Ervaring en organisatie sportprofessionals in Nederland: De implementatie van sociaal management

Project

Minder leden, hogere kosten, individualisering en vergrijzing zijn enkele uitdagingen voor sportverenigingen in Nederland. Daarnaast wordt verwacht dat ze inspelen op maatschappelijke problemen zoals overgewicht, beweegarmoede en eenzaamheid. Sportprofessionals moeten oplossingen bieden, maar er is geen standaardaanpak. Binnen sportmanagementopleidingen en cursussen van sportbonden is er nog weinig aandacht voor sociaal management. Hoe kunnen sportverenigingen inspelen op maatschappelijke problemen en daarin ondersteund worden? Hoe werk je optimaal samen met andere professionals en organisaties binnen een wijk? Dit onderzoek versterkt de professionalisering van sportprofessionals met als doel een duurzame sportinfrastructuur in Nederland te creëren.

Onderzoeker Jora Broerse:

Dit project is prachtig omdat het sportverenigingen en de omgeving helpt vitaler te worden. Het werk van sportprofessionals bij verenigingen en sportparken wordt steeds complexer. De complexiteit zit ‘m vooral in de diversiteit van samenwerkingen. Sportprofessionals werken samen met vrijwilligers, beleidsmakers en allerlei organisaties in en om de wijk. Wij onderzoeken welke (sociale) competenties dat vergt en hoe we die samenwerkingen duurzaam kunnen opzetten.

De rol van sportverenigingen in Nederland wordt steeds complexer, met toenemende verwachtingen om maatschappelijke impact te generen. Dit project richt zich op de professionalisering van sportprofessionals, zoals sportparkmanagers en verenigingsondersteuners. Dit onderzoek biedt inzicht in de competenties die deze professionals nodig hebben en hoe ze het best kunnen samenwerken met vrijwilligers en partijen in het beweeg- en zorgdomein. Het projectteam vertaalt deze inzichten naar onderwijsinstellingen, sportbonden en in de opleidingen voor zowel toekomstige als huidige professionals, onder het motto ‘leven lang leren’.

Doelen

  • Inzicht verkrijgen in de huidige competenties van sportprofessionals en hoe deze bijdragen aan de vitalisering van sportverenigingen.
  • Ontwikkelen van een competentiemodel voor sportprofessionals en vrijwilligers, gericht op duurzaam verenigingsmanagement.
  • Versterken van de samenwerking tussen sportprofessionals, vrijwilligers en beleidsmakers om verenigingen beter te ondersteunen.
  • Integreren van de onderzoeksresultaten in mbo- en hbo-opleidingen, en in de professionaliseringstrajecten van sportbonden.

Methodes

Het projectteam gebruikt casestudies bij gemeentes/sportserviceorganisaties, evenals documentanalyse om het werkveld en huidige curricula te verkennen. We werken met responsieve evaluatie, een methode die focust op de behoeften, perspectieven en ervaringen van de betrokkenen in een project of programma. Deze aanpak is participatief en flexibel, met veel aandacht voor feedback en interactie.

Daarnaast verspreiden we vragenlijsten uit onder verenigingen, gemeenten en sportserviceorganisaties om de casestudieresultaten nationaal te toetsen. Ook organiseren we interdisciplinaire werksessies voor kennisdeling en de ontwikkeling van een competentiemodel.

Verwachte resultaten/producten

  • Beter inzicht in de competenties van sportprofessionals en hun rol in de vitalisering van sportverenigingen.
  • Een competentiemodel dat onderwijsinstellingen, sportbonden en gemeentes gebruiken voor onderwijsontwikkeling en professionalisering.
  • Versterking van een nationaal netwerk van sportprofessionals.

Maatschappelijke impact

Dit project versterkt sportverenigingen en verhoogt hun maatschappelijke waarde. Door kennis en competenties van sportprofessionals te ontwikkelen en uit te breiden, kunnen sportverenigingen betaalbaar blijven en beter samenwerken met lokale instanties.

Bijdrage onderwijs en onderzoek

Het projectteam ontwikkelt nieuwe kennis en inzichten over sportprofessionals, die mbo- en hbo-instellingen direct integreren in hun onderwijsaanbod. Daarnaast draagt het bij aan de ontwikkeling van nieuwe curricula en cursussen voor sportmanagement en professionalisering binnen sportbonden. Zowel studenten als docenten van de HvA spelen een actieve rol in het verzamelen van data en het ontwikkelen van deze curricula.

Externe partners

  • Mulier Instituut
  • Universiteit Utrecht, Sport & Society, Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap
  • Haagse Hogeschool, Lectoraat Impact van Sport
  • CIOS
  • Gemeentes: Almere, Amsterdam, Delft, Den Haag, Goes, Groningen, Nieuwgein en Zwolle
  • Sportbonden: KNLTB, NEVEBO, Atletiekunie, KNVB, KNKV, KNHB
  • NOC*NSF
  • Vereniging Sport en Gemeenten
  • Kenniscentrum Sport en Bewegen
Gepubliceerd door  Urban Vitality 10 oktober 2024

Project Info

Startdatum 01 nov 2024
Einddatum 31 aug 2027