TCS Amsterdam Marathon impactstudie
ProjectDe impact van de Marathon van Amsterdam is veelzijdig. In het jubileumjaar 2024 wil organisator Le Champion dit graag laten zien. Het projectteam onderzoekt daarom meerdere aspecten van dit enorme sportevenement: de sociaal-economische waarde, de economische impact, de gezondheidsimpact en de ecologische impact op de stad Amsterdam.
Doel
Het meten van de impact van de Marathon van Amsterdam op de stad.
Methode
Het projectteam gebruikt verschillende manieren om de impact te meten.
Economische impact
- Online vragenlijsten voor deelnemers
- Face-to-face enquêtes met bezoekers/kijkers
- Analyse van geldstromen samen met de organisatie
- Face-to-face enquêtes met (internationale) mediavertegenwoordigers
Sociaal-economische waarde
Onderzoekers bekijken het netwerk van bedrijven en personen aan de hand van 5-8 interviews met belangrijke mensen uit de organisatie (Le Champion en partners). Dit gebeurt op individueel niveau met besluitvormers en op collectief niveau met deelnemers/bezoekers.
Maatschappelijke waarde - gezondheidsimpact
Via een vragenlijst onderzoekt het team het verband tussen gezondheidswinst en de Marathon van Amsterdam. De vragenlijst over de gezondheidswinst wordt een week na het evenement naar de deelnemers gestuurd, samen met de vragenlijst over de economische waarde.
Maatschappelijke waarde - sociale invloed
Onderzoekers kijken hoe het evenement het welzijn van mensen beïnvloedt. Dit doen ze via:
- Een online vragenlijst voor deelnemers
- Interviews met 15-20 vrijwilligers die helpen bij het organiseren
- Een korte online vragenlijst voor bezoekers langs de route
- Een analyse van de bewegingen van online volgers van Le Champion
Ecologische impact
Onderzoekers bekijken de ecologische impact van het evenement. Welke acties onderneemt de organisatie om de marathon duurzaam te maken? Wat zijn de mogelijkheden? Dit onderwerp is nieuw in sportmanagement. Het projectteam zoekt een theoretisch kader om dit goed uit te voeren. Een afstudeerstudent van Sportkunde verzamelt data, bijvoorbeeld via interviews met belangrijke betrokkenen binnen en buiten de organisatie.
Verwachte producten
Een publicatie met de belangrijkste bevindingen over de (sociaal-)economische, gezondheids- en ecologische impact. Ook ontwikkelt het team een raamwerk om de ecologische impact van grote sportevenementen te meten.
Maatschappelijke impact
Een betere schatting van de opbrengsten en kosten van een massa-evenement zoals de Marathon van Amsterdam op verschillende gebieden: economische impact, sociaal-economische waarde, gezondheidsimpact en ecologische impact.
Bijdrage aan onderwijs en onderzoek
Sportkunde-studenten dragen op verschillende manieren bij aan dit onderzoek. Tweedejaarsstudenten helpen bij het onderzoek naar de economische impact. Twee vierdejaarsstudenten verzamelen data over de maatschappelijke en ecologische waarde van het evenement voor hun afstudeerstage. Het team ziet ook kansen om onderzoek en onderwijs over de ecologische impact van sportevenementen binnen de opleiding verder te ontwikkelen.
Externe partners
- Le Champion
- Sport2B