The Work Lab

Onderzoek: welke duurzame bedrijfsmodellen spreken Nederlanders aan?

Web

Zowel consumenten als bedrijven krijgen steeds meer aandacht voor duurzaamheid, maar consumenten zijn tegelijk bang dat ‘duurzaam’ ook ‘te duur’ betekent. Voor welke vormen of bedrijfsmodellen van duurzaamheid staan Nederlanders het meeste open? En wat zien ze nog niet zo zitten?

Steeds meer bedrijven hebben de ambitie om de wereld te verbeteren. Ze ontwikkelen of adopteren bedrijfsmodellen waarbij duurzaamheid centraal staat om zo een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij en het milieu.

Denk aan bedrijfsmodellen om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal te verminderen of waarbij leveranciers een eerlijke prijs voor hun producten krijgen. Maar wat spreekt de consument eigenlijk aan? In de B2C-sector zijn bedrijven voor het succes van hun verduurzaming afhankelijk van de consument.

Hoewel het duurzaam bewustzijn onder consumenten sterk groeiende is, zal de consument niet zomaar ieder duurzaam initiatief (meteen) omarmen.

Referentie Goldman, S., Weltevreden, J., & Verhagen, T. (2022). Onderzoek: welke duurzame bedrijfsmodellen spreken Nederlanders aan?. Web publication or website, Emerce. https://www.emerce.nl/research/onderzoek-welke-duurzame-bedrijfsmodellen-spreken-nederlanders-aan
Gepubliceerd door  Centre for Economic Transformation 10 oktober 2022