepsgewijs differentiëren binnen beroepsgerichte lessen Techniek & Vakmanschap
Vennix, A., Doppenberg, J., & Beijaard, D. (2017). Systematisch en groepsgewijs differentiëren binnen beroepsgerichte lessen Techniek & Vakmanschap. Eindhoven School of Education.
-
A typology of developed and implemented honors programs in Dutch higher education
Doppenberg, J. J., Griffioen, D. M. E., & Oostdam, R. J. (2016). A typology of developed and implemented honors programs in Dutch higher education. Paper presented at Higher Education Conference, Amsterdam, Netherlands.
-
De acceptatie van honours door docenten in het hoger onderwijs
Griffioen, D. M. E., Doppenberg, J., & Oostdam, R. (2016). De acceptatie van honours door docenten in het hoger onderwijs. In Verslag Onderwijs Research Dagen - 25 t/m 27 mei 2016 Hogeschool InHolland. https://www.inholland.nl/media/16430/verslag-onderwijs-research-dagen-2016-def.pdf
-
De betekenis en functie van een hogeschoolbreed intentioneel curriculum op de ontwikkeling van faculteitsspecifieke honoursprogramma’s
Enthoven, M., Oostdam, R., Devilee, B., Winter, E., Doppenberg, J., & Griffioen, D. M. E. (2016). De betekenis en functie van een hogeschoolbreed intentioneel curriculum op de ontwikkeling van faculteitsspecifieke honoursprogramma’s. Tijdschrift voor hoger onderwijs, 34(3), 22-40.
-
Een exploratie van differentiatievormen binnen beroepsgerichte lessen Techniek & Vakmanschap
Vennix, J., Doppenberg, J. J., & Beijaard, D. (2016). Een exploratie van differentiatievormen binnen beroepsgerichte lessen Techniek & Vakmanschap. In Onderwijs Research Dagen 2016
-
Een typologie van excellentieprogramma’s voor het hoger beroepsonderwijs
Doppenberg, J., Griffioen, D. M. E., & Oostdam, R. (2016). Een typologie van excellentieprogramma’s voor het hoger beroepsonderwijs. Tijdschrift voor hoger onderwijs, 34(3), 41-57. https://research.tue.nl/en/publications/een-typologie-van-excellentieprogrammas-voor-het-hoger-beroepsond
-
Onderzoekende leeromgevingen als opbrengst van een school- en vakoverstijgende PLG
Doppenberg, J. J., Vos, M., & Beijaard, D. (2016). Onderzoekende leeromgevingen als opbrengst van een school- en vakoverstijgende PLG. In Onderwijs Research Dagen 2016
-
Ontwerp, gebruik en acceptatie van excellentie in de Hogeschool van Amsterdam
Griffioen, D. M. E., Doppenberg, J., Enthoven, M., & Oostdam, R. (2016). Ontwerp, gebruik en acceptatie van excellentie in de Hogeschool van Amsterdam: de evaluatie van excellentieprogramma's onder SIRIUS. Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
The dark side of innovative and transferable characteristics of honour programs
Doppenberg, J. J., Griffioen, D. M. E., & Oostdam, R. J. (2016). The dark side of innovative and transferable characteristics of honour programs. Paper presented at Utrecht Honours Conference 2016, Utrecht, Netherlands.
-
Collaborative teacher learning: struggling between individual and shared perceptions
Doppenberg, J. J. (2015). Collaborative teacher learning: struggling between individual and shared perceptions. In ECER 2015 "Education and Transition. Contributions from Educational Research", 7 to 11 September 2015 Corvinus University of Budapest.
-
De opbrengsten van geïntegreerd wetenschap en techniekonderwijs op de lerarenopleiding basisonderwijs.
van der Zee, S., Gijsel, M. A. R., & Doppenberg, J. J. (2015). De opbrengsten van geïntegreerd wetenschap en techniekonderwijs op de lerarenopleiding basisonderwijs. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 36(1), 53-64.
-
Innovative teaching methods for honour programs
Doppenberg, J. J., Devilee, B. C. M., Griffioen, D. M. E., & Oostdam, R. J. (2015). Innovative teaching methods for honour programs. In the European Conference on Educational Research (ECER)
-
The evaluation of the implementation and acceptance of hounour programs in a higher education institute
Griffioen, D. M. E., Doppenberg, J. J., Enthoven, M. E. M., & Oostdam, R. J. (2015). The evaluation of the implementation and acceptance of hounour programs in a higher education institute. In the European Conference on Educational Research (ECER)
-
Vernieuwende excellentieprogramma's
Doppenberg, J. J., Griffioen, D. M. E., Winter, E. D., Devilee, B. C. M., & Oostdam, R. J. (2015). Vernieuwende excellentieprogramma's. In Onderwijs Researchdagen 2015
-
Verschillen in perceptie op de opleiding tussen honours- en reguliere studenten in het hoger beroepsonderwijs
Griffioen, D. M. E., Doppenberg, J. J., Devilee, B., Winter, E., Enthoven, M., & Oostdam, R. (2015). Verschillen in perceptie op de opleiding tussen honours- en reguliere studenten in het hoger beroepsonderwijs. In Onderwijs Researchdagen 2015 (ORD 2015), 17-19 juni 2015, Leiden, Nederland Universiteit Leiden, ICLON.
-
De implementatie van het concept Vakcollege in het vmbo.
Doppenberg, J. J., & Beijaard, D. (2014). De implementatie van het concept Vakcollege in het vmbo..
-
Geïntegreerd onderwijs in wetenschap en techniek op de lerarenopleiding
van der Zee, S., Gijsel, M. A. R., & Doppenberg, J. J. (2014). Geïntegreerd onderwijs in wetenschap en techniek op de lerarenopleiding. Saxion.
-
Geïntegreerd wetenschap en techniek onderwijs op de Pabo
Gijsel, M. A. R., Doppenberg, J. J., & van der Zee, S. (2014). Geïntegreerd wetenschap en techniek onderwijs op de Pabo. In Congres voor Lerarenopleiders 2014 (Velon) 10 en 11 maart 2014, Zwolle, Nederland Zwolle: Windesheim.
-
Vakcolleges: doen, doen, doen!
Doppenberg, J. J., & Beijaard, D. (2014). Vakcolleges: doen, doen, doen! Didactief, 44(4), 24-25.
-
Implementatie van het concept Vakcollege: het implementatieproces en factoren van invloed
Doppenberg, J. J., Beijaard, D., & Vink, R. (2013). Implementatie van het concept Vakcollege: het implementatieproces en factoren van invloed. (Kortlopend Onderwijsonderzoek). Eindhoven School of Education.
-
Relationships between primary school teachers' perceived learning outcomes of collaboration, foci and learning activities
Doppenberg, J. J., Brok den, P. J., & Bakx, A. W. E. A. (2013). Relationships between primary school teachers' perceived learning outcomes of collaboration, foci and learning activities. Learning and individual differences, 28, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2013.08.003
-
Samenwerkend leren: droom of (bijna) realiteit?
Doppenberg, J. J., Bakx, A. W. E. A., & Brok den, P. J. (2013). Samenwerkend leren: droom of (bijna) realiteit? Didaktief, 43(9), 32-33.
-
Samenwerkend leren van leerkrachten: leeropbrengsten gerelateerd aan activiteiten en foci van samenwerking
Doppenberg, J. J., Brok den, P. J., & Bakx, A. W. E. A. (2013). Samenwerkend leren van leerkrachten: leeropbrengsten gerelateerd aan activiteiten en foci van samenwerking. In Onderwijs Research Dagen 2013 (ORD 2013), 29-31 mei 2013, Brussel, Belgie Vrije Universiteit Brussel.
-
Collaborative teacher learning across foci of collaboration: perceived activities and outcomes
Doppenberg, J. J., Brok den, P. J., & Bakx, A. W. E. A. (2012). Collaborative teacher learning across foci of collaboration: perceived activities and outcomes. Teaching and Teacher Education, 28(6), 899-910. https://doi.org/10.1016/j.tate.2012.04.007
-
Collaborative teacher learning in different primary school settings
Doppenberg, J. J., Bakx, A. W. E. A., & Brok den, P. J. (2012). Collaborative teacher learning in different primary school settings. Teachers and Teaching, 18(5), 547-566. https://doi.org/10.1080/13540602.2012.709731
-
Collaborative teacher learning: settings, foci and powerful moments
Doppenberg, J. J. (2012). Collaborative teacher learning: settings, foci and powerful moments. Technische Universiteit Eindhoven. https://doi.org/10.6100/IR738874
-
Collaboration of teachers investigated within three different learning situations in primary schools
Doppenberg, J. J., Bakx, A. W. E. A., & Brok den, P. J. (2011). Collaboration of teachers investigated within three different learning situations in primary schools. In Education for a global networked society; 14th biennial EARLI conference, 30 August-3 September 2011, Exeter, England (pp. 2016). University of Exiter/EARLI.
-
Teacher learning within multiple collaborative settings in primary school
Doppenberg, J. J., Bakx, A. W. E. A., & Brok den, P. J. (2011). Teacher learning within multiple collaborative settings in primary school. In Education for a global networked society; 14th biennial EARLI conference, 30 August-3 September 2011, Exeter, England (pp. 1021). University of Exiter/EARLI.
-
Beleid en organisatie [bijdrage aan conferentieverslag Licht op Leren]
Doppenberg, J. J., & Timmerman, M. (2009). Beleid en organisatie [bijdrage aan conferentieverslag Licht op Leren]. Pedagogische Studiën, 86, 255-257.
-
Conditions for the quality of primary education teachers’ collective learning at individual and group level
Doppenberg, J. J., Brok den, P. J., & Bergen, T. C. M. (2009). Conditions for the quality of primary education teachers’ collective learning at individual and group level. In 13th Biennale conference for Research on Learning and Instruction (EARLI 2009), 25-29 August 2009, Amsterdam, The Netherlands UvA and VU Amsterdam.
-
Primary education school leaders’ and teachers’ perceptions of collective learning
Doppenberg, J. J., Brok den, P. J., & Bergen, T. C. M. (2009). Primary education school leaders’ and teachers’ perceptions of collective learning.
-
Primary education teachers’ perceptions of collective learning and working
Doppenberg, J. J., Brok den, P. J., & Bergen, T. C. M. (2009). Primary education teachers’ perceptions of collective learning and working. In International Study Association of Teacher Trainers (ISATT), 01-04 July 2009, Jyvaskyla, Lapland University of Lapland.
-
Collectief leren van leerkrachten in het basisonderwijs
Doppenberg, J. J., Brok den, P. J., & Bergen, T. C. M. (2008). Collectief leren van leerkrachten in het basisonderwijs. In Licht op leren, proceedings van de 35e Onderwijs Research Dagen (ORD), 18-20 juni 2008, Eindhoven (pp. 206-207). Eindhoven School of Education.
-
De St-Eduardschool. Leiden met begrip
Verbiest, E., & Doppenberg, J. J. (2008). De St-Eduardschool. Leiden met begrip. In Scholen duurzaam ontwikkelen: bouwen aan professionele leergemeenschappen (pp. 147-163). Garant.
-
Een schets van een ontwikkeling. De St-Eduardschool
Doppenberg, J. J., & Verbiest, E. (2008). Een schets van een ontwikkeling. De St-Eduardschool. In Scholen duurzaam ontwikkelen: bouwen aan professionele leergemeenschappen (pp. 13-39). Garant.