Centre of Expertise Urban Vitality

WK hockey dames: economische impact en beleving

Project

In de zomer van 2022 organiseerden de Nederlandse en Spaanse hockeybond samen het WK voor vrouwen. Een groot sportevenement brengt een hoop kosten met zich mee, maar hoeveel levert het event op in economische zin? En hoe beleven bezoekers het evenement? Op deze vragen geeft dit onderzoek antwoord. De onderzoeksresultaten helpen andere organisatoren om een betere inschatting te maken van de economische impact van een evenement en de beleving van bezoekers.

De organisatie van topsportevenementen in Nederland staat onder druk. Organisaties, overheden en gemeentes blijven na afloop regelmatig achter met gaten in de begroting. Bovendien toont onderzoek steeds vaker aan dat bezoekers niet automatisch meer gaan sporten door het bezoeken van topsportevenementen. Ook is de meerwaarde ten aanzien van bijvoorbeeld beleving en imago onduidelijk. Organisatoren die een bid uitbrengen, moeten rekening houden met deze factoren en goed kunnen aantonen wat de meerwaarde is van topsportevenementen voor de samenleving in het betreffende land, de stad of de provincie. Wanneer overheidsinstanties onvoldoende meerwaarde zien in de organisatie van topsportevenementen, kan dat leiden tot minder beschikbare financiële middelen, wat de organisatie van het evenement bemoeilijkt.

Doel

De doelstelling van dit onderzoek is tweeledig: het berekenen van de economische impact van het WK Hockey Dames 2022 voor de gemeenten Amsterdam en Amstelveen, en het evalueren van de beleving van het evenement door bezoekers.

Methode

Het onderzoek werd onder leiding van het Mulier Instituut uitgevoerd. Onderzoekers namen enquêtes af en voerden analyses uit op secundaire data, zoals ticketverkoop en hotelovernachtingen. De enquêtes werden op 3 manieren afgenomen:

  • face-to-face
  • online, tijdens het evenement (onder bezoekers - enquête toegankelijk via een QR-code)
  • online, na het evenement (onder ticketkopers - via een e-mailuitnodiging van de KNHB)

Eindproduct

Samen met het Mulier Instituut is er een onderzoeksrapport opgesteld en gepubliceerd. Belangrijkste conclusies:

  • Iets meer dan de helft van de WK-bezoekers (naar schatting 28.000) was vrouw en 46 jaar en ouder, het overgrote deel was hoger opgeleid en woonachtig in een andere gemeente dan Amsterdam/Amstelveen en beoefende (ooit) hockey.
  • De sfeer en entourage op het complex kregen de hoogste waardering.
  • Bezoekers beoordeelden de algemene organisatie van de WK met een 7,9.
  • De geschatte economische impact voor de gemeente Amsterdam en Amstelveen bedraagt 2,6 miljoen euro en zo’n 83% van de Nederlandse bezoekers kwam dankzij de WK naar de gemeente Amsterdam en Amstelveen.

Maatschappelijke impact

  • Een meer realistische inschatting van de economische impact van een sportevenement op de gemeente(s)/regio en/of het land waar het georganiseerd wordt.
  • Een beter beeld van de meerwaarde van het organiseren van topsportevenementen.

Bijdrage aan onderwijs en onderzoek

Studenten Sportkunde verzamelden data tijdens het evenement. Het onderzoek was daarmee een samenwerking tussen de onderzoeksgroep en studenten van de opleiding.

Externe partners

  • Mulier Instituut
  • Koninklijk Nederlandse Hockeybond
Gepubliceerd door  Urban Vitality 28 juni 2024

Project Info

Startdatum 01 jan 2022
Einddatum 31 dec 2022