Centre of Expertise Urban Education

Programmalijn 'Dialoog, polarisatie en controverse'

We leven in een tijd waarin polarisatie en controverses duidelijk aanwezig zijn. Dat raakt ook kinderen en jongeren en daarmee professionals die met hen werken. We zien deze polarisatie en controverse in de werkpraktijk van educatieprofessionals en jeugdprofessionals én in de beroepsopleidingen toenemen. Daarnaast vergroot de diversiteit aan identiteiten en overtuigingen in de grootstedelijke context de complexiteit van de werkpraktijk. Professionals en docenten van de betreffende opleidingen weten lang niet altijd hoe zij hiermee om moeten gaan.

Op welke manieren bespreek je kwesties die (morele) tegenstellingen oproepen? Met welk doel doe je dat? Wie bepaalt die doelen? Welke richtinggevende kaders zijn er binnen werkvelden in het jeugddomein en binnen de aanverwante opleidingen? En welke positie neem je als professional en als docent in het hoger onderwijs in? Mag je sturend zijn of moet je alle standpunten gelijk behandelen? Hoe verhoudt jouw positie zich tot die van jouw doelgroep? Hoe ga je daar als team mee om?

Dialoog centraal

Binnen deze programmalijn stellen we dialoog centraal in het vinden van antwoorden op dergelijke vragen. In samenwerking met het educatiedomein onderzoeken, ontwikkelen en evalueren we dialoogpraktijken in de grootstedelijke context. Educatieprofessionals en jeugdprofessionals (zoals leraren, jongerenwerkers, jeugdcoaches, jeugdhulpverleners) spelen daarin een hoofdrol. Verder betrekken we ook beleidsmakers, docenten in het hoger onderwijs en onderzoekers.

Maatschappelijke en politieke vraagstukken

In de programmalijn Dialoog, polarisatie en controverse van het CoE Urban Education willen we professionals ondersteunen in het organiseren van dialoog met kinderen en jongeren rondom maatschappelijke en politieke vraagstukken die controverses oproepen. In de grootstedelijke context hebben professionals te maken met een superdiverse doelgroep. Elk kind en jongere neemt de eigen achtergrond mee in de dialoog, wat spanningen kan oproepen bij het bespreken van controversiële thema’s. Mede dit kan ertoe leiden dat professionals de dialoog hierover mijden, met de doelgroep en/of binnen het team. Als het wel plaatsvindt komen lang niet altijd verschillende perspectieven naar voren, wordt niet alle inbreng gelijk gewaardeerd en/of is er niet altijd een moreel kader in die gesprekken aanwezig waarbij democratische waarden voorop staan. Dit belemmert gelijke ontwikkelkansen voor ieder kind en jongere in de stad.

Samenwerking

We zoeken samenwerking met initiatieven in het educatiedomein, binnen en buiten de HvA. We onderzoeken, ontwikkelen, voeren uit en evalueren dialoogpraktijken voor en met educatieprofessionals (zoals leraren, jongerenwerkers, jeugdcoaches, jeugdhulpverleners), beleidsmakers en docenten in het hoger onderwijs. Hierin is de stem van de kinderen en jongeren zelf onmisbaar.

Voorbeelden zijn het project ‘Dialogisch burgerschapsonderwijs over controversiële thema’s in de klas ,’ het opleiden in dialogisch handelen in de opleiding Social Work en het ondersteunen van HvA ambities in diversiteit en inclusie .

Gepubliceerd door  Urban Education 25 november 2024