Urban Governance and Social Innovation

Meertaligheid in het mbo

een inventarisatiestudie naar opvattingen en gerapporteerde praktijken van docenten Nederlands en Engels

Artikel

Deze inventarisatiestudie laat zien hoe mbo-docenten Nederlands en Engels denken en rapporteren over hun handelen ten aanzien van het erkennen en benutten van meertalige competenties voor studie en beroep. Met betrekking tot studie laten de resultaten zien dat docenten twijfelen aan de voordelen van meertaligheid en liever geen andere talen dan het Nederlands of Engels laten gebruiken in de klas. Met betrekking tot beroep wordt duidelijk dat docenten aangeven veel taaloefening te bieden in beroepssituaties, maar niet in meertalige beroepssituaties. Met name bij het oefenen met mediërende strategieën en Engels als lingua franca verschillen de opvattingen en gerapporteerde praktijken van docenten Nederlands en Engels van elkaar.

Referentie van Batenburg, E., Dale, L., Polišenská, D., & van Beuningen, C. (2022). Meertaligheid in het mbo: een inventarisatiestudie naar opvattingen en gerapporteerde praktijken van docenten Nederlands en Engels. Levende Talen Tijdschrift, 2022(4), 14-29. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/2287
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 15 december 2022