Centre of Expertise Urban Vitality

Koninklijke onderscheiding voor Raoul Engelbert

25 jun 2024 14:01 | Urban Vitality

De burgemeester van Driebergen, Frits Naafs, heeft op donderdag 20 juni een Koninklijke onderscheiding uitgereikt aan de heer prof dr. R.H.H. Engelbert uit Driebergen-Rijsenburg. Hij werd benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Raoul Engelbert

HvA

De uitreiking vond plaats aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA), faculteit Gezondheid in Amsterdam ter gelegenheid van zijn afscheidssymposium als lector en afscheidsrede als hoogleraar. Raoul werkt sinds 2008 als kernlector fysiotherapie. Tot augustus 2023 was hij ook Primus Inter Parus aan de faculteit Gezondheid van de HvA. Hij behoort tot de eerste generatie lectoren en bouwde mede het praktijkgericht onderzoek binnen de HvA op.

UvA

Sinds 2013 werkt hij ook als bijzonder hoogleraar (kinder)fysiotherapie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is daarnaast staflid revalidatiegeneeskunde en kindergeneeskunde bij het Amsterdam Universitair Medisch Centrum.

Chronisch zieke kinderen

Raoul was een kartrekker met betrekking tot de uitvoering van het onderzoek in samenwerking met academische partners, patiëntengroepen en het werkveld. Daarbij ligt zijn focus op de zorg voor en de maatschappelijke participatie van chronisch zieke kinderen. Hij verbindt het onderzoek binnen het hoger beroepsonderwijs met het academisch onderzoek. Zijn inzet resulteerde in een benoeming tot bijzonder hoogleraar, hoogwaardig wetenschappelijk onderzoek, veel publicaties en het actieplan ‘Chronisch zieke kind in 2040 het gezondste van de wereld’ (Kind 2040). Dit moet onderdeel worden van het landelijke programma ‘Gezonde generatie’.

Bindweefselaandoening

Hij leverde een belangrijke bijdrage aan het onderzoek naar fysieke fitheid en fysieke activiteiten voor chronisch zieke kinderen en de onderbouwing van het vakgebied kinderfysiotherapie. Zo heeft 1 op de 5 kinderen in Nederland een chronische aandoening, waarbij veel van hen onder behandeling zijn bij een kinderfysiotherapeut. Raoul leidt een grote groep kinderfysiotherapeuten in samenwerkingsverbanden. Hij is onderzoeker bij en adviseur van de Contactgroep Marfan en aanverwante aandoeningen Nederland, een patiëntenvereniging voor mensen met een bindweefselafwijking. Hij deed veel onderzoek naar het Marfan-syndroom, het Loeys-Dietz syndroom en vasculaire Ehlers-Danlossyndroom. Hij adviseert rondom vragen van patiënten en deelt relevante wetenschappelijke onderzoeksresultaten.

Raoul, van harte gefeliciteerd met je onderscheiding. We wensen jou een heel fijn en welverdiend pensioen.