BRAVO in het onderwijs: ontwikkeling van preventieonderwijs met interprofessionalisering
ProjectOngezonde leefstijl en stress vormen een groeiend probleem in onze samenleving. Zorg- en welzijnsprofessionals spelen een belangrijke rol in het herkennen en bespreken van leefstijlproblemen bij hun cliënten. Toch ontbreekt er in het hbo- en universitair onderwijs lesmateriaal waarmee studenten leren hoe zij een ongezonde leefstijl effectief kunnen signaleren, bespreekbaar maken en aanpakken. Dit project ontwikkelt innovatief lesmateriaal dat studenten de nodige kennis en praktische tools biedt om leefstijlproblemen te behandelen. Hiermee worden zij beter voorbereid op hun toekomstige rol in de praktijk en kunnen zij bijdragen aan het bevorderen van een gezondere samenleving.
Lector Corine Latour:
Leefstijlonderwijs verdient een vaste plek in zorg- en welzijnsopleidingen. Hiermee versterken we de rol van toekomstige zorgprofessionals.
Dit BRAVO-project richt zich op 5 leefstijlthema’s: Bewegen, Roken, Alcoholgebruik, Voeding en Ontspanning (BRAVO). De Hogeschool van Amsterdam, NHL Stenden Hogeschool, Fontys en de Universiteit van Amsterdam ontwikkelen samen vernieuwende modules voor opleidingen zoals Verpleegkunde, Ergotherapie, Social Work en Toegepaste Psychologie.
Doel
Het ontwikkelen van 3 interprofessionele onderwijsmodules die zich richten op preventieve interventies voor risicogroepen. Deze modules helpen studenten om preventie rondom BRAVO-gedragingen effectief in hun toekomstige werk te integreren.
Methode
In eerder onderzoek brachten onderzoekers het huidige BRAVO-onderwijs in kaart door middel van interviews met docenten en enquêtes. Daarnaast werden tijdens een mini-hackathon ideeën verzameld voor vernieuwd lesmateriaal. Hbo- en wo-docent-onderzoekers werkten vervolgens in teamverband aan innovatieve onderwijsmodules. Deze onderwijsmodules combineren praktijkervaring met theorie en hebben een interprofessionele aanpak, waardoor samenwerking tussen verschillende disciplines wordt gestimuleerd. Binnen dit project worden de modules uitvoerig getest door studenten, opleidingscommissies en experts.
Verwachte resultaten/producten
Modulaire onderwijsmodules gericht op:
- Integrale BRAVO-preventie
- Monitoring van eigen leefstijlgedrag
- Leefstijlcoaching
De ontwikkelde modules zijn flexibel inzetbaar in verschillende studiejaren en kunnen worden gebruikt in zowel online als blended onderwijsvormen. Via een online platform hebben studenten, docenten en professionals toegang tot al het lesmateriaal en aanvullende BRAVO-informatie. Dit maakt de modules breed toegankelijk en toepasbaar in diverse onderwijssettings.
Maatschappelijke impact
Door het thema leefstijl breed te integreren in opleidingen, worden toekomstige zorg- en welzijnsprofessionals beter uitgerust om leefstijlproblemen te herkennen en effectief aan te pakken. Daarnaast bevordert dit de samenwerking tussen disciplines, een essentiële factor voor het realiseren van succesvolle leefstijlveranderingen.
Bijdrage onderwijs en onderzoek
Dit project legt de basis voor een kennisnetwerk dat via een online platform duurzame en evidence-based materialen beschikbaar stelt. Hiermee wordt hoogwaardige preventiekennis structureel verankerd in het hbo- en universitair onderwijs, wat bijdraagt aan de kwaliteit en effectiviteit van het onderwijs op dit gebied.
Externe partners
- NHL Stenden Hogeschool
- Fontys Hogeschool
- Universiteit van Amsterdam (UvA)